Mottagning Barnortopedi 2 Solna

ALB online

22 september 2020, 10:28

Nu kan du få rådgivning och hjälp av vår personal via ALB online. Chatten är bemannad helgfria vardagar.

Logga in på ALB oline - Barnortopedi

Läs hur det fungerar - ALB online

Ring oss

08-517 776 52

Besök oss

Karolinska vägen 37A, QB82, byggnad Q8, plan 2, SOLNA

Hitta hit

tider

Öppettider för bokade besök

  • Måndag - Fredag 08:00 - 15:00

Diagnoser:

frakturer, höftledsluxationer hos nyfödda, PEVA - klumpfotsbehandling

På barnortopedmottagningen behandlas patienter med olika ortopediska diagnoser.

På mottagningen görs kontroller av opererade frakturer och andra ortopediska tillstånd som t ex misstänkt höftinstabilitet hos nyfödda och olika fotfelställningar, framför allt klumpfot. På mottagningen kontrolleras också felställningar och rörelsehandikapp som drabbar barn med neuromuskulära tillstånd som cerebral pares, ryggmärgsbråck och olika muskelsjukdomar. Detta sker i nära samarbete med den barnneurologiska  verksamheten på sjukhuset och habiliteringscentra som finns i länet.
För att komma till mottagningen krävs en remiss från t ex husläkare eller skolläkare.

Inför besöket

Hur hittar jag till sjukhuset och var kan vi parkera?

Klicka här för information om hur du tar dig till Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och var du kan parkera.

Det finns flera parkeringsgarage på sjukhusområdet varav det närmaste är i Q-huset där mottagningen ligger. Då det kan vara svårt att hitta en ledig plats uppmuntrar vi er att komma god tid till sjukhuset.

Hur hittar jag till mottagningen?

Den närmaste busshållplatsen är Karolinska sjukhuset Norra, dit går buss 3, 57,  77, 506, 507 och 607.

Om du använder en reseplanerare (app eller hemsida) skriv in Karolinska vägen 37A  och följ instruktionerna. 

Vi finns på plan 2, uppgång och hiss QB på Astrid Lindgrens Barnsjukhus på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

Var anmäler jag att jag har kommit?

Anmäl dig i självbetjäningsautomaten eller i kassan entréplanet i Q-huset alternativt i hisshallen på plan 2. 

När du kommit in i Q huset, Karolinska vägen 37A, ska du gå Fågelvägen till hiss QB, plan 2, anmäl dig i självbetjäningsautomaten i hisshallen och sitt sedan ned i väntrummet vid hisshallen. Vi hämtar dig när det är dags för ditt besök.

Hur kan jag förbereda mig?

Tänk igenom om du har några särskilda frågor du vill ta upp och om du har några speciella önskemål kring ditt besök som du vill att personalen ska veta. Skriv gärna ned på en lapp som du tar med dig.

Om besöket hos oss kräver specifika förberedelser framgår det av kallelsen ni har fått hemskickad. Anmäl eventuellt behov av tolk i god tid inför besöket.

En del barn känner oro i samband med sjukhusbesök. Nålstick, undersökningar och behandlingar kan ibland uppfattas som obehagliga. Passa därför gärna på att besöka lekterapin i samband med sjukhusbesöket. Där får barnet möjlighet att leka bort lite av oron så att framtida sjukhusrädsla kan förebyggas.

Ska jag ta med något särskilt?

Finns oro inför besöket kan du ta med något att sysselsätta dig med när du väntar. 

Kan jag köpa mat på sjukhuset om jag blir hungrig?

Mat och kioskvaror finns att köpa vid sjukhusets huvudentré och även på andra platser på sjukhuset och närområdet. Ta gärna med mat/välling/ersättning till de minsta om de blir hungriga.

Finns det något kul att göra när jag är på sjukhuset?

Det finns många olika aktiviteter som du kan ta del av. Här kan du läsa mer! Du får använda telefonen, men inte ta foton utan att fråga personalen först.

Passa på att njuta av Fågelvägen på entréplan som du passerar när du går mot B-delen av huset för att ta hissen upp till mottagningen.

Finns det Wifi?

Ja det finns Wifi på sjukhuset.

Hjälp dem som är allergiska!

Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus.

Vad ska jag göra om jag känner mig förkyld?

Om du, eller den som ska följa med dig till mottagningen eller dagvårdsavdelningen, har förkylningssymtom eller andra symtom på infektion ska ni alltid kontakta oss för att höra hur ni ska göra med besöket. Skulle ni inte få tag på någon innan besöket – stanna hemma och kontakta oss så snart det är möjligt.

Annat som är bra att veta

Om besöket hos oss kräver specifika förberedelser framgår det av kallelsen ni har fått hemskickad. Anmäl eventuellt behov av tolk i god tid inför besöket.

Via 1177 kan du beställa kopia på ditt barns journal. Du har även möjlighet att se journalen direkt via nätet. Efter 13 års ålder krävs särskilt tillstånd för åtkomst. 

Har du särskilda behov som du vill att vi ska känna till?

Hör gärna av dig till oss för att vi ska kunna göra besöket så bra som möjligt. Vi kan till exempel boka en tolk eller på annat sätt anpassa besöket efter dina unika behov.

Det går bra att använda rullstol på sjukhuset.

Om tiden inte passar

Kontakta oss så snart som möjligt, men senast 24 timmar innan besöket. Kontaktuppgifter finns på kallelsen och högst upp på den här sidan. Om ni inte kommer alls eller inte avbokar i tid får ni betala en avgift, läs mer om avgifter på 1177.se

Patientbroschyr för Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Under besöket

Vad kommer ske vid besöket och vilka kommer jag få träffa?

Beroende på vad du har för besök hos oss får du antingen träffa en sjuksköterska, undersköterska eller en läkare eller någon av våra andra yrkeskategorier. Läs om ditt specifika besök i kallelsen du får av oss i posten. 

Du är huvudperson

Det är du som är huvudpersonen vid besöket. Personalen på mottagningen och dagvårdsavdelningen finns där för dig och de kommer att berätta för dig vad som ska ske. Var inte rädd för att ställa frågor och berätta om dina besvär och om du har några särskilda önskemål!

Hur lång tid kommer besöket ta?

Beroende på varför du kommer till oss tar det olika lång tid. Se kallelsen du får i posten av oss.

Efter besöket

Personalen kommer att berätta för dig vad som kommer att ske efter besöket och om det är något särskilt du behöver komma ihåg. Be gärna om att få informationen nedskriven.

Ibland kommer man på frågor efter besöket och då går det bra att kontakta oss, antingen via 1177.se eller genom att ringa på telefonnummer 08-517 776 52.

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig