Historik

Nationell högspecialiserad vård (NHV) ersatte 2018 den tidigare rikssjukvården. Nedan ser du skillnaderna mellan dom.

Rikssjukvård 2007-2018


Omfattning
  • Cirka 0,1 % av slutenvården
  • Endast landstingsdriven sjukvård
  • Tillstånd utifrån givna kombinationer av diagnoser och åtgärder                               
Beslut om tillståndsavgränsningar
  • Rikssjukvårdnämnden beslutar om vilken vård som skall definieras som rikssjukvård
Beslut om utförare
  • Rikssjukvårdsnämnden beslutar om antal tillståndshavare, högst två utförare* per område
  • Rikssjukvårdsnämnden fattar beslut om vilka utförare som erhåller tillstånd
Nämndens sammansättning
  • En ledamot per sjukvårdsregion, Vetenskapsrådet, Kammarrätten och SBU**. Ordf. från Socialstyrelsen
  • Respektive sjukvårdsregion och myndighet utser sina egna nämndrepresentanter
Tillståndslängd
  • Tillståndsperioder på 5 år

 

Nationell högspecialiserad vård 2018 - (nuvarande)

 
Omfattning
  • Förväntas omfatta en större andel av vården
  • All offentligt finansierad vård
  • Tillstånd utformas med större beaktande av hela vårdkedjan
Beslut om tillståndsavgränsningar
  • Sakkunniggrupper med patientrepresentanter föreslår tillståndsområden och Socialstyrelsen fattar beslut
Beslut om utförare
  • Socialstyrelsen fattar beslut om antal nationella utförare, maximalt fem utförare per område
  • Nämnden för högspecialiserad vård fattar beslut om vilka utförare som erhåller tillstånd
Nämndens sammansättning
  • En representant per sjukvårdsregion samt en ordförande från Socialstyrelsen
  • Regeringen utser nämndens representanter
Tillståndslängd
  • Tillstånd gäller tills vidare

Läs mer om historiken bakom Nationell högspecialiserad vård (NHV)  nedan.

Motivet bakom nivåstrukturering

Motivet och tankarna bakom nivåstrukturering är inte nya och att praktiskt samordna utförandet av högspecialiserad/ovanlig vård nationellt startade redan under 1980-talet med Riksavtalet – RIA. Syftet var, då som nu, att lösa de samordningsproblem som fanns kring den högspecialiserade vården och att åstadkomma en bättre och mer jämlik vård. RIA innebar en samordnad central planering och styrning i Landstingsförbundets regi. Systemet byggde på två instrument för planering, köp och försäljning av högspecialiserad sjukvård över länsgränserna – R-listan och flerregionavtal.

Överenskommelse mellan Landstingsförbundet och Socialstyrelsen

1988 utredde Landstingsförbundet, tillsammans med Socialstyrelsen, vilka resultat RIA haft på samordningen av den högspecialiserade vården. Resultatet var så nedslående att systemet med en central styrningsprocess av den högspecialiserade sjukvården beslutades upphöra 1990.

Efter en överenskommelse mellan Landstingsförbundet och Socialstyrelsen skapades istället en ny styrningsprocess som gick ut på att huvudmännen fick rätt att "fritt köpa och sälja" högspecialiserad sjukvård samt själva avgöra eventuell etablering av sådan sjukvård. I syfte att värna patientsäkerheten upprättade Socialstyrelsen ett system för information, uppföljning och utvärdering av vården samt en tillhörande förteckning över utbudet av högspecialiserad sjukvård av rikskaraktär – Vårdkatalogen.

Regeringsförslag realiserades

2002 inrättade regeringen ett projekt för att närmare analysera förutsättningar, utmaningar och framgångsfaktorer för att utveckla den högspecialiserade sjukvården och den kliniska forskningen. Projektet utmynnade i en departementspromemoria (2003:56) som föreslog att en särskild lag om högspecialiserad sjukvård skulle instiftas. Detta förslag realiserades genom propositionen 2005/06:73 Nationell samordning av rikssjukvården som, förutom att föreslå inrättandet av en Rikssjukvårdsnämnd, även preciserade rikssjukvårdens syfte och innehåll i Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) 9ab §§ 1 januari 2007.

Utförandet definierades och centraliserades

Under perioden 2007 – 2018 definierades och centraliserades utförandet av 18 rikssjukvårdsområden fördelade på åtta olika sjukhus i sex landsting och regioner. Region Stockholm, tidigare Stockholms läns landsting, har erhållit nio tillstånd – sex förvaltas av Karolinska Universitetssjukhuset, två av S:t Eriks ögonsjukhus och ett av Södersjukhuset.

Nationell högspecialiserad vård ersatte Rikssjukvården

I april 2014 tillsatte regeringen på nytt en utredning om den framtida organisationen av den högspecialiserade vården i Sverige. Utredningen leddes av Måns Rosén och resultatet presenterades hösten 2015.

Med utgångspunkt i Måns Roséns utredning gav regeringen i januari 2017 Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram en ny arbetsprocess för att nivåstrukturera den högspecialiserade vården på nationell nivå. Området, som ersätter rikssjukvården, benämns Nationell Högspecialiserad Vård (NHV). I juni 2017 presenterade Socialstyrelsen ett förslag på denna nya arbetsprocess, som sedan har justerats och förfinats. I november 2017 klubbade riksdagen igenom propositionen 2017/18:40 en ny beslutsprocess för den högspecialiserade vården som ersatte Rikssjukvårdslagen den 1 juli 2018.

Tidigare utfärdade rikssjukvårdstillstånd gäller tills vidare och kommer utredas inom den nya processen.