Mottagning Neuro Huddinge

Ring oss

08-585 820 70

Besök oss

Hälsovägen 13, R52, STOCKHOLM

Hitta hit

tider

Öppettider för bokade besök

  • Måndag - Fredag 08:00 - 16:30

Diagnoser:

Cerebrovaskulära sjukdomar, Multipel skleros, Epilepsi

alla

Parkinson, ALS, motorikstörningar, neuroonkologiska sjukdomar, Huntington.

Till mottagningen Neuro Huddinge remitteras patienter som behöver bli undersökta av läkare som är specialiserade på neurologiska sjukdomar, sådana som drabbar det centrala nervsystemet (hjärna och/eller ryggmärg), det perifera nervsystemet (nervtrådarna i armar och ben) eller funktionen i musklerna.

Vi har en stor öppenvårdsmottagning för allmänneurologi. Här finns också diagnosinriktade mottagningar för stroke, epilepsi, multipel skleros, Parkinsons sjukdom, neuromuskulära sjukdomar inklusive ALS, Huntington, svår huvudvärk och hjärntumörer.

Våra mottagningar ligger på olika plan på Rehabgatan (se nedan). Om du har tid för besök på mottagningen kommer du att få information i Centralkassan till vilken av våra mottagningar du skall gå.

Patienter remitteras hit från bland annat vårdcentral, företagsläkare eller privatläkare för en neurologisk utredning och ställningstagande till behandling. Du har också möjlighet att skicka egen vårdbegäran.

Vissa patienter behöver bara komma på ett eller två besök medan andra patienter som visar sig ha kroniska och behandlingskrävande sjukdomar har en mångårig kontakt med sin doktor/sjuksköterska.

Vi har också en behandlingsenhet dit patienter kommer för att få olika behandlingar som ges via infusion (dropp). Patienten kommer till sjukhuset och får behandling under några timmar och kan sedan gå hem.

 

ALS-center Karolinska

Neuroonkologiska teamet

Inför besöket

  • Innan ditt besök kan det bra att skriva upp frågor du vill ha svar på och vilka mediciner som du använder.
  • Det kan ibland vara bra att ha med sig en anhörig vid besöket. 
  • Glöm inte att ta med dig din kallelse och legitimation till ditt besök.
  • Om du behöver ha tolk vid ditt besök är det bra om du ringer till mottagningen i god tid och talar om detta.
  • Handikapparkering finns i anslutning till R2-entrén.

Under besöket

När du kommer till sjukhuset anmäler du dig och betalar vid någon av våra Centralkassor vid Huvudentrén eller vid R2-entrén. Kom i god tid eftersom det kan vara kö i Centralkassan.

När du anmäler dig i Centralkassan får du information om till vilken av våra mottagningar du skall gå till. När du kommer till hänvisad mottagning är det bara att sitta ner så kommer läkaren/sjuksköterskan och ropar upp dig när det är din tur.

Neurologen har mottagningsverksamhet på flera olika platser i R-huset:

Mottagning Neuro plan 5 - R54.
Parkinsonmottagningen plan 4 - R41
Stroke-/Waranmottagningen plan 8 - utanför avd R83
Behandlingsenhet plan 8 - R81
Läkarmottagning plan 8 - utanför R81

I vårt väntrum på plan 5 finns möjlighet att köpa en kopp kaffe/te. Om du har barn med till besöket så har vi en barnhörna med lite leksaker.

Läkarbesök: Vid ditt besök kommer du att träffa en läkare som går igenom din sjukhistoria och gör en kroppslig undersökning. Efter detta beslutar läkaren om ytterligare undersökningar eller röntgen behövs för att kunna säkerställa en diagnos på dina besvär. Vid slutet av besöket brukar man komma överens om man skall komma på ett återbesök, om man skall ha en telefonkontakt eller få ett brev när undersökningsresultaten har kommit.

Behandlingsbesök: Kommer du till oss för att få en intravenös (dropp) behandling kan vissa av dessa ta några timmar i anspråk så det kan vara bra om du tar med dig något att förströ dig med t ex en bok eller tidning. Det är tillåtet att använda dator samt mobiltelefon under besöket. Vi erbjuder kaffe/te och vatten, dock ingen mat. Det är okej att ta med sig något ätbart om du så önskar, vi har mikrovågsugn om något behöver värmas.

Efter besöket

Om det tillstöter någon försämring efter ditt besök som kan hänga ihop med de besvär som du sökte för, du kanske fick någon ny medicin som inte fungerar eller om du har frågor som uppkommit efter det att du träffade läkaren - ta telefonkontakt med mottagningen, se kontaktuppgifter.

Om du eller dina närstående vill få ytterligare information om hur det är att få en neurologisk diagnos, vilken hjälp det finns att få, vart vänder man sig. Neurologiska Råd- och stödenheten har sammanställt ett material som kan vara till stor hjälp  -  "Patientens och närståendes resa genom sjukvården"

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Synpunkter och klagomål

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig

Lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 Vårdguiden. Lämna synpunkter och klagomål

Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt

Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.

Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan och fullmakt hittar du här.

Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:

Verksamhetschef Medicinsk enhet Neurologi
Konstantinos Kostulas
Karolinska Universitetssjukhuset 171 76 Stockholm

Verksamhetschef Omvårdnadsområde Neurologi
Sahereh Roshandel
Karolinska Universitetssjukhuset 171 76 Stockholm