Mottagning Huvud- och halssjukdomar Solna

Ring oss

08-123 711 30

Telefontider idag

07:30 - 11:30
13:00 - 15:30

mer information

Fler telefontider:

  • Måndag 07:30 - 11:30
  • Måndag 13:00 - 15:30
  • Tisdag 07:30 - 11:30
  • Tisdag 13:00 - 15:30
  • Onsdag 07:30 - 11:30
  • Onsdag 13:00 - 15:30
  • Torsdag 07:30 - 11:30
  • Torsdag 13:00 - 15:30
  • Fredag 07:30 - 11:30

Besök oss

Eugeniavägen 3, A9:01, B8:11, SOLNA

Hitta hit

tider

Öppettider för bokade besök

  • Måndag - Torsdag 08:00 - 16:00
  • Fredag - Torsdag 08:00 - 14:00

Mottagning Huvud- och halssjukdomar, före detta Öron-, näs- och halsmottagningen, är en specialistmottagning inom öron-, näs- och halsområdet. Vi behandlar både barn och vuxna.

Specialistmottagningen

Mottagning Huvud- och halssjukdomar är en specialistmottagning för bland annat näs- och bihålesjukdomar samt röst- och talrubbningar. Hörselförbättrande öronkirurgi är förlagd till vår verksamhet vid Karolinska Huddinge.

Rådgivning

Du kan ringa till vår rådgivning som är bemannad med sjuksköterska. Här kan du få rådgivning om din sjukdom eller om vart du ska vända dig med dina besvär.

Nybesök

Kontakta i första hand din vårdcentral, husläkare eller privat öron-, näs- och halsspecialist, Medicinsk enhet Öron näsa hals Hörsel och balans har remisskrav. Bedömning och prioritering av remissen görs av läkare och efter detta får du tid.

Inför besöket

Att ta med

  • Kallelsen
  • Legitimation
  • Eventuell lista på dina läkemedel, styrka och dosering

Vid förhinder

Vid ber dig acceptera bokade tiden då det finns få möjligheter att omboka denna. Om du ändå måste lämna återbud ska detta ske senast 24 timmar innan besöket. Uteblivet besök och sent återbud debiteras.

Under besöket

Mottagningsbesök

Du anmäler dig i centralkassan på Eugeniavägen 3 eller vid någon av inchecklingsautomaterna om du är under 18 år eller har frikort.

Mottagningsbesöket sker hos den läkare, teamgrupp eller sjuksköterska du blivit kallad till. Vissa besök kan ta längre tid vilket då är angivet i kallelsen. Vid besöket beslutas eventuella behandlingsåtgärder.

Om provtagning blir aktuell sker detta oftast av vårdpersonalen på mottagningen alternativt av andra enheter som vi har ett samarbete med.

Förberedande besök inför operation eller undersökning

Mottagningsbesöket sker oftast en dag eller upp till en vecka innan operationsdatumet. Ibland kan förberedelserna ta hela dagen.

Detta händer under mottagningsbesöket:

  • Läkare undersöker dig och informerar om operationen eller undersökningen
  • Informationssamtal med sjuksköterska
  • I vissa fall tar man blodprov och EKG, kurva som visar hjärtmuskels arbete
  • Ska du sövas kommer du eventuellt att träffa narkosläkare som bedömer och informerar om narkosen

Du får därefter gå hem och komma tillbaka operationsdagens morgon, om inget annat har blivit bestämt. Mer information om detta får du av sjuksköterskan.

Vissa läkamedel går inte ihop eller ökar risken för blödning i samband med operationen. Detta kommer läkaren informera dig om vid inskrivningen.

Värktabletter som innehåller acetylsalicylsyra får du inte ta under veckan före operationen.

Behandlas du med blodförtunnande medel ska du informera läkaren om detta så snart som möjligt, senast en vecka före operationen. Eventuellt kommer läkaren att rekommendera ett uppehåll i behandlingen. Sluta absolut inte själv med blodförtunnande medel.

Efter besöket

Efter operationen eller behandlingen kan du eventuellt få göra flera återbesök. Du kan även själv ringa och beställa tid för återbesök vid fortsatta besvär, dock måste återbesöket vara inom två år efter sista besöket.

Återbesökstid gäller inte vid andra huvud- och halssjukdomar än de du behandlats tidigare för inom patientområdet. I dessa fall ber vi dig i första hand följde de instruktioner som finns för nybesök.

 

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Synpunkter och klagomål Huvud Halsmottagning Solna

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig


Nu kan du lämna Synpunkter och Klagomål på vården digitalt via vår mottagning på 1177  Huvud Halsmottagning Solna

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt


Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.


Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177.Anmälan hittar du här.
Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan.

Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.

Karolinska Universitetssjukhuset
Medicinsk enhet Öron näsa hals Hörsel och balans, B61
Verksamhetschef Alexander Ahlberg
141 86 Stockholm 

Skicka egenremiss till oss Huvud Halsmottagning Solna

Välkommen att skicka egenremiss till oss på mottagningen. Du kan göra det digitalt eller via post, såhär:

Alltid Öppet
Logga in på appen Alltid Öppet

Post /blankett
Här finns anvisning för vilka uppgifter som bör finnas med i brev via post samt en blankett.

Mer information
Vi tar emot patienter utifrån vårt specialiserade uppdrag. Egenremiss bedöms på samma sätt som andra remisser som skickas till oss på Karolinska Universitetssjukhuset. Du kan erhålla kallelse till någon av våra verksamheter i Danderyd, Huddinge eller Solna. 

Läs mer om egenremiss och hur det fungerar på karolinska.se.

Om du har ytterligare frågor, kontakta mottagningen på telefon: 08- 123 559 83

Egenremiss kallas ibland även egen vårdbegäran eller egenanmälan.