Utbildning och utveckling

Nyhet

Astrid Lindgrens Barnsjukhus satsar på utbildning och utveckling för sina sjuksköterskor. Där har man insett fördelarna med att tillsätta en utbildningssjuksköterska som är dedikerad personalens introduktion och möjligheter till utveckling. Anna Brydling brinner för att ge nyanställda den introduktion hon själv hade önskat sig när hon började.

Biblioteket vid Karolinska Institutet är tyst och lugnt klockan 13.00 en eftermiddag tidigt i mars och vårljuset gör sig påmint genom de stora fönstren utåt gatan. I den roströda fåtöljen slår sig Anna Brydling ner och med en vaken och pigg energi berättar hon om bakgrunden till varför hon sedan i april 2013 började jobba som utbildningssjuksköterska på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. (Karolinska Universitetssjukhuset)

- Det var min förra chef som undrade om jag ville ta uppdraget att ansvara för utbildning och introduktion av nyanställda. Vi, precis som alla andra sjukhus hade problem med att behålla personal och en viktig del i att försöka vända den trenden trodde vi, var att alla sjuksköterskor fick en chans att utvecklas vidare.

Anna hade arbetat på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i ungefär tio år när den här möjligheten dök upp. Hon föreläste också genom att vara adjungerad klinisk adjunkt för Röda Korsets Högskola och Karolinska Institutet. Förslaget om att börja jobba som utbildningssjuksköterska på femtio procent passade därför alldeles utmärkt.

- Jag tyckte det var helt perfekt, jag har alltid drömt om att bli både lärare och sjuksköterska, så detta var en "perfect match" för mig, säger Anna.

Tanken var att skapa möjligheter inte bara för de som var nya att utvecklas utan också de erfarna sjuksköterskor som jobbat där under en längre tid. Därför började Anna med att skapa två utbildningstillfällen i veckan. En timme varje gång. Till dessa tillfällen bjöd hon in föreläsare som kunde föreläsa om ämnen som var relevanta för avdelningen just då. Det kunde till exempel handla om hur de skulle ta hand om barn med subcutana venportar (SVP).

- Det här är ju ett roligt jobb, då det är både praktiskt och teoretiskt. Men det handlar också oerhört mycket om relationer och möten med föräldrar och barn. Ibland är det tungt och väldigt påfrestande. Därför kompletterar jag utbildningsdagarna med reflektionsseminarium. Varannan vecka ses vi och alla deltagare tar med sig en situation som vi diskuterar.

Det är också viktigt med introduktion och att nya sjuksköterskor hos Astrid Lindgrens Barnsjukhus känner sig välkomna. I introduktionsprogrammet varvas teori med workshops.

- Det som motiverar mig är att de som nyanställs nu ska få den introduktion som jag själv saknade. Min förhoppning är verkligen att de ska känna att de kan komma till mig med frågor och funderingar utan att känna sig dömda. Jag vill förmedla till sjuksköterskorna att de kan lita på sin egen kunskap.

Kontakten med Anna avslutas inte efter introduktionen, utan tanken är att alla medarbetare löpande ska få sina behov av vidareutveckling och hjälp tillfredställda.

- Det är inte alltid helt lätt att få det att fungera och det största hindret är att det är lätt att sätta sig själv åt sidan för att prioritera patienten först. Men då missar man det långsiktiga perspektivet, säger Anna.
Att satsa på sig själv och på utbildning bidrar ju just till att vi kan ge bättre och bättre service och att patienterna därmed också får det bättre förstås.

Att det här har blivit en lyckad satsning är helt klart. Det känns angeläget och viktigt för personalen på Q83 att de här möjligheterna finns. Utbildningarna får också mycket god kritik.

- Anna är väldigt duktig på det här. Hon är pedagogisk och förtroendeingivande. Det är bra utbildningar, genomtänkta och aktuella. Det handlar om saker som vi använder rent praktiskt. Det säger Kristoffer Ellery, leg. sjuksköterska.

Text och foto: Cecilia Frisell