KNEP för vårdgivare

Denna skrift är en hjälp för diabetesteamen att sortera ut dels vilka problem patienten har och vilken väg man kan ta för möjlig behandling och åtgärd. Som vårdpersonal har vi en mångfacetterad utmaning att hjälpa våra patienter till den bästa tänkbara diabetesvården. Bemötande, utredning och behandling med mera föreslås här, men den behöver individualiseras.

Utredning av egenvårdproblem och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF.

Förslag till initiering av utredning om

  • barnet, ungdomen eller föräldern inte är nöjd med sin diabetesegenvård eller känner sig hårt belastade av den.
  • HbA1c-värden ligger över 60-70 mmol/mol. 
  • det finns misstanke om eller symptom på bakomliggande neuropsykiatriska svårigheter.

Anpassning av mottagningsbesök

Förslag till olika sätt att anpassa arbetet på mottagningen före och under patientmötet vid samsjuklighet diabetes och neuropsykiatriska svårigheter.

Tydlig kallelse angående besökets innehåll.pdf

Den fysiska miljön vid ett mottagningsbesök.pdf

Patientmötet vid ett mottagningsbesök.pdf

 

 

Kartläggning och stöd inom diabetesteamet

Neuropsykiatriska svårigheter kan upptäckas på olika sätt och vägen från misstankar till en remiss går ofta i flera steg. De olika stegen påverkas av föräldrarnas och barnets/ungdomens inställning till en utredning. För många barn och föräldrar kan tanken på en utredning kännas främmande. Det är viktigt att vara ödmjuk inför familjens önskemål, och alltid undersöka deras vilja innan man går vidare till nästa steg. Det är också viktigt att vara ärligt med varför man vill gå vidare med en remiss. Nedan beskrivs några strategier som underlättar upptäckt av svårigheter, och att bemöta det som dyker upp. Oavsett om din kartläggning leder fram till att patienten remitteras till utredning så kommer kunskaperna om barnets styrkor och svårigheter kunna hjälpa till att anpassa behandlingen.

Hur man pratar om svårigheter som påverkar egenvården_.pdf

Anamnestiska frågor för kartläggning av neuropsykiatriska svårigheter.pdf

Checklista för remiss angående neuropsykiatriska svårigheter.pdf

 Mer om SDQ och 5-15 formulär.pdf

Användning av frågeformulär via WEB

För att få övergripande bild av eventuella problem samt ge föräldrar och ev. barn tid att uttrycka sig utan din närvaro kan du använda dig av ett frågeformulär, t ex via Webben. Kom ihåg att ditt mål inte är att göra en fullskalig utredning utan endast undersöka om det finns fog för vidare utredning. Använd därför gärna ett brett formulär som undersöker flera aspekter av barnets/ungdomens fungerande, t.ex. SDQ eller 5–15. Resultaten ska inte tolkas som en sanning, utansom ett tecken på om det finns svårigheter eller ej.

  • Webbformulär kan nås via ett uthopp från TakeCare där vårdpersonal bokar formulär som patienten ska fylla i. Resultatet journalförs sedan som journaltext till TakeCare.
  • För behörighet kontakta TakeCare förvaltningen inom Region Stockholm. Behörighet till webbformulär har då alla inom enheten som har en behörighetsprofil i TakeCare (sjuksköterskor, läkare, undersköterskor, sekreterare osv).
  • För mer information, se "Inuti", sökord "Webbformulär". Där finns manual och lathundar.

Generell information vid användning av frågeformulär.pdf

Lathund för bokning med inträdeskod till patient och förälder.pdf

Lathund för hur man journalför i TC.pdf

Anpassning av behandling

Vi arbetar med material som kommer publiceras här.

Om diabetes för remissinstanser

Vi arbetar med material som kommer publiceras här

 

Lästips

Carlsson-Kendall, Gunilla (2015). Elever med neuropsykiatriska svårigheter – vad gör vi och varför? Studentlitteratur Förslag hur man specifikt kan stödja en person med neuropsykiatriska svårigheter.

Forster, Martin (2009). Fem gånger mer Kärlek. Natur & Kultur Ger föräldrar kunskap om hur de kan få ett bra samspel med sina barn och lösa problem i vardagen.

 

Användbara länkar