Mottagning Barngastro Huddinge

Besöksrestriktioner

08 juli 2021, 13:15

Utifrån besöksrestriktioner på Karolinska Universitetssjukhuset kan det vara max två anhöriga per patient och inga syskon på våra mottagningar och avdelningar. 

Ring oss

08-585 816 87

Besök oss

Hälsovägen, B57, HUDDINGE

Större karta och reseplanerare Hitta hit

Diagnoser:

Inflammatorisk tarmsjukdom, Leversjukdomar, Celiaki

alla

Sjukdomar i bukspottkörteln, dålig tillväxt, förstoppning, kräkningar

Barngastro- lever och nutritionsmottagningen finns på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Huddinge.

Vi utreder och behandlar barn och ungdomar med sjukdomar som drabbar mag-tarmkanalen. När det gäller sjukdomar i lever, gallvägar och bukspottskörtel tar vi på Huddinge emot patienter från hela landet. Vi sköter också många barn med svåra uppfödningsproblem som kräver särskild typ av uppfödning, t ex att näringen måste ges direkt till tarmen eller i blodet.

Utredning av mag-tarmsjukdomar kräver ibland en hel del undersökningar med blod- och vävnadsprovstagning, röntgen och ibland gastroskopi och koloskopi, det vill säga att man med barnet nedsövt undersöker magsäck och tolvfingertarm respektive tjocktarm. Våra patienter består av barn i alla åldrar, från nyfödda och upp till 18 år.

Kontaktinformation:

  • Leversjuksköterska
    Telefon: 08-585 816 87 (dagtid)
  • Gastrosjuksköterska
    Telefon: 08-585 873 48 (dagtid)
  • Nutritionssjuksköterska
    Telefon: 08-517 776 80 (dagtid)
  • Barnregionvårdsavdelning
    Telefon: 08-585 803 78

Diagnosbeskrivningar

Föreningar och register

Inför besöket

Hur hittar jag till sjukhuset och var kan vi parkera?

Klicka här för information om hur du tar dig till Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och var du kan parkera.

Det kan vara svårt att hitta en ledig parkeringsplats varför vi uppmuntrar er att komma i god tid till sjukhuset.

Hur hittar jag till mottagningen?

Mottagningen finns på Albatross, B57 plan 5, Barngatan 7. Det går också att nå mottagningen från Kirurgigatan, K56.

Var anmäler jag att jag har kommit?

Följ fotspårsskyltningen på golvet fram till receptionen inne på Albatross. Anmäl dig i receptionen eller i självincheckningsautomaten. Vänta i väntrummet tills personalen ropar upp er.

Hur kan jag förbereda mig?

Tänk igenom om du har några särskilda frågor du vill ta upp och om du har några speciella önskemål kring ditt besök som du vill att personalen ska veta.

Om du fått uppgifter om provtagning, planera för detta innan besöket. Information om provtagning hittar du här.

Om du har ett bokat videobesök behöver du ladda ner appen Alltid öppet. Här hittar du mer information om hur du går tillväga. Är du över 13 år behöver du ha ett eget bankid.

Narkoswebben kan du lära dig om hur det är att vara på sjukhus och om vad som händer före, under och efter narkos.

En del barn känner oro i samband med sjukhusbesök. Passa därför gärna på att besöka lekterapin i samband med sjukhusbesöket. Där kan du få möjlighet att leka bort lite av oron.

Ska jag ta med mig något särskilt?

Finns oro inför besöket kan du ta med dig något att sysselsätta dig med när du väntar.

Kan jag köpa mat på sjukhuset om jag blir hungrig?

Mat och kioskvaror finns att köpa vid sjukhusets huvudentré och även på andra platser på sjukhuset och närområdet. Ta gärna med välling till de minsta barnen om de blir hungriga. Om du har ett dagvårdsbesök inbokat får du som barn/ungdom mat att äta av oss.

Finns det något kul att göra när jag är på sjukhuset?

Det finns många olika aktiviteter som du kan ta del av. Här kan du läsa mer. Du får använda telefonen men inte ta foton utan att fråga personalen först.

Finns det Wifi?

Ja det finns Wifi på sjukhuset.

Hjälp dem som är allergiska!

Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus.

Vad ska jag göra om jag känner mig förkyld?

Om du, eller den som ska följa med dig till mottagningen, har förkylningssymtom eller andra symtom på infektion ska ni alltid kontakta mottagningen för att höra hur ni ska göra med besöket. Möjlighet att ändra till telefon- eller videosamtal finns. Skulle ni inte få tag på någon innan besöket – stanna hemma och kontakta mottagningen så snart det är möjligt.

Annat som är bra att veta

När du kommer till mottagningen kommer vi att väga och mäta dig.

Via 1177 kan du beställa kopia på ditt barns journal. Du har även möjlighet att se journalen direkt via nätet.

Har du särskilda behov som du vill att vi ska känna till?

Hör gärna av dig till mottagningen för att vi ska kunna göra besöket så bra som möjligt. Vi kan till exempel boka en tolk eller på annat sätt anpassa besöket efter dina unika behov.

Det går bra att använda rullstol på sjukhuset.

Om tiden inte passar

Kontakta mottagningen så snart som möjligt, men senast 24 timmar innan besöket. Kontaktuppgifter finns på kallelsen och högst upp på den här sidan. Om ni inte kommer alls eller inte avbokar i tid får ni betala en avgift, läs mer om avgifter på 1177.se.

Patientbroschyr för Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Under besöket

Vad kommer att ske vid besöket och vilka kommer jag att träffa?

Beroende på vad du har för besök hos oss får du antingen träffa en sjuksköterska eller en läkare. Läs om ditt specifika besök i kallelsen du får av oss i posten.

Du är huvudperson

Det är du som är huvudpersonen vid besöket. Personalen på mottagningen finns där för dig och de kommer att berätta för dig vad som ska ske. Om du behöver läkemedel, förnyar vi recept under besöket.Var inte rädd för att ställa frågor och berätta om dina besvär och om har några särskilda önskemål!

Hur lång tid kommer besöket ta?

Ett besök brukar ta mellan 30-60 minuter. Ett dagvårdsbesök kan ta upp till några timmar.

Efter besöket

Vi kommer att berätta för dig vad som kommer att ske efter besöket och om det är något särskilt du behöver komma ihåg. Be gärna om att få informationen nedskriven.

Ibland kommer man på frågor efter besöket och dår går det bra att kontakta mottagningen, antingen via 1177.se eller att ringa till gastromottagningen 08-585 873 48, levermottagningen 08-585 816 87 respektive nutritionsmottagningen 08-517 776 80.

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Synpunkter och klagomål

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig

Nu kan du lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 Vårdguiden
Mottagning Barngastro Huddinge

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt

Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.

Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.

Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:

Sektionchef Henrik Arnell eller
Omvårdnadschef Christina Wahlstedt
Karolinska Universitetssjukhuset
141 86 Stockholm