Vinnaren av Karolinskaserien 2024
Tema Hjärta Kärl Neuro har vunnit första pris i Karolinskaserien 2024 – där nyanställda på Karolinska skattar sin introduktion och upplevelse av första tiden på sin nya arbetsplats.
Varje år får nyanställda på Karolinska skatta sin upplevelse av första tiden på sjukhuset. De svarar via en enkät som skickas ut efter sex månaders anställning och den verksamhet som fått bäst betyg vinner Karolinskaserien – och får den eftertraktade vandringspokalen.
2024 gick priset till Tema Hjärta Kärl Neuro, och vi har tagit ett kort snack med Pamela Francis, omvårdnadschef på vårdavdelning Kardiologi 1 / R81 på Hjärt-Kärlcentrum.
Hej Pamela, hur känns det att ni har vunnit?
– Medarbetarna tycker att det är jätteroligt att ha vunnit detta pris och att varenda person som intervjuades har sagt att de har känt sig väldigt välkomna och trygga från första dagen.
Det som de har uppskattat mest under inskolningsperioden var upplägget med inskolningen, att de har fått checklistor, broschyrer, och så vidare. Sen tycker de att de har introducerats av erfarna/kompetenta kollegor och att de har haft kontinuerliga uppföljningar under inskolningstiden av både chefer, utbildningsansvariga och mentorer.
Varför har ni lyckats så bra?
– Det viktigaste är att ha engagerade medarbetare och en inkluderande arbetsmiljö. Men jag tror att största framgången ligger i att ha en strukturerad inskolningsplan med tydlig uppföljningsstrategi. Vår ”introduktion” börjar redan den första dagen då medarbetaren skriver på sitt avtal. De blir kontaktade av både utbildningsansvarig och bemanningsassistent innan de påbörjar sin anställning och får både viktig info och ett välkomstbrev med personlig hälsning. Sen tycker vi att små detaljer gör skillnad, som att man har ett uppmärkt skåp när man kommer första dagen eller att det finns en utsedd person som tar hand om dig, visar dig runt och introducerar dig till övriga gruppen.
Pamela tipsar! Tre tips på hur man får nyanställda att känna sig välkomna:
- Tydlig onboarding-process/introduktion: Se till att den nyanställda får en strukturerad introduktion till sina arbetsuppgifter, teamet och nyckelpersoner samt att denne får en rundtur av lokalerna.
- Uppföljningsstrategi /Tydlig och regelbunden kommunikation: Ha korta regelbundna avstämningar för att säkerställa att den nya medarbetaren känner sig delaktig samt att denne kan få möjlighet att ställa frågor / funderingar.
- Tilldela en mentor: Att ha någon att vända sig till under den första perioden som kan agera som bollplank eller svara på frågor om arbetsplatsens kultur och rutiner.
Senaste nyheterna
-
Karolinska Universitetssjukhuset ledande i Sverige på elektrodextraktioner
Med flest utförda behandlingar, högst tillgänglighet och minst lika hög kvalitet som övriga enheter utmärker sig Karolinska Universitetssjukhuset inom den nationella ...
-
Karolinska i Solna först i Sverige med One Planet Plate-märkta patientmåltider
Den 11 april lanserades en ny patientmeny som innehåller två One Planet Plate-rätter – en hållbarhetsmärkning från WWF. Med detta blir Karolinska i Solna första sjukhuset i Sverige ...