Tre frågor till utbildingssamordaren på Medicinsk Diagnostik Karolinska
Tre frågor till Lisa Wiklund, utbildningsansvarig för Biomedicinska analytikerstudenter på Medicinsk Diagnostik Karolinska.
Namn
Lisa Wiklund
Bakgrund
Disputerad biomedicinsk analytiker som idag arbetar kompetens- och utbildningsfrågor inom Medicinsk Diagnostik Karolinska.
Brinner för
Kompetens- och utbildningsfrågor är viktiga och stora ämnesområden som bör ligga högt upp på agendan. Detta för att säkerställa en verksamhetskompetens och försörjning så vi kan möta den världsledande roll i vården som vi vill bedriva
Vad är kompetensstegen för något?
- Det bör finnas utvecklingsmöjligheter i en verksamhet för alla inom sin profession. Med en kompetensstege kan det bli tydligare vilka olika utvecklings- och karriärvägar det finns inom olika yrkesgrupper. Önskan är att kompetensstegen ska bidra till att attrahera och behålla medarbetare genom att skapa tydliga karriärvägar och förutsättningar för kompetensutveckling. Kompetensstegarna består av ett antal steg, där de olika stegen ska visa på en progression i kompetensutveckling och ansvar, stegen innehåller krav på både reella och formella kompetenser.
Kompetensstege
-
BIOMEDICINSK ANALYTIKER, LABORATORIEMEDICIN I KLINISK DIAGNOSTIK
Kompetensstege för fortsatt utveckling
Vad innebär kompetensstegarna på just Medicinsk Diagnostik Karolinska?
- Målet är att kompetensstegen ska bidra till att attrahera och behålla medarbetare genom att skapa tydliga karriärvägar och förutsättningar för kompetensutveckling. Tycker det är otroligt viktigt att det finns utvecklingsmöjligheter för medarbetare. Vår verksamhet kräver att vi har personal med hög och fördjupad kompetens inom laboratoriemedicin för att möta dagens högspecialiserade vård och för att tex leverera kvalitetssäkrade provsvar. Vi bedriver även forskning och utveckling och är en viktig och central del av sjukvården.
Hur arbetar Medicinsk Diagnostik Karolinska med kompetensutveckling?
- Vi har en verksamhet där vi behöver personal med både breda och fördjupade kunskaper inom alla våra laboratoriemedicinska discipliner. För att upprätthålla kompetensen inom verksamheten har vi en utbildningsprocess. En utbildningsplan görs varje år utefter verksamhetens behov.
Vi samarbetar även med KI som skapar utbildningar/uppdragsutbildningar utefter verksamhetens behov. Det är viktigt att vi som verksamhet kan erbjuda upprätthållande kompetensutbildningar och ny kompetens. Vården blir mera och mera avancerad, vi blir fler och fler som behöver vård. Vi behöver ställa om för att möta vården och det ställer högre krav på de olika professionerna inom vården.
Kontaktuppgifter
E-post: Lisa Wiklund