Mottagning Hjärta och Kärl Huddinge
Ring oss
Till mottagning Hjärta och Kärl Huddinge remitteras patienter som behöver bli undersökta av läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som är specialiserade inom hjärtsjukvård.
Alltid Öppet
19 februari 2024, 13:19Från och med den 11 december 2023 byter vår mottagning digital tjänst till appen Alltid Öppet. Ladda ner appen "Alltid Öppet" och sök på Mottagning Hjärta och Kärl Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge.
Du som har fått en elektronisk kallelse via Alltid Öppet
11 december 2023, 09:58Viktigt att du öppnar din kallelse i PDF-format som återfinns i Alltid Öppet appen, detta för att markera att den är läst.
Viktigt att veta vid vård på Karolinska Universitetssjukhuset hittar du här >> Att tänka på vid vård på Karolinska
Hitta till oss:
Mottagning Hjärta och Kärl Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge
Hitta till Karolinska
Här hittar du även information gällande parkering och kollektivtrafik.
Här hittar du information om var du kan ta dina prover >> Alla provtagningsenheter A-Ö (karolinska.se)
Observera att din remiss för provtagning är skickad elektroniskt.
Kontakta oss:
Vi finns på Alltid Öppet - Mottagning Hjärta och Kärl Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge.
Annars är du välkommen att ringa oss på telefon 08-123 817 30 och lyssna klart på meddelande innan du gör ett korrekt val.
Se din val här >>PDF TeleQ-val
Vi tar bl.a. emot patienter med hjärtsvikt, rytmrubbningar (arytmier), pacemaker (ICD/CRT) samt patienter med sjukdom i kranskärl och hjärtklaffar.
Mottagningen omfattar även preoperativa bedömningar och postoperativa besök efter hjärtoperation.
Under ditt besök kontrollerar vi dina symptom. Beroende på anledningen till ditt besök så genomför vi ett antal undersökningar och tar prover, som t.ex. blodtryck, blodprov, EKG, ultraljudsundersökning av hjärtat eller kärlen i benen. I samband med besöket så görs ofta justering av dina mediciner.
Vi arbetar med att informera om sjukdomens orsaker och även faktorer som påverkar din sjukdom. Det kan vara behov av livsstilsförändringar, t.ex. rökavvänjning och förbättrade matvanor. Vårt mål är att stödja dig i att minska risken för återinsjuknande.
Om du är på besök inför operation så informerar vi om hur du behöver förbereda dig och hur operationen går till samt om potentiella komplikationer. Du har alltid möjlighet att ställa frågor och vi är måna om att du ska vara nöjd med besöket hos oss.
Journalservice
Inför besöket
- Läs igenom din kallelse ordentligt, då hjärtmottagningen finns både i Huddinge och Solna.
- Vänligen registrera dig i centralkassan i huvudentrén på plan 5 eller i entré R2 på plan 4, innan det avtalade besöket
- Kassorna är kontantfria så betalning sker med kort eller via faktura.
- Kom i god tid då det kan vara kö till kassan.Frikort gäller.
- Medtag giltig legitimation.
- Det finns få möjligheter att omboka tiden. Vi ber er därför vidta alla åtgärder för att komma på den erbjudna tiden.
- Vi är tacksamma om ni undviker att använda parfym eller rakvatten, då många av våra patienter har luftrörsbesvär.
- Återbud kan lämnas dygnet runt i röstbrevlådan. Tänk på att du måste lämna återbud senast 24 timmar före besöket, annars debiteras du för besöksavgiften.OBS! Ej avbokad tid debiteras även om du har frikort.
Under besöket
Ha kläder som är enkla att ta av så underlättas t.ex. blodtrycksmätning och EKG
Efter besöket
Efter ditt besök kommer du tillsammans med läkare och vårdpersonal överens om vidare planering.
Den eventuella behandling som utprovas av oss, följs regelmässigt upp härifrån under en tid. Behandlingsansvaret återförs därefter till din ordinarie behandlande läkare, exempelvis på vårdcentralen.
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
Lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 Vårdguiden. Lämna synpunkter och klagomål
Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt
Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.
Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan och fullmakt hittar du här.
Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:
Verksamhetschef Medicinsk enhet Kardiologi
Marcus Ståhlberg
Karolinska Universitetssjukhuset 171 76 Stockholm
Verksamhetschef Omvårdnadsområde Hjärta-Kärl
Josefine Kaunisto
Karolinska Universitetssjukhuset 171 76 Stockholm
Skicka egenremiss till oss
Välkommen att skicka egenremiss till oss på mottagningen. Du kan göra det via post, såhär:
Post/blankett
Här finns anvisning för vilka uppgifter som bör finnas med i brev via post samt en blankett.
Mer information
Vi tar emot patienter utifrån vårt specialiserade uppdrag. Egenremiss bedöms på samma sätt som andra remisser som skickas till oss på Karolinska Universitetssjukhuset.
- Läs mer om egenremiss och hur det fungerar på karolinska.se.
- Om du har ytterligare frågor, kontakta mottagningen: 08-123 817 30
Egenremiss kallas ibland även egen vårdbegäran eller egenanmälan.