Patientinformation Vårdavdelning Neurologi Solna
Vårdavdelning neurologi vårdar patienter med neurologiska sjukdomar.
Vi bedriver både elektiv och akut neurologisk vård med fokus på epilepsi, Parkinsons sjukdom och andra motoriksjukdomar, primära hjärntumörer, neuroinflammation, neuromuskulära sjukdomar och avancerad neurodiagnostik. Vi ansvarar också för regionens inneliggande vård vid epilepsikirurgisk utredning.
Patientinformation
För dig som är patient
- Ta med dina läkemedel när du ska läggas in, är du osäker på vilka läkemedel du ska ta innan operation, avvakta med detta till du kommer till avdelningen.
- Det finns skåp för inlåsning av värdesaker, beakta dock alltid stöldrisken
- Mobiltelefon kan användas på avdelningen. Tänk på att ha telefonen på ljudlöst. För gratis Wifi (trådlöst nätverk), välj att ansluta mot SLL-Guest. Tyvärr fungerar det inte med alla telefoner.
- Kläder Tag med bekväma inneskor och personliga hygienartiklar till sjukhuset. Tänk också på att ta hit kläder inför utskrivning så snart som möjligt.
- Sjukhuset är helt rökfritt. Vi säljer heller inte tobaks- eller nikotinprodukter. Patienter som röker kan erbjudas nikotinersättning i form av nikotinplåster. Tala med ansvarig sjuksköterska om du som patient är i behov av detta.
- Hygien För att minimera risken för smittspridning uppmanar vi alla att använd toalett och dusch inne i ditt angivna rum. Tvätta händer med tvål och vatten samt använd handsprit. Personalen tar av smittsäkerhetsskäl inte i hand.
- Permission I undantagsfall kan du få tillåtelse att åka hem på permission, men det är något som bestäms av den ansvariga läkaren. Det är bra att veta att din plats kan ges till någon annan efter 12 timmar. Om du verkligen vill ha permission, rekommenderar vi att du bara lämnar sjukhuset några timmar per dag för att inte riskera att förlora din plats. Permission kommer inte att beviljas om du väntar på en akut undersökning.
- Undersökningar En undersökning kan ske när som helst på dygnet, detta gäller speciellt om du väntar på en akut undersökning.
- Värdesaker Huvudregeln är att varje patient ansvarar för sina privata tillhörigheter, sjukhuset tar inte ansvar får privata tillhörigheter. Om möjligt, lämna dina värdesaker hemma.
- Måltider Hålltider för frukost är kl 7.30 - 9.00, lunch kl 11.30 – 13.00 och middag kl 16.30 – 18.00. Vi ser gärna att du intar och beställer dina måltider i matsalen som ett led i din rehabilitering.
Information närstående
Tänk på att
Blommor, nötter och starka parfymer är inte tillåtna på avdelningen på grund av allergi. Vi har möjlighet att förvara egen medtagen mat/dryck i patientkylskåp.
Telefonkontakt med avdelningen
Närstående kan ringa 08 - 123 720 19 alla tider på dygnet. För att vi ska hinna ge våra patienter så mycket av vår tid som möjligt ser vi helst att endast en närstående har telefonkontakt med avdelningen.
Besök
På vår avdelning gäller fria besökstider. Vi strävar efter att skapa extra lugn miljö mellan kl. 11.30 och 14.30 för att ge våra patienter möjlighet till vila. Vi uppskattar därför om besök i möjligaste mån undviks under denna tid.
- Respektera att vi endast kan ha två besökare i taget på patientsalen. Ibland pågår omvårdnad, då ber vi er vänta utanför en stund.
- Undvik besök om du som närstående är förkyld, har eller just har haft maginfluensa eller annan smittsam sjukdom. Använd gärna handsprit i pumpflaskor som finns utanför dörren och inne på rummet.
- Anhöriga får inte använda toalett och dusch inne hos patienten, de hänvisas till besökstoaletterna ute på avdelningen.
- Anhöriga får inte förvara eller äta mat inne hos patienten. Café och restauranger finns på entréplan. Där finns också varuautomater med kylda drycker och mat som är enkel att ta med, betalning sker med kontokort. Prata med personal i köket för möjlighet att köpa mat på avdelningen.
Vi värnar om barn, om deras tankar och funderingar kring anhörigassjukdom. Prata med oss så får du hjälp.
Avdelningsrond
Avdelningsrond
Ronden på avdelningen är till för patienten. Det är då läkaren går igenom den medicinska journalen och diskuterar eventuell behandling eller medicinering som behövs. Läkaren och vårdteamet ger information och svarar på frågor.
Våra rondtider är 9.45 - 11.00. Vi diskuterar då tillsammans med dig som patient hur du upplever dina symptom och besvär. Det är ett bra tillfälle för dig att ställa frågor och medverka i din behandling. Skriv gärna ner dina frågor innan ronden. Berätta för personalen om du inte förstår den information du får. Du kan också be om skriftlig information. Du får gärna ha med en anhörig om du önskar det.
Utskrivning
Utskrivning
Innan utskrivning kommer du att ha ett utskrivningssamtal med en läkare där du bland annat får information om vidare planering och tillfälle att ställa frågor.
Utskrivning blir aktuellt när du inte längre har ett medicinskt behov av att vårdas på sjukhus. Inför utskrivningen kommer det ske en utskrivningsrond tillsammans med bland annat läkare och sjuksköterska.
Förslag på frågor och fundera över innan utskrivning:
- Återgång till tidigare sysselsättning (ex. arbete, idrott)?
- Behov av sjukskrivning/andra intyg?
- Har jag fått nya läkemedel/recept?
- Ska jag bli kallad till återbesök?
- Planerade behandlingar och undersökningar efter utskrivning?
- Någonting jag bör undvika?
- Vad bör jag göra för att må så bra som möjligt?
- Behov av rehabilitering efter utskrivning (rehabilitering kan innefatta fysiskt och/eller psykosocialt stöd)
Det är bra om en närstående kan vara med vid detta tillfälle för att lättare komma ihåg den information som ges.
Efter utskrivning
Har du frågor kan du ringa neurologmottagningen.
Tonvalstelefon: 08 - 123 720 08
Telefontider: månd - torsd kl. 08.00 - 11.00, fred kl. 08.00 - 09.30
Kontaktinformation
Receptionen är bemannad vardagar kl 7.00 – 15.30. Anmäl dig här när du kommer för planerad inläggning eller på besök. Har du frågor kan du kontakta ansvarig sjuksköterska.
Hitta till oss
Åk personhissen i hisshall B till våning 11. Du hittar avdelningen till vänster när du kommer ut från hissen. Följ skyltarna till B11:11. Golvet är orangefärgat.
Kontaktinformation
Telefon: 08-123 720 19
Hemsida: www.karolinska.se
Allmän information
Hjälp oss att bli bättre
Vårt mål är att våra patienter och närstående ska vara nöjda med vården hos oss. Det delas därför ut enkäter för att ta reda på vad ni tycker om vården - era åsikter är värdefulla! Det är frivilligt att delta och man får vara helt anonym. Har du frågor; tveka inte att ställa dem till oss i personalen. Vi finns här för dig och dina närstående.
Forsknings- och utbildningsansvar
Karolinska sjukhuset är ett universitetssjukhus vilket innebär att det periodvis finns studenter på avdelningen. Det bedrivs även forskning inom olika områden, du kan därför bli tillfrågad om du vill vara med i någon studie. Medverkan är givetvis frivillig.
Sammanhållen journalföring
Karolinska Universitetssjukhuset tillämpar sammanhållen journalföring. Det innebär att andra vårdgivare kan ta del av dina journaluppgifter och de uppgifter som kan antas ha betydelse för din vård och behandling. Du måste dock ge ditt samtycke till detta. Om du inte vill att dina uppgifter ska vara tillgängliga för andra vårdgivare ska du meddela det för vårdpersonalen. Då spärras uppgifterna för andra vårdgivare.
Vi hjälper till med
Kontakt med sjukhuskyrkan. De erbjuder samtalsstöd, hjälp med andliga och existentiella frågor och kan förmedla kontakt med övriga religiösa samfund. Tillgång till andaktsrum finns i anslutning till stora entréhallen och “rum-för-stillhet” finns på plan fyra.
Tolk. Om du inte pratar svenska har du rätt till tolk för att förstå informationen du får av läkare eller annan vårdpersonal. En tolk har alltid tystnadsplikt.
Allmänna regler
Det råder foto- och filmförbud på hela karolinska Universitetssjukhuset samt nolltolerans mot hot och våld. Hot- och våldsincidenter rapporteras och i förekommande fall görs polisanmälan.