Mottagning barntarmterapi Solna
Alltid Öppet
02 juni 2023, 12:47Nu kan du som vårdnadshavare ta kontakt med oss via Alltid Öppet. Ladda ner appen "Alltid Öppet" och sök Barntarmterapi mottagning. Där kan du kontakta mottagningspersonalen, du kan om- eller avboka en tid samt förnya recept och intyg. Via alltid öppet kan du möta vården på sätt som passar dig.
Du som vårdnadshavare till barn under 13 år kan vara ombud för barnet i Alltid Öppet. Då kan du hantera barnets ärenden, till exempel boka tider och få information från vården via appen. Du anmäler dig som ombud direkt i Alltid Öppet-appen, via knappen "Agera ombud för ditt barn".
Så använder du Alltid öppet
1177 Vårdguiden e-tjänster
Besök oss
Hitta hitDiagnoser:
analatresi, Hirschsprung's sjukdom, förstoppning
Tarmterapimottagning är en specialistsköterskemottagning för barn med olika typer av missbildningar av tarmen samt barn med problem som förstoppning och avföringsläckage.
Barn med missbildningar behöver ibland en stomi för att tömma ut avföring eller urin.
Vi hjälper till med stomivård:
- Byter stomibandage samt hjälper till med skötsel av stomier.
- Undervisar föräldrar, inför skötsel av stomin i hemma.
- Prova ut ett stomibandage.
- Skriver ut hjälpmedelskort på stomibandage och planera inför barnets hemgång.
Vi har daglig telefonrådgivning av erfarna specialistsjuksköterskor. Många frågor kan avhjälpas på telefon.
Förstoppning och avföringsläckage hos barn behandlas i första hand inom öppenvård, på barnläkarmottagningarna, men i de fall där barnet behöver ytterligare hjälp skickas en remiss till barnsjukhuset. Remissen bedöms alltid av barnläkare eller barnkirurg och därefter får barnet oftast ett besök på tarmterapimottagningen. Vi undervisar barn och föräldrar hur de ska behandla förstoppningen. Vi ger praktiska råd samt hjälper även till med tarmsköljning och lavemang.
Inför besöket
Det viktigaste inför motttagningsbesök
Hur hittar jag till sjukhuset och var kan vi parkera?
Det finns flera parkeringsgarage på sjukhusområdet.
Då det kan vara svårt att hitta en ledig plats uppmuntrar vi er att komma god tid till sjukhuset.
Närmaste busshållplats heter "Karolinska sjukhuset Eugeniavägen" på Solnavägen. Busslinjerna 3, 6, 77 och 507 trafikerar denna hållplats. Mottagningen finns på Eugeniavägen 23. Där tar du hiss C till plan 7, följ skyltar mot barnröntgen, gå förbi detta till mottagningen.
Var anmäler jag att jag har kommit?
Anmäl dig i självbetjäningsautomaten vid entrén eller på plan 7.
Hur kan jag förbereda mig?
Tänk igenom om du har några särskilda frågor du vill ta upp och om du har några speciella önskemål kring ditt besök som du vill att personalen ska veta. Skriv gärna ned på en lapp som du tar med dig. Tag med BVC-kort.
Önskas tolk är det bra om det meddelas så snart som möjligt för att säkerställa tillgängligheten.
Om du fått uppgifter om provtagning, så planera för detta innan besöket. Information om provtagning hittar du här.
En del barn känner oro i samband med sjukhusbesök. Nålstick, undersökningar och behandlingar kan ibland uppfattas som obehagliga. Passa därför gärna på att besöka lekterapin i samband med sjukhusbesöket. Där får barnet möjlighet att leka bort lite av oron så att framtida sjukhusrädsla kan förebyggas.
Ska jag ta med något särskilt?
Finns oro inför besöket kan du ta med något att sysselsätta dig med när du väntar.
Kan jag köpa mat på sjukhuset om jag blir hungrig?
Mat och kioskvaror finns att köpa vid sjukhusets huvudentré och på andra platser på sjukhuset och närområdet.
Finns det något kul att göra när jag är på sjukhuset?
Det finns många olika aktiviteter som du kan ta del av. Här kan du läsa mer. Du får använda telefonen, men inte ta foton utan att fråga personalen först.
Finns det Wifi?
Ja det finns Wifi på sjukhuset.
Hjälp dem som är allergiska!
Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus.
Vad ska jag göra om jag känner mig förkyld?
Om du, eller den som ska följa med dig till mottagningen, har förkylningssymtom eller andra symptom på infektion ska ni alltid kontakta oss på mottagningen för att höra hur ni ska göra med besöket. Skulle ni inte få tag på någon innan besöket – stanna hemma och kontakta mottagningen så snart det är möjligt.
Annat som är bra att veta
Du hittar våra e-tjänster i appen Alltid Öppet.
Beställa Journalkopia
Kontakta mottagningen
Om- eller avboka en tid
Receptförnyelse
För åtkomst behöver du ladda ner appen där du laddar ner appar till din telefon.
Har du särskilda behov som du vill att vi ska känna till?
Hör gärna av dig till mottagningen för att vi ska kunna göra besöket så bra som möjligt. Vi kan till exempel boka en tolk eller på annat sätt anpassa besöket efter dina unika behov. Det går bra att använda rullstol på sjukhuset.
Om tiden inte passar
Kontakta mottagningen så snart som möjligt, men senast 24 timmar innan besöket. Kontaktuppgifter finns på kallelsen och högst upp på den här sidan. Om ni inte kommer alls eller inte avbokar i tid får ni betala en avgift, läs mer om avgifter på 1177.se.
Patientbroschyr för Astrid Lindgrens barnsjukhus
Under besöket
Vad kommer ske vid besöket och vilka kommer jag få träffa?
Beroende på vad du har för besök hos oss får du antingen träffa en sjuksköterska eller en läkare. Läs om ditt specifika besök i kallelsen du får av oss i posten.
Vi kommer att förnya eventuella recept och lyssnar på dina frågor
Du är huvudperson
Det är du som är huvudpersonen vid besöket. Personalen på mottagningen finns där för dig och de kommer att berätta för dig vad som ska ske. Om du behöver läkemedel, förnyar vi recept under besöket.Var inte rädd för att ställa frågor och berätta om dina besvär och om har några särskilda önskemål!
Hur lång tid kommer besöket ta?
Ett besök brukar ta mellan 15 och 45 minuter.
Efter besöket
Vi gör en planering för din behandling och kommer att berätta för dig vad som kommer ske efter besöket och om det är något särskilt du behöver komma ihåg. Be gärna om att få informationen nedskriven. Vi kommer även planera uppföljning med återbesök.
Ibland kommer man på frågor efter besöket och då går det bra att kontakta mottagningen, antingen via Alltid Öppet eller genom att ringa på telefonnummer 08-517 776 86
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål Barn tarmterapimott
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
Nu kan du lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 Vårdguiden
Barn tarmterapimottagning
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt
Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.
Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.
Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:
Verksamhetschef Tomas Wester
Karolinska Universitetssjukhuset
17176 Stockholm