Mottagning Hjärta och Kärl Huddinge
Ring oss
Till mottagning Hjärta och Kärl Huddinge remitteras patienter som behöver bli undersökta av läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som är specialiserade inom hjärtsjukvård.
Alltid Öppet
05 december 2023, 09:38Från och med den 11 december 2023 byter vår mottagning digital tjänst till appen Alltid Öppet. Ladda ner appen "Alltid Öppet" och sök på Mottagning Hjärta och Kärl Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge.
Alltid Öppet, hur kommer jag igång med appen?
Du som har fått en elektronisk kallelse/kallelse via 1177 eller Alltid Öppet
03 november 2023, 10:06Viktigt att du öppnar din kallelse i PDF-format som återfinns i Alltid Öppet appen, detta för att markera att den är läst.
Viktigt att veta vid vård på Karolinska Universitetssjukhuset hittar du här >> Att tänka på vid vård på Karolinska
Hitta till oss:
Mottagning Hjärta och Kärl Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge
Hitta till Karolinska
Här hittar du även information gällande parkering och kollektivtrafik.
Här hittar du information om var du kan ta dina prover >> Alla provtagningsenheter A-Ö (karolinska.se)
Observera att din remiss för provtagning är skickad elektroniskt.
Kontakta oss:
Vi finns på 1177 – Mottagning Hjärta och Kärl Huddinge, Karolinska Universitetssjukhuset - 1177
Tema Hjärta och Kärl Karolinska Universitetssjukhuset.
Annars är du välkommen att ringa oss på telefon 08-123 817 30 och lyssna klart på meddelande innan du gör ett korrekt val.
Se din val här >>PDF TeleQ-val
Vi tar bl.a. emot patienter med hjärtsvikt, rytmrubbningar (arytmier), pacemaker (ICD/CRT) samt patienter med sjukdom i kranskärl och hjärtklaffar.
Mottagningen omfattar även preoperativa bedömningar och postoperativa besök efter hjärtoperation.
Under ditt besök kontrollerar vi dina symptom. Beroende på anledningen till ditt besök så genomför vi ett antal undersökningar och tar prover, som t.ex. blodtryck, blodprov, EKG, ultraljudsundersökning av hjärtat eller kärlen i benen. I samband med besöket så görs ofta justering av dina mediciner.
Vi arbetar med att informera om sjukdomens orsaker och även faktorer som påverkar din sjukdom. Det kan vara behov av livsstilsförändringar, t.ex. rökavvänjning och förbättrade matvanor. Vårt mål är att stödja dig i att minska risken för återinsjuknande.
Hjärtskolan i Huddinge och Solna har genomfört en online träff.
Presentationen finner du här >>
Om du är på besök inför operation så informerar vi om hur du behöver förbereda dig och hur operationen går till samt om potentiella komplikationer. Du har alltid möjlighet att ställa frågor och vi är måna om att du ska vara nöjd med besöket hos oss.
Guide till 1177 e-tjänster
Har du en bokad tid som du vill ändra eller avboka
Av/omboka tid
Behöver du förnya ett recept som du har fått utskrivet från oss och du fortfarande är patient på mottagningen
Förnya recept
Har du synpunkter eller klagomål kan du lämna både ris och ros om din upplevelse av vården hos oss. För mer information se "Synpunkter och klagomål" längst ned på sidan.
Lämna synpunkter och klagomål
Vill du skicka egenremiss till oss på mottagningen kan du göra det digitalt.
Skicka egenremiss via 1177
Kontakta mig
Här kan du kontakta oss i rådgivningsärenden gällande hjärtsvikt om du är patient på vår mottagning.
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden.
Hjärtsvikt - kontakta mig
Här kan du kontakta oss i rådgivningsärenden gällande din kranskärlssjukdom, t.ex. om du har haft en hjärtinfarkt eller gjort en ballongvidgning och om du är patient på vår mottagning.
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden.
Kranskärlssjukdom - kontakta mig
Behöver du ändra din tid eller har frågor kring planerat långtids EKG
Långtids EKG - kontakta mig
Här kan du kontakta oss i rådgivningsärenden om du har hjärtrytmsrubbningar, t.ex. förmaksflimmer eller förmaksfladder och om du är patient på vår mottagning.
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden.
Takyarytmi - kontakta mig
Här kan du kontakta oss i rådgivningsärenden om du har pacemaker, ICD eller ILR och om du är patient på vår mottagning.
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden.
Pacemaker, ICD eller ILR - kontakta mig
Journalservice
Inför besöket
- Läs igenom din kallelse ordentligt, då hjärtmottagningen finns både i Huddinge och Solna.
- Vänligen registrera dig i centralkassan i huvudentrén på plan 5 eller i entré R2 på plan 4, innan det avtalade besöket
- Kassorna är kontantfria så betalning sker med kort eller via faktura.
- Kom i god tid då det kan vara kö till kassan.Frikort gäller.
- Medtag giltig legitimation.
- Det finns få möjligheter att omboka tiden. Vi ber er därför vidta alla åtgärder för att komma på den erbjudna tiden.
- Vi är tacksamma om ni undviker att använda parfym eller rakvatten, då många av våra patienter har luftrörsbesvär.
- Återbud kan lämnas dygnet runt i röstbrevlådan. Tänk på att du måste lämna återbud senast 24 timmar före besöket, annars debiteras du för besöksavgiften.OBS! Ej avbokad tid debiteras även om du har frikort.
- Information om kvalitetsregister>>
Under besöket
Ha kläder som är enkla att ta av så underlättas t.ex. blodtrycksmätning och EKG
Efter besöket
Efter ditt besök kommer du tillsammans med läkare och vårdpersonal överens om vidare planering.
Den eventuella behandling som utprovas av oss, följs regelmässigt upp härifrån under en tid. Behandlingsansvaret återförs därefter till din ordinarie behandlande läkare, exempelvis på vårdcentralen.
För oss som arbetar på Karolinska Universitetssjukhuset är det viktigt att ge det bästa bemötandet och en så god vård som möjligt. För att kunna följa och förbättra vårdkvaliteten behöver vi regelbundet få in synpunkter från våra patienter.
Din medverkan är värdefull men naturligtvis frivillig. Du svarar helt anonymt, ingen kommer kunna ta reda på hur just du har svarat. Patientnöjdhetsundersökningen sker via enkät på 1177. Du får ett meddelande om att det finns en enkät att svara på till din inkorg på 1177. Läs mer genom att följa denna länk>>
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
Lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 Vårdguiden. Lämna synpunkter och klagomål
Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt
Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.
Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan och fullmakt hittar du här.
Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:
Verksamhetschef Medicinsk enhet Kardiologi
Marcus Ståhlberg
Karolinska Universitetssjukhuset 171 76 Stockholm
Verksamhetschef Omvårdnadsområde Hjärta-Kärl
Josefine Kaunisto
Karolinska Universitetssjukhuset 171 76 Stockholm
Skicka egenremiss till oss
Välkommen att skicka egenremiss till oss på mottagningen. Du kan göra det digitalt eller via post, såhär:
1177
Logga in på "mina sidor" 1177.se. Leta upp mottagningens namn och fyll i information för egenremiss. Följ länk till mina sidor 1177.se
Post/blankett
Här finns anvisning för vilka uppgifter som bör finnas med i brev via post samt en blankett.
Mer information
Vi tar emot patienter utifrån vårt specialiserade uppdrag. Egenremiss bedöms på samma sätt som andra remisser som skickas till oss på Karolinska Universitetssjukhuset.
- Läs mer om egenremiss och hur det fungerar på karolinska.se.
- Om du har ytterligare frågor, kontakta mottagningen: 08-517 817 30
Egenremiss kallas ibland även egen vårdbegäran eller egenanmälan.