Den nya vardagen – Markus på IVA minns pandemin
Det har gått fem år, men pandemins första våg kommer intensivvårdssjuksköterskan Markus Johansson att bära med sig hela livet. Hör Markus berätta mer i del 3 av vår serie "Vi minns pandemin".
Markus jobbar på en av Karolinskas intensivvårdsavdelningar i Solna. I filmen tänker han tillbaka på hur det var då 2020, när allt ställdes på ända.
– Jag är oerhört stolt över att vi ändå klarade det med det enorma patientflödet som var, och gjorde skillnad för så väldigt, väldigt många. Det kommer jag alltid att vara.
Under våren 2020 femdubblade Karolinska sin IVA-kapacitet på rekordtid – från omkring 40 till över 200 IVA-platser. Det gjorde att sjukhuset kunde vårda som mest 160 IVA-patienter samtidigt som var livshotande sjuka.
Mer i serien "Vi minns pandemin"
Del 1, Vi minns pandemin – tillbakablick
Del 2, Den stora omställningen: Så hanterade Karolinska pandemins inledningsskede
Senaste nyheterna
-
Immunbehandling kan återaktivera fertilitet vid för tidigt klimakterium
En ny pilotstudie visar att immunbehandling kan stimulera äggmognad hos kvinnor med autoimmun prematur ovariell insufficiens (POI), en sjukdom som ofta leder till kraftigt nedsatt ...
-
Så hanterar Karolinska misstänkta ebolafall
Karolinska Universitetssjukhusets högisoleringsenhet får många frågor med koppling till ebolautbrotten i Kongo-Kinshasa och Uganda. Beredskapen har höjts för att säkerställa snabb ...