Karolinska Universitetssjukhuset vinnare av Svenska Leanpriset 2024
Karolinska Universitetssjukhuset har vunnit Svenska Leanpriset 2024 för det framgångsrika arbetet med Sterilteknik och Logistik. Genom att tillämpa leanprinciper har leveranssäkerheten ökat och en kultur av ständiga förbättringar skapats. Juryn lyfter fram det tydliga ledarskapet och fokuset på att sätta patientens behov i centrum.
Hur känns det att ha vunnit Leanpriset 2024?
- Ett stort team från Sterilen var på plats i Göteborg, både steriltekniker, logistiker, stab och chefer. Det var en obeskrivligt bra känsla att ta emot detta fina pris som ett kvitto på att förbättringsarbetet har gett resultat och hur alla i teamet har medverkat, säger Tore Evang, verksamhetschef sterilteknik och logistik på Karolinska Universitetssjukhuset.
Vad tror du har varit viktigast i ert arbete som lett fram till där ni är idag?
- Det viktigaste har varit att bygga bort flaskhalsar och på det sättet kunna svara upp mot sjukhusets kraftiga ökning av operationer. Vi har jobbat mycket med att skapa stabila processer och tydliga rutiner. Det som har gett oss mest är en kundstyrd logistik och vår egenutvecklade prioritetslösning som har gett oss snabbare processtider och mindre stress. Vi har även sett en tydlig förbättring av trivsel och att personal vill stanna kvar.
Vad ser ni att man kan förbättra ytterligare i framtiden?
- Det finns absolut saker som ytterligare kan förbättras eftersom kvalitet alltid är en utmaning, och här jobbar vi tillsammans med kunderna dvs PMI (Perioperativ Medicin och Intensivvård).
Nästa utmaning är volymökningen och här behöver vi fördubbla sterilens kapacitet under 2025. Vi behöver även höja våra lagernivåer av förbrukningsmaterial till 14 dagar. Slutligen behöver vi även förbättra arbetsmiljön då vi sliter med tunga lyft. Vi tror på en klok investering i automation och att det kan förbättra verksamheten ytterligare.
Juryns motivering:
Genom ett tydligt och inkluderande ledarskap har årets vinnare lyckats skapa en hållbar verksamhet med förmåga att fokusera på flöden, ständiga förbättringar och uppföljning.
Med kunden i fokus utmanas, inspireras och lär övriga organisationen hur man går till roten med problem och involverar varandra. Resultaten talar sitt tydliga språk. Från att ha varit en flaskhals för hela organisationen har man lyckats skapa en ledstjärna med nästan 100% leveranssäkerhet, vars medarbetare lyser av engagemang och stolthet.
Senaste nyheterna
-
Karolinska Universitetssjukhuset ledande i Sverige på elektrodextraktioner
Med flest utförda behandlingar, högst tillgänglighet och minst lika hög kvalitet som övriga enheter utmärker sig Karolinska Universitetssjukhuset inom den nationella ...
-
Karolinska i Solna först i Sverige med One Planet Plate-märkta patientmåltider
Den 11 april lanserades en ny patientmeny som innehåller två One Planet Plate-rätter – en hållbarhetsmärkning från WWF. Med detta blir Karolinska i Solna första sjukhuset i Sverige ...