Digitala tjänster på Karolinska

Karolinska erbjuder de två digitala tjänsterna Alltid öppet och 1177 E-tjänster, vilka underlättar för dig som patient att komma i kontakt med våra mottagningar på ett säkert sätt och genomföra dina vårdärenden digitalt.

På den här sidan kan du läsa om mer om våra digitala tjänster Alltid Öppet och 1177 E-tjänster, och vilka ärenden du kan utföra i respektive tjänst. Du hittar också information om hur du går tillväga för att lämna enskilt klagomål på vården.

Du kan nå din mottagnings e-tjänster på flera sätt (om din behandlande mottagning är uppkopplad mot aktuell tjänst)

  • Alltid öppet – för att agera ombud för barn, genomföra videomöte, chatta, ta emot e-kallelser och avboka/omboka tid.
  • 1177 eTjänster – för att läsa din journal, Boka/omboka/avboka tid, förnya recept eller lämna synpunkter och klagomål

Du hittar närmare beskrivning för av de olika tjänsterna nedan.

Kontakta din mottagning

Gå in på sidan för den mottagning du vill kontakta via Karolinska.se (du kan hitta mottagningens sida i listan: Alla mottagningar och avdelningar A-Ö). I den röda rutan högst upp på sidan hittar du kontaktinformation och direktlänkar till de digitala tjänster mottagningen erbjuder.

I appen Alltid öppet kan du söka upp mottagningen och där ser du vilka tjänster som är aktuella för dig. Du kan logga in direkt på 1177.se eller via appen 1177 Vårdguiden och där leta upp mottagningens tillgängliga e-tjänster.

Alltid Öppet

Med Region Stockholms app Alltid Öppet kan du genomföra videomöte med vården och ett antal mottagningar erbjuder också chatt.

Ladda ned Alltid öppet:

Det här kan du göra när du loggat in i Alltid Öppet

Om din behandlande mottagning är uppkopplad mot Region Stockholms app Alltid Öppet, så kan du använda någon av appens tjänster och utföra andra digitala vårdärenden. Exempel på dessa tjänster är att genomföra videomöte med våren eller att chatta med en mottagning.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "Sök vård för ditt barn" och ange barnets personnummer. När du fortsättningsvis vill agera ombud klickar du på knappen "Agera ombud" och väljer ditt barn. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "Förälder" och ange barnets personnummer.

Agera ombud för barn i Alltid öppet - Lathund (pdf)

Videomöte

Flera av Karolinskas mottagningar (inte alla) erbjuder videomöten som ett alternativ till ett fysiskt besök på sjukhuset. De patienter som för närvarande kan använda tjänsten kommer att kontaktas direkt av sin mottagning.

Så här går ett videomöte till:

  • Din mottagning bokar ett videomöte med dig
  • Du laddar ner appen Alltid öppet kostnadsfritt till din telefon eller läsplatta från Google Play eller App Store
  • Du loggar in säkert i appen med ditt BankID eller Freja eID Plus
  • Du hittar ditt bokade videomöte i appen under rubriken Mina ärenden
  • När det är dags för videomöte loggar du in i appen och startar mötet (videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet)
  • Sitt på en plats med god internetuppkoppling och där du kan prata ostört

Videomöte med vården - Lathund (pdf)

Chatta

Du kan chatta med ett antal mottagningar.

Receptförnyelse

Du kan skicka en förfrågan om att förnya ett recept genom att logga in. Om din läkare godkänner förfrågan skickar hen receptet till ett apotek där du kan hämta ut läkemedlet, eller beställa hem från apotekets webbsida.

1177 E-tjänster

Med hjälp av 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du till exempel avboka och omboka tid i vården, förnya recept och läsa din patientjournal.

Logga in via webben 1177 E-tjänster:

Ladda ned 1177 Vårdguiden:

Logga in och använd 1177 E-tjänster:
Du måste ha en e-legitimation för att kunna använda 1177 Vårdguidens e-tjänster. Till exempel ett Bank-id eller Freja e-id plus.

Det här kan du göra när du loggat in på 1177

Om din behandlande mottagning är uppkopplad mot aktuell funktion så kan du använda 1177 Vårdguidens tjänst, och även utföra andra digitala vårdärenden.

Förnya recept

Skicka en förfrågan om att förnya ett recept genom att logga in på 1177.se.
Om din läkare godkänner förfrågan skickar hen receptet till ett apotek där du kan hämta ut läkemedlet, eller beställa hem från apotekets webbsida. Alla mottagningar förnyar inte recept via nätet. På 1177 kan du läsa mer om hur du förnya dina recept via nätet.

Läs din journal

Vill du läsa din journal kring kopplad till vården du fått på/inom Karolinska? Du som är 16 år eller äldre kan läsa information ur din journal genom att logga in på 1177. Läs mer på 1177.se om journalservice och hur du hittar din journal.

Synpunkter och klagomål

Vänd dig i första hand till verksamheten genom att fylla i formuläret för Enskilt klagomål. Skriv ut och fyll i formuläret för Enskilt klagomål och skicka till verksamheten där du har fått vård. Kontaktinformation finner du på respektive avdelnings kontaktsida som du hittar under Alla mottagningar och avdelningar A-Ö.

Under 2021 införs även en digital väg via 1177.se att lämna synpunkter, klagomål och beröm direkt till verksamheter på Karolinska. Införandet sker i etapper tema för tema. På respektive avdelnings kontaktsida ser du om den aktuella mottagningen eller avdelningen har möjlighet att ta emot dina synpunkter och klagomål digitalt.