Mottagning Njurmedicin Huddinge

Aktuell information om säsongsinfluensa och covid-vaccin

14 september 2023, 10:27

 

För vaccin mot säsongsinfluensa och covid-19 så rekommenderar vi alla att vaccinera sig oavsett njursviktsstadium och/eller transplantation.

Följ Folkhälsomyndighetens råd!

 

Länk till: Folkhälsomyndigheten 

 

Du når oss via appen Alltid öppet

Använd gärna appen Alltid öppet vid din kontakt med oss. Länk till sida som beskriver vad du kan göra via appen samt hur du laddar ned den. Länk Alltid öppet

Om du vill lämna återbud till besökstid, beställa sjukresa eller beställa recept kan du ringa dygnet runt till oss på telefonnummer 08-123 825 00.

Ring oss

08-123 825 00

Telefontider idag

Inga telefontider idag

mer information

Fler telefontider:

  • Måndag - Fredag 07:30 - 11:45

Besök oss

Hälsovägen 13, M52, 14157, Huddinge

Se karta och reseplanerare Hitta hit

tider

Öppettider för bokade besök

  • Måndag - Torsdag 08:00 - 12:00
  • Måndag - Torsdag 13:00 - 16:00
  • Fredag 08:00 - 12:00
  • Fredag 13:00 - 15:00

Diagnoser:

Njursvikt, inflammatoriska njursjukdomar

Vi tar emot dig som har njursvikt och inflammatoriska njursjukdomar.

Vi erbjuder läkarbesök, sjuksköterskebesök, telefonrådgivning och patientutbildningsprogram. Vi har även tillgång till dietist samt kurator och vi har ett nära samarbete med kliniken för transplantation. Vi utreder även personer som vill donera/ge bort en njure.

Vi finns i appen Alltid öppet

Inför besöket

Inför besöket är det viktigt att du läser kallelsen noga och följer angivna instruktioner. 

Vanligtvis ska du ta prover cirka 1 vecka före själva läkarbesöket.

  1. Var aktiv och delaktig i din vård och behandling, lär dig om din sjukdom, dina mediciner och din behandling.
  2. Skriv ner dina frågor och funderingar före besöket och bocka av allt eftersom du får svar.
  3. Ta med en lista över alla mediciner du tar – även naturläkemedel och vitaminer.
  4. Ta del av alla resultat från provtagningar och undersökningar.
  5. Följ de ordinationer du får. Fråga om du inte förstår din diagnos och/eller behandling.
  6. Ta med legitimation. 
  7. Viktigt att du lämnar blodprover inför besöket, om det är ordinerat. 

Då många av våra patienter är allergiker är vi tacksamma om du undviker parfym och andra doftande produkter inför besöket. 

Har du frågor inför ditt besök?
Om du har frågor inför ditt besök kan du ringa oss på telefonnumret som finns högst upp på sidan. Du uppger ditt namn, personnummer samt telefonnummer så ringer vårdpersonal ringer upp dig senare under dagen.

Du kan också rådfråga sjuksköterska via Alltid öppet.

Ring oss om tolk behövs.

Om din tid inte passar
Om du vill avboka ditt besök är vi tacksamma om du gör detta så snart som möjligt så att vi har möjligheten att erbjuda tiden till en annan patient. Använd gärna Alltid öppet eller ring mottagningen. Kom ihåg att ange namn och personnummer.
Avbokar du mindre än 24 timmar innan besöket, eller om du uteblir, blir du fakturerad 400 kr för varje besök. Avgiften gäller även för dig som har frikort, eller om besöket är avgiftsfritt.

SMS-påminnelse
Du kan få en påminnelse via SMS 48 timmar före besöket. Säg till om du vill att vi skickar SMS om din tid.

Under besöket

Anmäl dig i Centralkassan vid huvudentrén eller vid ingång R2, Rehabingången.

Medtag legitimation, högkostnadskort eller frikort. Patientavgift enligt gällande taxa.

Då många av våra patienter är allergiker är vi tacksamma om du undviker parfym och andra doftande produkter inför besöket.

Efter besöket

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig

Nu kan du lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177. Länk till: Lämna synpunkter och klagomål. 

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt

Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via e-tjänster på 1177. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.

Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.

Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:

Karolinska Universitetssjukhuset
ME Njurmedicin
Verksamhetschef
Internadress M99
141 86 Stockholm

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Skicka egenremiss till oss

Välkommen att skicka egenremiss till oss på mottagningen. Du kan göra det digitalt eller via post, såhär:

Alltid Öppet

Leta upp mottagningen i appen Alltid Öppet. Fyll i information för egenremiss. Om du inte har appen, finns beskrivning om hur du hämtar ”Alltid öppet” här.

Post /blankett

Här finns anvisning för vilka uppgifter som bör finnas med i brev via post samt en blankett.

Mer information

Vi tar emot patienter utifrån vårt specialiserade uppdrag. Egenremiss bedöms på samma sätt som andra remisser som skickas till oss på Karolinska Universitetssjukhuset.

Egenremiss kallas ibland även egen vårdbegäran eller egenanmälan.