Innovation och Forskning Omvårdnadsområde Huddinge
På flera av våra enheter pågår innovationsarbete i samarbete med innovationsplatsen och Karolinskas samarbetspartners inom industrin och IT. Vi har flera medarbetare inom verksamheten som gått utbildning för att bli innovationsambassadörer.
Innovation
Innovationsarbete och förbättringsprojekt pågår både enhetsvis men även övergripande över hela omvårdnadsområdet, exempelvis i form av Omvårdnadsmästerskapen där våra verksamheter tävlar i olika kvalitetsmått.
Omvårdnadsmästerskapen
Omvårdnadsmästerskapen är en OOH-övergripande tävling som löper över hela året. Varje kvartal utses vinnare för kvartalet, men vandringspriset går till segraren som haft bäst resultat totalt under året. Grenar som ingår är fall, trycksår, nutrition, BHK och antal besrvarade PREM-enkäter.
Om bakterier vore synliga
Medarbetare från AVA, MAVA och KAVA undersökte varför vi inte har så stor följsamhet till basala hygienrutiner inom vården som vi borde ha. Resultatet blev en film; Om bakterier vore synliga, som de 2020 fick Hederspriset gyllene äpplet för som årligen delas ut i Region Stockholm.
Arbetet fortsatte på enheterna för att på ett lekfullt och positivt sätt få bättre följsamhet. Det gjordes bland annat genom ketchupleken där alla på morgonen tar små ketchupförpackningar, när man ser en kollega som inte har 100% följsamhet till basala hygienrutiner så lägger man en förpackning i kollegans ficka, målet i slutet av passet är att man inte har någon förpackning dvs 100% följsamhet.
Forskning
Lärande i klinisk kontext
Katri Manninen, Universitetssjuksköterska, Klinisk lektor, Med. dr. Infektionssjukdomar
Mitt forskningsfält är lärande i klinisk kontext: hur studenterna lär sig, vad som påverkar lärandet och hur lärandet kan underlättas. Jag disputerade 2014 i medicinsk pedagogik och i avhandlingen har jag undersökt studenters lärande på en utbildningsavdelning där det finns en genomtänkt pedagogisk ram och gjort detta från student-, handledar- samt patientperspektiv.
Avhandlingens titel är: Experiencing Authenticity- the core of student learning in clinical practice och finns på http://hdl.handle.net/10616/41988(öppnas i nytt fönster)
Just nu är jag involverad i forskningsprojekt om att skapa en pedagogisk ram för verksamhetsförlagd utbildning, om att lära sig kliniskt resonemang (clinical reasoning) samt om tillit och lärande (designing for trust in clinical education).
Omvårdnadsforskning på akutmottagningen
Maria Amritzer, Specialistsjuksköterska akutsjukvård, Omvårdnadsansvarig OO H, Doktorrand Karolinska Institutet
Mitt forskningsområde är patientsäkerhet på akutmottagningen ur ett omvårdnadsperspektiv. För att kartlägga nuläget genomförde jag initialt en studie som undersökte patient-per-sjuksköterske/undersköterske ratio på Sveriges akutmottagningar, dvs antal patienter per omvårdnadspersonal. Artikeln publicerades under 2020 och finns nedan. Fortsättningsvis kommer jag huvudsakligen inrikta mig på omvårdnad på akutmottagningen, vad som blir/inte blir utfört och orsakerna bakom det.
Publicerade artiklar
Amritzer A, Muntlin Å, Berg L, Göransson k. 2021. Nursing staff ratio and skillmix in Swedish emergency departments" publicerad och kan nås på följande https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jonm.13424
Baumgartner, R; Häckter Ståhle, C; Manninen, K; Hedman A-M. 2017. Assessment of nursing students in clinical practice – An intervention study of a modified process. Journal of Nursing Education and Practice.
https://doi.org/10.5430/jnep.v7n11p111
Benedict Stanberry, Nina Lahti, Caroline Kevin et al 2021. Preventing pressure ulcers in emergency departments: four simple and effective nurse-led changes. published online as open access in Emergency Nurse on 18th November 2021.https://journals.rcni.com/emergency-nurse/evidence-and-practice/preventing-pressure-ulcers-in-emergency-departments-four-simple-and-effective-nurseled-changes-en.2021.e2119/full
Fredholm A, Manninen K, Hjelmqvist H, Silén C. 2019. Authenticity made visible in medical students’ experiences of feeling like a doctor. Int J Med Educ. 2019; 10:113-121 https://doi.org/10.5116/ijme.5cf7.d60c
Hyll M, Schvarcz R, Manninen K. 2019. Exploring how medical students learn with the help of a digital presentation: a qualitative study. BMC Medical Education. 19: 210 https://doi.org/10.1186/s12909-019-1569-z
Kangas-Niemi A, Manninen K, Mattson J. 2018. Facilitating affective elements in learning - In a palliative care context. Nurse Educ Pract. Oct 3; 33:148-153. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.09.007
Koufidis C, Manninen K, Nieminen J, Wohlin M, Silén C. Unravelling the polyphony in clinical reasoning research in medical education. 2020. J Eval Clin Pract ;1–13. https://doi.org/10.1111/jep.13432
Koufidis C, Manninen K, Nieminen J, Wohlin M, Silén C.2020. Grounding judgement in context: A conceptual learning model of clinical reasoning. Med Educ; 54: 1019-1028.
DOI: 10.1111/medu.14222
Koufidis C, Manninen K, Nieminen J, Wohlin M, Silén C. 2021. Representation, interaction and interpretation. Making sense of the context in clinical reasoning. Med Educ. Medical Education. 2021; 00:1–12. https://doi.org/10.1111/medu.14545
Manninen K, Welin Henriksson E, Scheja M, Silén C. 2013. Authenticity in learning – nursing students’ experiences at a clinical education ward. Health Education, Vol. 113 Iss 2 pp. 132 – 143. https://doi.org/10.1108/09654281311298812
Manninen K, Scheja M, Welin Henriksson E, Silén C. 2013. Self-centeredness or patient-centeredness–final year nursing students’ experiences of learning at a clinical education ward. Journal of Nursing Education and Practice, Vol. 3 Iss 12 pp. 187-198. https://doi.org/10.5430/jnep.v3n12p187
Manninen K, Scheja M, Welin Henriksson, Silén C. 2014. Patients’ approaches to students’ learning at clinical education ward-an ethnographic study. BMC Medical Education, Vol 14 Iss 131. https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-131
Manninen K, Scheja M, Welin Henriksson, E, Silén C. 2015. Supervisors’ pedagogical role at a clinical education ward – an ethnographic study. BMC Nursing, Vol 14, Iss 55. https://doi.org/10.1186/s12912-015-0106-6
Manninen, K. 2016. Experiencing Authenticity – the core of student learning. Perspect Med Educ 5: 308. https://doi.org/10.1007/s40037-016-0294-0
Manninen K, Björling G, Kuznekova J, Lakanmaa RL. 2020. Ethical coffee room: An international collaboration in learning ethics digitally. Nurs Ethics; 27:8: 1655-1668. https://doi.org/10.1177%2F0969733020934145
Manninen K, Karlstedt M, Sandelin A, von Vogelsang A-C, Pettersson S. 2022.First and second cycle nursing students’ perceptions of the clinical learning environment in acute care settings - A comparative crossectional study using the CLES+T scale. Nurse Education Today 108 (2022) 105211. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105211