Patientnöjdhet
Tema Cancer är en av de verksamheter där patienter är mest nöjda med vården. Av samtliga svarande uppger 96 procent att helhetsupplevelsen varit bra eller mycket bra.
Patientnöjdhet (Patient Reported Experience Measures, PREM)
Tema Cancer eftersträvar ständig utveckling av patientens upplevelse av vården. Patienters och närståendes erfarenheter, upplevelser och synpunkter på vården utgör en viktig kunskapskälla i temats förbättrings- och utvecklingsarbete.
Karolinskas sjukhusgemensamma enkäter skickas ut automatiskt till vuxna patienter som besökt öppenvården eller vårdats på en slutenvårdsavdelning. Diagrammet nedan visar varje verksamhets resultat på frågorna om delaktighet, information, bemötande och helhetsupplevelse.
Resultat för patientnöjdhet
Delaktighet
Att patienten upplever en delaktighet i beslut beträffande sin vård och behandling är en viktig fråga som följs upp regelbundet med enkätundersökningar inom temats öppen- och slutenvårdsenheter.
Tema Cancer har som mål att alla patienter upplever sig delaktiga. Vi tittar därför på andel patienter som angivit svarsalternativ ”Ja, helt och hållet” eller ”Ja, i stort sett”.
Bemötande
Att patienten upplever att de blir bemötta med medkänsla och omsorg är en annan viktig fråga som följs upp regelbundet med enkätundersökningar inom temats öppen- och slutenvårdsenheter.
Tema Cancer har som mål att alla patienter ska känna sig väl bemötta. Vi tittar därför på andel patienter som angivit svarsalternativ ”Ja, helt och hållet”.
Information
Att patienter upplever sig vara välinformerade avseende sin vård och behandling på Tema Cancer är en fråga vi följer.
Tema Cancer har som mål att alla patienter ska känna sig väl informerade. Vi tittar på andel patienter som angivit svarsalternativ ”Ja, helt och hållet” och ”ja i stort sett”.
Våra verksamheter eftersträvar höga resultat och arbetar kontinuerligt med uppföljningar och aktiviteter för att nå dit.