Infektionsmottagningen Solna
Ring oss
Telefontider idag
Inga telefontider idag
mer information
Fler telefontider:
- Måndag - Torsdag 07:30 - 11:00
Besök oss
Karolinska vägen 37A, QC80, 17164, Solna
Se karta och reseplanerare Hitta hittider
Öppettider för bokade besök
- Måndag - Torsdag 08:00 - 16:00
- Fredag 08:00 - 12:00
Diagnoser:
Tuberkulos (TBC), Infektioner i centrala nervsystemet (CNS), Tropiska sjukdomar
På infektionsmottagningen utreder, diagnostiserar och behandlar vi alla typer av akuta och kroniska infektioner.
Ni hittar våra digitala tjänster i Alltid öppet
På mottagningen finns särskild verksamhet för allmän infektion, tuberkulos, tropiska sjukdomar och infektioner i centrala nervsystemet (CNS).
Du är välkommen att höra av dig till oss för rådgivning.
Vid akuta besvär hänvisar vi i första hand till din vårdcentral och i andra hand till sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177.
Vid akuta tillstånd som kräver omedelbar vård, ring 112.
Mottagningen vänder sig främst till dig med remiss, boende i den norra länsdelen.
Inför besöket
- Ta med legitimation och frikort (om du har ett) vid besöket.
- Ta med dig en lista på mediciner som du är ordinerad.
- Patientavgift enligt gällande taxa om du inte går gratis enligt smittskyddslagen.
Om du är förhindrad att komma
Måste detta meddelas senast 24 timmar före bokat besök.
Ej avbokad eller för sent avbokad tid debiteras även om du har frikort.
Du kan kontakta oss antingen genom Alltid öppets e-tjänster eller på telefon, se kontaktuppgifter högst upp på sidan.
Om du ringer oss får du lämna telefonnummer och personnummer så ringer vi upp dig senare under dagen.
Under besöket
- Om du får vänta längre än 30 min. efter inbokad tid har du rätt att få tillbaka patientavgiften. Det gäller om du begär det i direkt samband med ditt besök.
- Medan du är på besök kan det bli aktuellt med provtagning. Detta görs medan du är kvar på mottagningen.
- I samband med besöket kommer vi överens om hur din fortsatta vård ska se ut.
Efter besöket
- Svar på eventuella prover och undersökningar får du av ansvarig läkare via brev, telefonsamtal eller vid kommande återbesök.
- Om din vårdgivare rekommenderat återbesök kan ny tid i regel ordnas i samband med besöket eller så blir du kallad per brev vid senare tillfälle.
- Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor. Du kan kontakta oss per telefon eller via Alltid öppets e-tjänster.
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
Lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via våra mottagningar på 1177. Lämna synpunkter och klagomål(öppnas i nytt fönster)(öppnas i nytt fönster)
Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt
Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.(öppnas i nytt fönster)(öppnas i nytt fönster)
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.
Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan och fullmakt hittar du här. Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan.
Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.
Tf. Bitr. Verksamhetschef Omvårdnadsområde Huddinge
Theres Sanders
Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge A40 Kuben
141 86 Stockholm
Skicka egenremiss till oss
Välkommen att skicka egenremiss till oss på mottagningen. Du kan göra det digitalt eller via post, såhär:
Alltid Öppet
Leta upp mottagningen i appen Alltid Öppet. Fyll i information för egenremiss. Om du inte har appen, finns beskrivning om hur du hämtar ”Alltid öppet” här.
Post /blankett
Här finns anvisning för vilka uppgifter som bör finnas med i brev via post samt en blankett.
Mer information
Vi tar emot patienter utifrån vårt specialiserade uppdrag. Egenremiss bedöms på samma sätt som andra remisser som skickas till oss på Karolinska Universitetssjukhuset.
Läs mer om egenremiss och hur det fungerar på karolinska.se.
Egenremiss kallas ibland även egen vårdbegäran eller egenanmälan.