Akutvårdsavdelning AVA Solna
1177 Vårdguiden e-tjänster
Ring oss
Besök oss
Eugeniavägen 11, B8:17, 17164, Solna
Se karta och reseplanerare Hitta hittider
Öppettider för bokade besök
- Måndag - Söndag 00:00 - 24:00
På AVA tar vi dygnet runt emot dig som kommer från Intensivakuten och är i behov av fortsatt vård.
AVA är en akutvårdsavdelning och du som patient kan bli inskriven och utskriven dygnet runt. Vi tar emot patienter från Intensivakuten och andra avdelningar. Som patient vårdas du oftast hos oss ett par dygn för övervakning, extra kontroller eller speciell behandling som kräver akutsjukvård. Därefter kan du skrivas ut till hemmet eller flyttas till annan vårdavdelning.
Inför besöket
Be gärna dina närstående ta med dina värdesaker hem och behåll det du behöver under din sjukhusvistelse. Vid behov hjälper vi dig gärna.
Under besöket
Avdelningen tar emot akut sjuka patienter under hela dygnet, det kan därför hända att du, om ditt medicinska tillstånd tillåter, får flytta till annan avdelning.
Under din vistelse kommer du dagligen att få träffa ett team som består av läkare, sjuksköterska och undersköterska. Samt vid behov fysioterapeuter, kurator, dietist, etc.
Om du orkar finns det ett dagrum där mat serveras för patienterna, annars kan vi servera måltiden inne på din patientsal.
Under morgonen sker en stor del av undersökningarna och ronder. Det är oftast lite lugnare på eftermiddagarna och personalen kan då lättare svara på eventuella frågor. Vi ber er därför att respektera besökstiderna, kl. 13-19. Av säkerhets- och arbetsmiljöskäl ber vi er att vara max två personer inne hos patienten.
Du som anhörig kan alltid ringa till vår sjuksköterskeexpedition. Vi ser gärna att ni ringer efter kl.11.00 då morgonarbete och rond sker under förmiddagen.
Visa hänsyn till andra patienter genom att inte använda parfym eller starka dofter. Blommor går bra men även här gäller det att de inte ska dofta för mycket.
Efter besöket
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor angående ditt besök.
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
Lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via våra mottagningar på 1177. Lämna synpunkter och klagomål(öppnas i nytt fönster)(öppnas i nytt fönster)
Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt
Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.(öppnas i nytt fönster)(öppnas i nytt fönster)
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.
Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan och fullmakt hittar du här. Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan.
Lämna synpunkter och klagomål på vården via brev, använd blanketten Enskilt klagomål och skicka till berörd person på nedanstående adress.
Verksamhetschef
Katarina Meijers
Karolinska Universitetssjukhuset Solna
F9:78
171 76 Stockholm