"Vården har ett ansvar att anpassa kommunikationen till patienten" - Intervju med Josefin Wångdahl om hälsolitteracitet

Nyhet

BARNKONVENTIONENS DAG. Under barnrättsveckan på Astrid Lindgrens barnsjukhus föreläste Josefin Wångdahl, docent i folkhälsovetenskap, om hur barns rättigheter hänger ihop med deras möjlighet att förstå hälsoinformation. I den här intervjun berättar hon om varför hälsolitteracitet är avgörande för en jämlik vård och hur vi kan stärka den.

Josefin Wångdahl föreläser i Sune Bergströms aula om hur vården kan bli mer begriplig och mer jämlik.

Josefin Wångdahl är docent i folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet. Hon drivs av att göra hälso- och sjukvården mer jämlik och har i många år forskat om hur människor med olika bakgrund tar till sig hälsoinformation, med särskilt fokus på hälsolitteracitet.

Vad är hälsolitteracitet?
– På individnivå handlar det om en persons förmåga att få tag på, förstå, värdera och använda skriftlig och muntlig hälsoinformation för att kunna ta beslut, göra kloka val och påverka sin hälsa på ett bra sätt. 

På organisationsnivå handlar det snarare om hur en organisation eller verksamhet kan göra det så lätt som möjligt för personer att navigera i vården och kunna få tag på, förstå, värdera och använda hälsoinformation på ett bra sätt.

Josefin Wångdahl delar insikter om hur vi bättre får patienter att förstå, värdera och använda hälsoinformation.

Varför är det viktigt med hälsolitteracitet?
– För att undvika missförstånd och för att man ska få en så bra vård som möjligt. Dels handlar det om att man får komma i kontakt med vården när man behöver det och att man kan nyttja den vård och den hälsoinformation som finns på ett bra sätt när man väl är där. Och att man har tillräckligt med information så man kan följa sin vårdbehandling på korrekt sätt.

Hur ser hälsolitteraciteten ut i Sverige och vilka är de stora hindren?
– Hälsolitteracitet är svårt och det har inte blivit lättare när så mycket är digitalt. Vården kommunicerar mycket digitalt och det kan vara svårt att ta till sig, särskilt för äldre och för människor med olika funktionsvariationer, men även för gemene man.

Det finns så otroligt mycket information idag, det är lätt när man jobbar inom hälso- och sjukvården att man tänker att man kommunicerar klart och tydligt men man tävlar mot all annan information som finns tillgänglig via till exempel Google.

Utanför föreläsningen hölls ett barnrättskafé där besökarna bjöds på kaffe och fick se exempel på hur bildstöd kan användas genom hela patientens vårdresa.

Ett tema idag har varit bildstöd, hur kan det komplettera hur vi kommunicerar med våra patienter?
– Det är ett jättebra komplement som kan underlätta för väldigt många olika patientgrupper. När det gäller barn skulle man till exempel kunna ha en vanlig kallelse som går till vårdnadshavarna och även skicka med en bildkallelse som föräldern kan använda för att förklara för sitt barn vad som ska hända, för att på så sätt få barnet att bli mer förberett och delaktigt.

Sen ska man nog inte bara tänka att man ska använda bildstödet för att informera utan för att kommunicera med barnet. Det är stor skillnad!

Finns det något du önskar att alla inom vården kände till om hälsolitteracitet?
– Att det faktiskt är vårdens ansvar att anpassa kommunikationen till patienten, inte tvärt om!

Under vecka 47 är det barnrättsvecka på Astrid Lindgrens barnsjukhus och aktiviteter relaterade till barnrätt pågår på hela sjukhuset

Webbredaktör: Olle Borg

Granskare: Svante Norgren , Funktions-/Temachef

Uppdaterad:

Josefins tips för hur vi blir bättre på att kommunicera med våra patienter

  • Använd vardagsspråk! Gör det inte mer komplicerat än nödvändigt och undvik förkortningar.
  • Tänk dialog snarare än information. Gör det lätt för personen att ställa frågor och ge inte för mycket information.
  • Kommunicera brett – muntligt, skriftligt och bilder. Vi tar till oss information på olika sätt.
  • Checka av med patienten att den förstått – i patientlagen står det att vi inte bara ska ge ut information utan den ska också ha blivit förstådd.
  • Underlätta att navigera i vården och var tillgängliga. Vet patienten var de kan vända sig vid frågor? När man försöker kontakta er, kommer man till en fysisk person eller kommer man till en telefonsvarare?
  • Våga ställa lite källkritiska frågor om var patienten har fått sin information ifrån, men så klart på ett bra sätt. Det är jättebra att patienten söker information själv men uppmana till att vara källkritisk. Många sjukhus har bibliotek, hänvisa dit eller till säkra sidor vi vet håller hög kvalitet, till exempel 1177.