Alltid Öppet
Med Region Stockholms app Alltid öppet kan du enkelt möta Karolinska Universitetssjukhuset via videomöte, på en tid och plats som passar dig. Flera av våra mottagningar erbjuder även chatt. Om du behöver ytterligare undersökning, provtagning eller uppföljning kan du få tid för besök på mottagning.
Alltid Öppet
Med Region Stockholms app Alltid öppet kan du genomföra videomöte med vården och ett antal mottagningar erbjuder också chatt.
Ladda ned Alltid Öppet:
- Har du en iPhone eller iPad laddar du ned appen på App Store
- Har du en Android-telefon eller surfplatta laddar du ned appen på Google Play
- Har du en Huawei-telefon kan ladda ner appen från Huawei AppGallery
Det här kan du göra när du loggat in i Alltid Öppet
Om din behandlande mottagning är uppkopplad mot Region Stockholms app Alltid öppet, så kan du använda någon av appens tjänster och utföra andra digitala vårdärenden. Exempel på dessa tjänster är att genomföra videomöte med våren eller att chatta med en mottagning.
Ombud för barn
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "Sök vård för ditt barn" och ange barnets personnummer. När du fortsättningsvis vill agera ombud klickar du på knappen "Agera ombud" och väljer ditt barn. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "Förälder" och ange barnets personnummer.
Videomöte
Flera av Karolinskas mottagningar (inte alla) erbjuder videomöten som ett alternativ till ett fysiskt besök på sjukhuset. De patienter som för närvarande kan använda tjänsten kommer att kontaktas direkt av sin mottagning.
Så här går ett videomöte till:
- Din mottagning bokar ett videomöte med dig
- Du laddar ner appen Alltid öppet kostnadsfritt till din telefon eller läsplatta från Google Play eller App Store
- Du loggar in säkert i appen med ditt BankID eller Freja eID Plus
- Du hittar ditt bokade videomöte i appen under rubriken Mina ärenden
- När det är dags för videomöte loggar du in i appen och startar mötet (videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet)
- Sitt på en plats med god internetuppkoppling och där du kan prata ostört
Chatta
Du kan chatta med ett antal mottagningar.
Avboka/omboka tid
Det går inte att omboka/avboka besök via appen utan du måste kontakta mottagningen direkt. Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.
Skicka egenremiss till oss
Du är välkommen att skicka egenremiss direkt till mottagningen. Du kan göra det digitalt eller via post, såhär:
Alltid öppet
Leta upp mottagningen i appen Alltid öppet. Fyll i information för egenremiss. Om du inte har appen, finns beskrivning om hur du hämtar ”Alltid öppet” här.
Post /blankett
Här finns anvisning för vilka uppgifter som bör finnas med i brev via post samt en blankett.
Mer information
Vi tar emot patienter utifrån vårt specialiserade uppdrag. Egenremiss bedöms på samma sätt som andra remisser som skickas till oss på Karolinska Universitetssjukhuset.
Egenremiss kallas ibland även egen vårdbegäran eller egenanmälan.
Receptförnyelse
Du kan skicka en förfrågan om att förnya ett recept genom att logga in. Om din läkare godkänner förfrågan skickar hen receptet till ett apotek där du kan hämta ut läkemedlet, eller beställa hem från apotekets webbsida.
Frågor och svar
Elektronisk kallelse
En elektronisk kallelse fungerar på samma sätt som en traditionell kallelse som annars skickas via brev. Skillnaden är att du får den som ett meddelande i appen Alltid öppet.