Mottagning Cystisk fibros Huddinge

Information till barn och föräldrar som tillhör Stockholm CF center

26 november 2021, 13:25

För er som tidigare använt er av CF-jouren så kommer den ej att vara tillgänglig tills vidare. Det innebär att ni föräldrar inte längre kommer att kunna kontakta en CF-läkare kvällar eller helgdagar. Vid sjukdom och behov av rådgivning på kvällar och helger ring telefonnummer 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Vid ej akuta frågor kontakta CF-mottagningen nästkommande vardag dagtid. Vid akut sjukdom besök barnakutmottagningen.

1177 Vårdguiden e-tjänster

Av-/omboka tid

Kontakta mig

Beställa tid

fler e-tjänster

Besök oss

Hälsovägen 13, K58, STOCKHOLM

Se karta och reseplanerare Hitta hit

tider

Öppettider för bokade besök

  • Måndag - Torsdag 07:30 - 16:30
  • Fredag 08:00 - 14:30

Diagnoser:

Cystisk fibros (CF)

Välkommen till Stockholm CF center i Huddinge!

På CF centret bedrivs högspecialiserad vård, forskning och utbildning.
Mottagningen består av både en barnmottagning och en vuxenmottagning där vi behandlar, utbildar och följer upp våra patienter med regelbundna kontroller av sjukdomen. För att kunna erbjuda våra patienter det allra bästa omhändertagandet arbetar vi tätt tillsammans i våra barn- och vuxenteam bestående av sjuksköterska, läkare, sjukgymnast, dietist, kurator, psykolog biomedicinsk analytiker och medicinska sekreterare.

CF centret bedriver framtidens sjukvård och arbetar konstant med forsknings- och utvecklingsarbete. Vi undervisar och handleder även blivande läkare, sjuksköterskor samt övrig hälsoprofession inom cystisk fibros.

Vid ditt besök på mottagningen kan vi komma att tillfråga dig om medverkan i pågående eller kommande forskningsstudier. Under ditt besök kan du som patient även träffa hälsopersonal som är under utbildning tillsammans med din ordinarie vårdgivare.

Välkommen till Stockholm CF Center

Inför besöket

Hur hittar jag till sjukhuset och var kan vi parkera?

Hur hittar jag till mottagningen?
Vi finns på plan 5. Barnmottagning Albatross. Stockholm CF center 

Var anmäler jag att jag har kommit?
Vid ankomst till sjukhuset kan ni anmäla er i våra självbetjäningsautomater alternativt via receptionen i Albatross stora väntrum.

Hur kan jag förbereda mig?
Tänk igenom om du har några särskilda frågor du vill ta upp och om du har några speciella önskemål kring ditt besök som du vill att personalen ska veta.

Kan jag köpa mat på sjukhuset om jag blir hungrig?
Mat och kioskvaror finns att köpa vid sjukhusets huvudentré och även på andra platser på sjukhuset och närområdet. Ta gärna med välling till de minsta om de blir hungriga.

Finns det något kul att göra när jag är på sjukhuset?
Det finns många olika aktiviteter som du kan ta del av.
Här kan du läsa mer!
Du får använda din mobiltelefon, men inte ta foton utan att först fråga personalen.

Finns det Wifi?
Ja det finns Wifi på sjukhuset.

Hjälp dem som är allergiska!
Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus.

Vad ska jag göra om jag känner mig förkyld?
Om du, eller den som ska följa med dig till mottagningen, har förkylningssymtom eller andra symtom på infektion ska ni alltid kontakta mottagningen för att höra hur ni ska göra med besöket.
Skulle ni inte få tag på någon innan besöket – stanna då hemma och kontakta mottagningen så snart som möjligt.

Har du särskilda behov som du vill att vi ska känna till?
Hör gärna av dig till mottagningen för att vi ska kunna göra ditt besök så bra som möjligt. Vi kan till exempel boka en tolk eller på annat sätt anpassa besöket efter dina unika behov.

Det går bra att använda rullstol på sjukhuset.

Om tiden inte passar
Kontakta mottagningen så snart som möjligt, men senast 24 timmar innan ditt besök. Kontaktuppgifter till mottagingen finns på kallelsen samt högst upp på den här sidan. Om ni inte kommer alls eller inte avbokar i tid får ni betala en avgift, läs mer om avgifter på 1177.se.

Under besöket

Vad kommer att ske vid besöket och vilka kommer jag att få träffa?
På CF mottagningen arbetar personalen tillsammans  i både vuxen- och barnteam. Vid ett sedvanligt mottagningsbesök träffar du oftast läkare och sjuksköterska samt sjukgymnast. I teamet finns även dietist, kurator och psykolog som du kan få träffa vid behov. 

Du är huvudperson
Det är du som är huvudpersonen vid besöket. Personalen på mottagningen finns där för dig och de kommer att berätta för dig vad som ska ske. Var inte rädd för att ställa frågor och berätta om du har några särskilda önskemål!

Hur lång tid tar besöket?
Besökstiden är helt beroende av din bokade besökstyp (månadsuppföljning/årsuppföljning/provtagning etc). Fråga gärna personalen när besöket bokas in för att få mer information om vad som gäller för just dig och ditt besök. 

Efter besöket

Personalen kommer att berätta för dig vad som kommer att ske efter besöket och om det är något särskilt du behöver komma ihåg. Be gärna om att få informationen nedskriven. Ibland kommer man på frågor efter besöket och då går det bra att kontakta mottagningen, antingen via 1177.se eller genom att ringa på telefonnummer 08-585 803 59

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Skicka egenremiss till oss

Välkommen att skicka egenremiss till oss på mottagningen. Du kan göra det digitalt eller via post:

Alltid Öppet

Leta upp vår mottagning i appen Alltid Öppet. Fyll i information för egenremiss. Om du inte har appen, finns beskrivning om hur du hämtar ”Alltid öppet” här.

Post /blankett

Här finns anvisning för vilka uppgifter som bör finnas med i brev via post samt en blankett.

Mer information

Vi tar emot patienter utifrån vårt specialiserade uppdrag. Egenremiss bedöms på samma sätt som andra remisser som skickas till oss på Karolinska Universitetssjukhuset.

Egenremiss kallas ibland även egen vårdbegäran eller egenanmälan.

Synpunkter och klagomål

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig

Nu kan du lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 
Cystisk fibros Mottagning Huddinge

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt

Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.

Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.

Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:

 

Sektionschef Cecilia Rodriguez Hortal
ME Högspecialiserad barnmedicin 
Karolinska Universitetssjukhuset
141 86 Stockholm