”Våra studenters utveckling från start till slutreflektion är en fantastisk resa”

Nyhet

Under åren har 1600 studenter passerat dörrarna på Infektion i Huddinge. I år firar dess kliniska undervisningsavdelning, KUA, 20 år. ”Studenternas utveckling från start till slutreflektion är en fantastisk resa”, säger handledaren Katri Manninen.

Bildtext: Ronden är ett undervisningstillfälle om patienterna, diagnoser och behandling och ger stort utrymme för studenternas frågor.

Patientronden har precis dragit i gång och ett femtontal sjuksköterskestudenter har samlats i Rondellen som är avdelningens utbildningsrum. Innan dess har studenterna varit hos sina patienter: tagit prover, kontrollerat vitalparametrar, administrerat läkemedel och bedömt patienternas omvårdnadsbehov. De har också stämt av sin SBAR med handledarna Jim Palmäng och Linda Aronsson inför ronden. Stämningen är både energisk och koncentrerad.  SBAR står för Situation, Bakgrund, Aktuellt tillstånd (eller Bedömning) och Rekommendation och är en standardiserad kommunikationsmodell inom hälso- och sjukvården för att säkerställa att viktig information om patienter överförs tydligt, snabbt och effektivt. 

Gruppen kommer från Röda Korsets Högskola och gör sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU, på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge, eller mer exakt på Infektion i Huddinge. Universitetssjuksköterskan Katri Manninen som varit med från starten 2005 är pedagogisk ansvarig för avdelningen. Förutom att hon handleder studenter och handledare bedriver hon också pedagogisk forskning, föreläser, har doktorander och är involverad i olika utvecklingsprojekt. 

– Min roll handlar mycket om att hjälpa till att omsätta lärandeteorier och forskningsresultat i vårt dagliga arbete samt inhämta nya idéer och identifiera behov för fortsatt forskning, säger Katri Manninen.

En man står framför vita tavlan och pratar till en grupp sjuksköterskor.

I tur och ordning går man igenom patienterna som vårdas på avdelningen. Studenterna presenterar sina patienter enligt SBAR och får stöd av handledarna vid behov.  Studenterna och handledarna diskuterar med läkaren om patienternas hälsotillstånd och planerar för fortsatt vård. Studenterna deltar aktivt och Akhar Shokri Stenström, läkare under denna vecka, bemöter dem med motfrågor: Vad tror du? Hur skulle du göra? Någon som har ett förslag på lösning? 

Den kliniska undervisningsavdelningen startade på Infektion i Huddinge för 20 år sedan. Sedan dess har cirka 1600 studenter utbildats här. Syftet är att ge dem möjlighet att träna det kliniska arbetet och omvårdnaden av patienterna utifrån sina lärandemål. Karolinska har flera kliniska utbildningsavdelningar och mottagningar. Det som skiljer KUA Infektion i Huddinge är längre placeringar och studenter på olika nivåer. 

– Vi fokuserar på det interprofessionella samarbetet med studenter som arbetar sida vid sida med läkare, fysioterapeuter och andra professionella, säger Katri Manninen och tillägger: 

– Handledare har ett dubbelt uppdrag, de ansvarar för patienternas vård och patientsäkerhet samt för att utbildningen sker i enlighet med studenternas utbildningsnivå och lärandemål. Handledarna på KUA Infektion ger både stöd och utmaningar och handledningens struktur är baserat på transformativ lärandeteori. 

“Att se vår hållbara modell fungera och höra uppskattning från patienter och studenter är ovärderligt”, säger Katri Manninen, pedagogiskt ansvarig för avdelningen.

Ronden är slut och det är dags att träffa patienterna igen. I ett av rummen ligger Markku Ravantti och vilar. Han skiner upp när sjuksköterskestudenten Emmelie Julin Parsfelt slår sig ner vid stolen intill. 

– Jag tycker de är jäkligt trevliga allihop rent ut sagt och man får så positiv energi av alla dessa studenter! Det känns som om de är extra engagerade för att de är just unga studenter, att de ger ännu mer, säger han. 

Emmelie Juhlin Parsfelt tar fram stetoskopet för att mäta blodtrycket. Hon går sin sjätte och sista termin och tycker att KUA på Infektion i Huddinge är givande. 

– Man får verkligt ansvar under överseende och det gör att man blir tryggare i sin roll. Handledaren har stor tilltro till oss och ställer bra och viktiga motfrågor. Det leder till en större trygghet och insikt om att det inte alltid finns ett enda rätt svar. 

Patienten Markku Ravantti berömmer studenterna på Infektion: ”Man får så positiv energi av alla dessa unga människor!” Till höger studenten Emmelie Juhlin Parsfelt.

Elvira Haraldsson, även hon i sluttampen av sin utbildning, uppskattar särskilt bredden i arbetet på Infektion. 

– Här finns både multisjuka patienter och allmänna infektioner, säger hon. 

Några kvinnor som står i ett rum med läkemedel.

Studenten Kate Ngo Wahlund sitter vid en av datorerna i korridoren och fyller i en journal. Hon är halvvägs genom utbildningen. 

”Man kan tro att åtta timmar är mycket tid, men så glömmer man bort att ta lunch. Det är intensivt på ett bra sätt”, säger studenten Kate Ngo Wahlund.

– I skolan är det mycket teori och information. Under praktiken väcker man dessa kunskaper till liv och på så sätt kommer man bättre ihåg allt man lärt sig. Jag känner mig väldigt trygg med handledarna. De är kunniga och uppmuntrande, säger Kate Ngo Wahlund.

Läs mer om KUA 

Pedagogik med tre hörnstenar

KUA Infektion omfattar kunskapsutveckling och meningsfullt lärande genom pedagogiska möten mellan studenter, patienter, handledare och andra professioner som är involverade i patients vård. Det finns en pedagogisk ram med tre hörnstenar:

  • Patientbaserat lärande: studenterna tar ansvar för egna patienter och planerar, genomför samt utvärderar omvårdnaden utifrån utbildningsnivå och lärandemål.

  • Handledarteamet: fyra sjuksköterskor och en undersköterska samt ett pedagogiskt stöd handleder i det dagliga arbetet och ger både stöd och utmaningar. Andra professioner, såsom läkare och fysioterapeuter, deltar också i studenters lärande.

  • Peer-learning: det finns 15–20 studenter per verksamhetsförlagd utbildningsperiod. Peer-learning innebär att studenterna lär med och av varandra. I denna kontext betyder också att studenterna blir ett team som arbetar och lär tillsammans genom att vårda patienterna och vara delaktiga och involverade i allt som sker på avdelningen.

Läs mer om peer-learning

Webbredaktör: Nneka Magnusson Amu

Granskare: Freja Annamatz , Kommunikationsdirektör

Uppdaterad: