Frågor och svar - remiss och bokning

Som ett led i att förbättra informationen till våra patienter så har vi här samlat några vanligt förekommande frågor och svar.

Behöver jag remiss?

För att boka tid på vår mottagning behöver vi en remiss. Remiss kan du få hos en gynekolog, läkare på vårdcentralen, barnmorska eller fysioterapeut. Alternativt kan du skriva en egen remiss, en så kallad egenanmälan. Här finns instruktioner för hur du går tillväga: Remiss - 1177 Vårdguiden

Måste jag inkomma med ny remiss?

Vi önskar ny remiss om: 

  • Du önskar återbesök och det har gått mer än ett år sedan din senaste kontakt hos oss.
  • Du blir gravid igen och väntar på utredning för förlossningsskada på bäckenbottencentrum. Då förutsättningarna ser annorlunda ut efter genomgången graviditet och förlossning behöver vi en ny remiss efter din senaste förlossning, detta gäller även vid kejsarsnitt. Utredning av bäckenbottenläkare görs inte under pågående graviditet. Har du frågor kring förlossningssätt p.g.a. tidigare förlossningsskada v.g. kontakta din valda förlossningsklinik.  

 

 

På 1177 står det att min remiss är registrerad, vad betyder det?

Att remissen är registrerad betyder att din remiss har ankommit till mottagningen och är under behandling eller är bedömd. Om din remiss blir godkänd sätts du upp på vår väntelista och du kommer kallas till mottagningen. Om remissen inte blir godkänd får du återkoppling från den vårdgivare som skickat remissen.

När blir jag kallad?

När din remiss är godkänd sätts du upp på vår väntelista. Beroende på vad du har för besöksorsak kan väntetiden variera. Målet är att kalla patienter för nybesök inom 30 dagar alternativt 90 dagar (gäller för vissa patienter utanför Region Stockholm). Det kan även finnas medicinska skäl till att du kallas senare än 30 dagar. 

Hur blir jag kallad?

Vi skickar kallelse i appen Alltid Öppet. Denna används främst inom Region Stockholm, men oavsett var du bor i landet kan du ladda ner appen till din smarttelefon. Har du reservnummer eller bor i en annan region än Stockholm skickar vi kallelsen via post.

Hur avbokar jag min tid på mottagningen?

För att avboka din tid på mottagningen, oavsett yrkeskategori, ring 08-123 816 00. Du kan lämna röstmeddelande för återbud dygnet runt. Uppge även varför du behöver avboka din tid samt om du önskar en ny tid. Du har rätt att lämna återbud två gånger. 

Hur ombokar jag min tid på mottagningen?

För att omboka din tid på mottagningen var god ring 08-123 816 00.

Vad gäller vid uteblivit besök/ återbud mindre än 24 timmar innan bokad tid?

Om du uteblir från ett bokat besök eller lämnar återbud mindre än 24 timmar innan din tid debiteras du hela besöksavgiften. Detta gäller även om du har frikort.