Mottagning Brännskada barn Solna

Besöksrestriktioner

08 juli 2021, 13:20

Utifrån besöksrestriktioner på Karolinska Universitetssjukhuset kan det vara max två anhöriga per patient och inga syskon på våra mottagningar och avdelningar. 

1177 Vårdguiden e-tjänster

Av-/omboka tid

Kontakta mig

Beställa tid

fler e-tjänster

Ring oss

08-123 780 95

Telefontider idag

08:00 - 12:00

mer information

Fler telefontider:

  • Tisdag 08:00 - 12:00
  • Torsdag 08:00 - 12:00
  • Fredag 08:00 - 12:00
  • Tidsbokning/rådgivning: 08-517 780 95

Besök oss

Karolinska vägen 37A, QB83, STOCKHOLM

Hitta hit

Diagnoser:

brännskador, svårläkta sår

Brännskade-/sårmottagningen är en specialistsjuksköterskemottagning som tar hand om brännskador och svårläkta sår.

Vi tar emot barn med brännskada som varit på barnakuten i Solna eller Huddinge. Barnet får i samband med akutbesöket ett återbesök till brännskademottagningen 2-4 dagar efter olyckstillfället. På återbesöket görs omläggning av brännskadan samt planering för fortsatt uppföljning.
Vi tar också emot barn från den barnkirurgiska mottagningen med svårläkta sår, för behandling och omläggning.

Remiss krävs för ett besök hos oss. Vi tar emot barn upp till 15 år

Inför besöket

Hur hittar jag till sjukhuset och var kan vi parkera?

Klicka här för information om hur du tar dig till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och var du kan parkera.

Det finns flera parkeringsgarage på sjukhusområdet varav det närmaste är i Q-huset där mottagningen ligger.
Då det kan vara svårt att hitta en ledig plats uppmuntrar vi er att komma god tid till sjukhuset.

Den närmaste busshållplatsen är Karolinska sjukhuset Norra, dit går buss 3, 57, 77, 506, 507 och 607.
Om du använder en reseplanerare (app eller hemsida) skriv in Karolinska vägen 37A och följ instruktionerna.

Var anmäler jag att jag har kommit?

Anmäl dig i självbetjäningsautomaten eller i kassan

Hur kan jag förbereda mig?

Innan besöket på brännskademottagningen är det viktigt att du får smärtstillande, som Alvedon, enligt ordination, som förberedelse inför omläggningen.

Om du behöver komma i kontakt med oss, lämna ett meddelande på telefonsvararen.
Önskas tolk är det bra om det meddelas så snart som möjligt för att säkerställa tillgängligheten.

Tag med BVC-kort.

Tänk igenom om du har några särskilda frågor du vill ta upp och om du har några speciella önskemål kring ditt besök som du vill att personalen ska veta. Skriv gärna ned på en lapp som du tar med dig.

Om du fått uppgifter om provtagning, så planera för detta innan besöket. Information om provtagning hittar du här.

En del barn känner oro i samband med sjukhusbesök. Nålstick, undersökningar och behandlingar kan ibland uppfattas som obehagliga. Passa därför gärna på att besöka lekterapin i samband med sjukhusbesöket. Där får barnet möjlighet att leka bort lite av oron så att framtida sjukhusrädsla kan förebyggas.

Ska jag ta med något särskilt?

Finns oro inför besöket kan du ta med något att sysselsätta dig med när du väntar.

Kan jag köpa mat på sjukhuset om jag blir hungrig?

I entrén på Q-huset finns en kafeteria, som säljer både mat och fika. Mat och kioskvaror finns även att köpa vid sjukhusets huvudentré och på andra platser på sjukhuset och närområdet.

Finns det något kul att göra när jag är på sjukhuset?

Det finns många olika aktiviteter som du kan ta del av. Här kan du läsa mer. Du får använda telefonen, men inte ta foton utan att fråga personalen först.
Passa på att njuta av Fågelvägen på entréplan som du passerar när du går mot B-delen av huset för att ta hissen upp till mottagningen.

Finns det Wifi?

Ja det finns Wifi på sjukhuset.

Hjälp dem som är allergiska!

Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus.

Vad ska jag göra om jag känner mig förkyld?

Om du, eller den som ska följa med dig till mottagningen, har förkylningssymtom eller andra symptom på infektion ska ni alltid kontakta oss på mottagningen för att höra hur ni ska göra med besöket. Skulle ni inte få tag på någon innan besöket – stanna hemma och kontakta mottagningen så snart det är möjligt.

Annat som är bra att veta

För att hitta oss på 1177, skriv i sökfältet "Mottagning Brännskada barn".

Har du särskilda behov som du vill att vi ska känna till?

Hör gärna av dig till mottagningen för att vi ska kunna göra besöket så bra som möjligt. Vi kan till exempel boka en tolk eller på annat sätt anpassa besöket efter dina unika behov. Det går bra att använda rullstol på sjukhuset.

Om tiden inte passar

Kontakta mottagningen så snart som möjligt, men senast 24 timmar innan besöket. Kontaktuppgifter finns på kallelsen och högst upp på den här sidan. Om ni inte kommer alls eller inte avbokar i tid får ni betala en avgift, läs mer om avgifter på 1177.se.

Patientbroschyr för Astrid Lindgrens barnsjukhus

Under besöket

Vad kommer ske vid besöket och vilka kommer jag få träffa?

Beroende på vad du har för besök hos oss får du antingen träffa en sjuksköterska eller en läkare. Läs om ditt specifika besök i kallelsen du får av oss i posten.

Du är huvudperson

Det är du som är huvudpersonen vid besöket. Personalen på mottagningen finns där för dig och de kommer att berätta för dig vad som ska ske. Om du behöver läkemedel, förnyar vi recept under besöket. Var inte rädd för att ställa frågor och berätta om dina besvär och om har några särskilda önskemål!

Hur lång tid kommer besöket ta?

Ett besök brukar ta mellan 15 och 45 minuter.

Efter besöket

Besök gärna lekterapin efter omläggningen.

Du kommer ges möjlighet att ställa frågor gällande dina besvär.
Du kan förnya hjälpmedelkort under besöket.

Vi gör en planering för din behandling och kommer att berätta för dig vad som kommer ske efter besöket och om det är något särskilt du behöver komma ihåg. Be gärna om att få informationen nedskriven. Vi kommer även planera uppföljning med återbesök.

Ibland kommer man på frågor efter besöket och då går det bra att kontakta mottagningen, antingen via 1177.se eller genom att ringa på telefonnummer 08-517 780 95

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Synpunkter och klagomål brännskada barn

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig

Nu kan du lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 Vårdguiden
brännskada barn

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt

Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.

Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.

Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:

Verksamhetschef Tomas Wester
Karolinska Universitetssjukhuset
17176 Stockholm