KNEP för diabetesteam
En mångfacetterad utmaning har vi som vårdpersonal att hjälpa våra patienter till den bästa tänkbara diabetesvården.
Kunskaper om barnets och familjens individuella styrkor och eventuella svårigheter kommer hjälpa oss att anpassa bemötande, behandling och stöd.
Egenvårdsförmåga
Anpassning av mottagningsbesöket
Vi kan underlätta för våra patienter och deras familjer såväl före, under som efter besöket hos oss. Följande förslag är utformade för anpassning till patienter med neuropsykiatriska svårigheter men kan vara användbara för många fler.
Tydlig kallelse angående besökets innehåll.pdf
Hur man pratar om svårigheter som påverkar egenvården.pdf
Att kartlägga egenvårdsproblem och hitta stöd
Svårigheter med egenvården kan ha många olika orsaker. Därför behövs en kartläggning göras av barnets och familjens individuella styrkor och eventuella svårigheter. Kartläggningen kommer att hjälpa oss att anpassa bemötande, behandling och stöd inom teamet. Ibland framgår svårigheter som kräver fördjupad bedömning och behandling eller ytterligare stöd. Då kan patienten behöva remitteras för detta parallellt med att hen fortsätter sin kontakt inom diabetesteamet.
Vid misstanke om neuropsykiatriska svårigheter kan dessa, beroende på föräldrarnas och barnets/ungdomens önskemål, utredas stegvis.
Nedan beskrivs några strategier som underlättar upptäckt av svårigheter, och att bemöta det som dyker upp.
Verktyg för analys av egenvårdsproblem.pdf
Egenvårdsproblem. Förslag på åtgärder inom teamet.pdf
Egenvårdsproblem. Beslutsstöd vid remittering.pdf
Anamnes för bedömning av eventuella neuropsykiatriska svårigheter .pdf
Anpassad kravnivå
Hur hjälper man en person som gör minimalt för sin diabetesvård? Att ta reda på varför är första steget. Kanske saknas förmågan? Målen måste vara möjliga att uppnå! Här finns förklaring till olika beteenden och konkreta förslag till hur dessa kan bemötas,
Ett litet steg åt rätt håll är bättre än inget steg alls.
Ungdomstiden. Utveckling och utmaningar.pdf
Lästips
- Fleischer AV, From K. Exekutiva funktioner hos barn och unga. Studentlitteratur; 2016.
- de Wit M, et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2022: Psychological care of children, adolescents and young adults with diabetes. Pediatric diabetes. 2022;23(8):1373-1389.
- Gregory JW, et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2022: Diabetes in adolescence. Pediatric diabetes. 2022;23(7):857-871.
- Lindholmer Olinder, et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2022: Diabetes education in children and adolescents. Pediatric diabetes. 2022;23:1229-1242.
Användbara länkar
-
För remittenter. Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP (2023-02-21). Region Stockholm. Hämtat 2023-11-29.
-
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vård och stöd vid ADHD och autism 2022-10-20. Hämtat 2023-12-12
-
Samverkansrutin mellan skola och hälso- och sjukvård avseende misstänkt ADHD och autism. För Region Stockholm. Hämtat 231213
-
Digital samlingsplats för samverkan mellan regionen och kommunerna i Region Stockholm avseende barn och unga i behov av särskilt stöd. Hämtat 231213
-
Nya riktlinjer för samverkan när ADHD-uppdraget flyttas över till BUP i Region Stockholm. Hämtat 231213