Mottagning Barnortopedi 2 Solna
Vår digitala tjänst är via appen Alltid Öppet som vi gärna vill att ni använder i första hand:
06 oktober 2022, 13:28Nu kan du som vårdnadshavare ta kontakt med oss via Alltid Öppet. Ladda ner appen "Alltid Öppet" och sök Mottagning Barnortopedi 2. Vi erbjuder bland annat chatt och videomöten med mottagningspersonal samt förnyelse av recept och intyg. Via appen Alltid Öppet kan du möta vården på sätt som passar dig.
Du som vårdnadshavare till barn under 13 år kan vara ombud för barnet i Alltid Öppet. Då kan du hantera barnets ärenden, till exempel boka tider och få information från vården via appen. Du anmäler dig som ombud direkt i Alltid Öppet-appen, via knappen "Agera ombud för ditt barn".
Så använder du Alltid öppet
Ring oss
Besök oss
Karolinska vägen 37A, QB82, 17164, Solna
Hitta hittider
Öppettider för bokade besök
- Måndag - Fredag 08:00 - 15:00
Diagnoser:
frakturer, höftledsluxationer hos nyfödda, PEVA - klumpfotsbehandling
På barnortopedmottagningen behandlas patienter med olika ortopediska diagnoser.
På mottagningen görs kontroller av opererade frakturer och andra ortopediska tillstånd som t ex misstänkt höftinstabilitet hos nyfödda och olika fotfelställningar, framför allt klumpfot. På mottagningen kontrolleras också felställningar och rörelsehandikapp som drabbar barn med neuromuskulära tillstånd som cerebral pares, ryggmärgsbråck och olika muskelsjukdomar. Detta sker i nära samarbete med den barnneurologiska verksamheten på sjukhuset och habiliteringscentra som finns i länet.
För att komma till mottagningen krävs en remiss från t ex husläkare eller skolläkare.
Inför besöket
Hur hittar jag till sjukhuset och var kan vi parkera?
Klicka här för information om hur du tar dig till Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och var du kan parkera.
Det finns flera parkeringsgarage på sjukhusområdet varav det närmaste är i Q-huset där mottagningen ligger. Då det kan vara svårt att hitta en ledig plats uppmuntrar vi er att komma god tid till sjukhuset.
Hur hittar jag till mottagningen?
Den närmaste busshållplatsen är Karolinska sjukhuset Norra, dit går buss 3, 57, 77, 506, 507 och 607.
Om du använder en reseplanerare (app eller hemsida) skriv in Karolinska vägen 37A och följ instruktionerna.
Vi finns på plan 2, uppgång och hiss QB på Astrid Lindgrens Barnsjukhus på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.
Var anmäler jag att jag har kommit?
Anmäl dig i självbetjäningsautomaten eller i kassan entréplanet i Q-huset alternativt i hisshallen på plan 2.
När du kommit in i Q huset, Karolinska vägen 37A, ska du gå Fågelvägen till hiss QB, plan 2, anmäl dig i självbetjäningsautomaten i hisshallen och sitt sedan ned i väntrummet vid hisshallen. Vi hämtar dig när det är dags för ditt besök.
Hur kan jag förbereda mig?
Tänk igenom om du har några särskilda frågor du vill ta upp och om du har några speciella önskemål kring ditt besök som du vill att personalen ska veta. Skriv gärna ned på en lapp som du tar med dig.
Om besöket hos oss kräver specifika förberedelser framgår det av kallelsen ni har fått hemskickad. Anmäl eventuellt behov av tolk i god tid inför besöket.
En del barn känner oro i samband med sjukhusbesök. Nålstick, undersökningar och behandlingar kan ibland uppfattas som obehagliga. Passa därför gärna på att besöka lekterapin i samband med sjukhusbesöket. Där får barnet möjlighet att leka bort lite av oron så att framtida sjukhusrädsla kan förebyggas.
Ska jag ta med något särskilt?
Finns oro inför besöket kan du ta med något att sysselsätta dig med när du väntar.
Kan jag köpa mat på sjukhuset om jag blir hungrig?
Mat och kioskvaror finns att köpa vid sjukhusets huvudentré och även på andra platser på sjukhuset och närområdet. Ta gärna med mat/välling/ersättning till de minsta om de blir hungriga.
Finns det något kul att göra när jag är på sjukhuset?
Det finns många olika aktiviteter som du kan ta del av. Här kan du läsa mer! Du får använda telefonen, men inte ta foton utan att fråga personalen först.
Passa på att njuta av Fågelvägen på entréplan som du passerar när du går mot B-delen av huset för att ta hissen upp till mottagningen.
Finns det Wifi?
Ja det finns Wifi på sjukhuset.
Hjälp dem som är allergiska!
Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus.
Vad ska jag göra om jag känner mig förkyld?
Om du, eller den som ska följa med dig till mottagningen eller dagvårdsavdelningen, har förkylningssymtom eller andra symtom på infektion ska ni alltid kontakta oss för att höra hur ni ska göra med besöket. Skulle ni inte få tag på någon innan besöket – stanna hemma och kontakta oss så snart det är möjligt.
Annat som är bra att veta
Om besöket hos oss kräver specifika förberedelser framgår det av kallelsen ni har fått hemskickad. Anmäl eventuellt behov av tolk i god tid inför besöket.
Via Alltid Öppet kan du beställa kopia på ditt barns journal. Du har även möjlighet att se journalen direkt via nätet. Efter 13 års ålder krävs särskilt tillstånd för åtkomst.
Har du särskilda behov som du vill att vi ska känna till?
Hör gärna av dig till oss för att vi ska kunna göra besöket så bra som möjligt. Vi kan till exempel boka en tolk eller på annat sätt anpassa besöket efter dina unika behov.
Det går bra att använda rullstol på sjukhuset.
Om tiden inte passar
Kontakta oss så snart som möjligt, men senast 24 timmar innan besöket. Kontaktuppgifter finns på kallelsen och högst upp på den här sidan. Om ni inte kommer alls eller inte avbokar i tid får ni betala en avgift, läs mer om avgifter på Alltid Öppet
Patientbroschyr för Astrid Lindgrens Barnsjukhus.
Besök gärna vår webbsida: BRON
Under besöket
Vad kommer ske vid besöket och vilka kommer jag få träffa?
Beroende på vad du har för besök hos oss får du antingen träffa en sjuksköterska, undersköterska eller en läkare eller någon av våra andra yrkeskategorier. Läs om ditt specifika besök i kallelsen du får av oss i posten.
Du är huvudperson
Det är du som är huvudpersonen vid besöket. Personalen på mottagningen och dagvårdsavdelningen finns där för dig och de kommer att berätta för dig vad som ska ske. Var inte rädd för att ställa frågor och berätta om dina besvär och om du har några särskilda önskemål!
Hur lång tid kommer besöket ta?
Beroende på varför du kommer till oss tar det olika lång tid. Se kallelsen du får i posten av oss.
Efter besöket
Personalen kommer att berätta för dig vad som kommer att ske efter besöket och om det är något särskilt du behöver komma ihåg. Be gärna om att få informationen nedskriven.
Ibland kommer man på frågor efter besöket och då går det bra att kontakta oss, antingen via Alltid Öppet eller genom att ringa på telefonnummer 08-123 776 52.
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål Mottagning
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
Nu kan du lämna Synpunkter och Klagomål på vården digitalt via vår mottagning på 1177 Vårdguiden Mottagning Barnortopedi 2
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt
Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.
Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.
Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:
Högspecialiserad Barnortopedi och barnmedicin
Q2:07
Karolinska Universitetssjukhuset
Astrid Lindgrens Barnsjukhus
171 76 Stockholm