Lära i samarbete
Sedan 2019 har den pedagogiska modellen peer learning praktiserats i på laboratoriet för Klinisk farmakologi. Här har studenter från det biomedicinska analytikerprogrammet handletts två och två för att lära och utvecklas med hjälp av varandra under sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU.
Varje läsår gör mellan 40 och 50 studenter från det bio- medicinska analytikerprogrammet på Karolinska Institutet sin VFU på något av Karolinska Universitetslaboratoriets medicinsk enheter. Samarbetet med programmet utvecklas kontinuerligt och tillsammans arbetar man med att hitta aktiviteter som går i linje med yrkets utveckling.
Det engelska begreppet peer learning står för en pedagogisk modell och metod som bygger på att studenter på samma nivå lär av och med varandra. Ordet peer betyder jämbördig och ordet används även på svenska då det saknas en bra och beskrivande översättning. Modellen har mycket gemensamt med andra pedagogiska modeller som stimulerar till ett självstyrt lärande och sätter studentens eget lärande i fokus.
Under 2019 genomfördes ett pilotprojekt kring peer learning genomförts vid laboratoriet för Klinisk farmakologi på Karolinska Universitetslaboratoriet i Huddinge. Målet med projektet var att undersöka hur peer learning under VFU påverkar studenternas lärande och utveckling av professionell kompetens samt rollen som klinisk handledare.
Camilla Linder är biomedicinsk analytiker på laboratoriet för Klinisk farmakologi och har även ett uppdrag som adjungerad klinisk adjunkt, AKA. Det innebär hon bland annat är ansvarig för den övergripande planeringen av VFU för biomedicinska analytikerstudenter samt utbildar och handleder huvudhandledare på laboratoriet. Tillsammans med Jenny Flygare som är examinator på VFU-kurserna, ville hon undersöka möjligheterna att implementera me- toden i laboratoriemiljö. Inom pilotprojektet har studenterna fått träna sig på att lära ut en metod till en annan student och sedan återkoppla till varandra. Handledaren fick därmed en mer observerande roll än tidigare.
– Jag hade testat någonting liknande tidigare och sett fördelarna med modellen. En förutsättning för att peer learning ska fungera är att alla på laboratoriet, chefer och övriga medarbetare, samarbetar kring studenterna och stöttar handledarna. Även studenterna måste vara insatta i vad som krävs av dem i form av självständighet och ansvar.
Pilotprojektet föll väl ut och både handledare och studenter har varit nöjda med arbetssättet. Vid intervjuer med handledarna har det framkommit att peer learning gett dem en mer stödjande roll än en traditionell lärarroll, att de blivit mer flexibla tidsmässigt och fått en bättre förståelse för hur studenter lär och vad de behöver.
De uppskattade också möjligheten till reflektion med studenterna. Studenterna i sin tur uttrycker att kände sig mer självständiga, att de tog mer ansvar, löste problem tillsammans, kände sig trygga och självsäkra och lättare tog till sig återkoppling av varandra.
Jelena Tolic deltog i pilotprojektet under sin femte termin på det biomedicinska analytikerprogrammet och är i dag anställd på laboratoriet för Klinisk farmakologi. Hon beskriver projektet som en positiv och givande erfarenhet där peer learning hjälpt henne att utvecklas, både som student och i sin nuvarande roll som färdig biomedicinsk analytiker.
– I början var det lite nervöst att få ett så stort eget ansvar, men det ökade mitt självförtroende Tryggheten att ha varandra gjorde det lättare för mig och studenten jag samarbetade med att ta fler egna initiativ. Det kändes ock- så tryggt att arbeta tillsammans med någon på min nivå. Ingen fråga var för dum för att ställas och det var skönt att inte alltid ha någon som stod och tittade över axeln. Jag upplevde också att peer learning gav mig en större känsla av delaktighet i verksamheten på laboratoriet.
Victoria Barclay, laboratorieenhetschef, tycker att nya pedagogiska arbetssättet har varit positivt för laboratoriet som helhet och gett ringar på vattnet.
Det har öppnat upp för diskussioner om hur vi kan dra lärdom av arbetssättet i resten av verksamheten. Jag tror till exempel att vi skulle kunna använda oss av peer learning vid olika projekt och kompetensutveckling av våra medarbetare