För dig som förälder
SABH gör det möjligt att förkorta vårdtiden på sjukhuset genom att ditt barn får vård direkt i hemmet. Våra mobila team åker hem till er och ger den vård ditt barn behöver. Som förälder kan ni själva välja denna vårdform under förutsättningen att ert barns vårdbehov gör det möjligt att utföra vården i ert hem säkert och med kvalitet. Vården bygger också på ett nära samarbete med familjen och med stöd av oss sköter du som förälder en del av barnets omvårdnad. Innan hemgång får du lära dig det du behöver kunna för att ta hand om ditt barn.
Om det blir aktuellt för er att gå hem från sjukhuset tillsammans med oss så sker det oftast i följande steg:
- Det skapas en individuell vårdplan av barnets nuvarande läkare och teamet vid barnsjukhuset där man fastställer vilka behandlingar ert barn behöver, hur ofta ni behöver besök av oss, vem som ansvarar för vad, vilka tekniska hjälpmedel ni kan behöva hemma samt namn på alla personer som du som förälder kan behöva nå.
Ansvarig läkare skriver en remiss till oss. Vi behandlar denna så snart vi kan, men hur lång tid det tar kan bero på följande:
- Antal barn som redan är inskrivna
- Vilket vårdbehov ditt barn har
- Hur många gånger per dygn/vecka vi kommer att besöka er
- Var i Stockholms län ni bor - Vårdplanering. Då remissen är antagen kommer vi till avdelningen och träffar er, er ansvarige läkare, sjuksköterska och barn/undersköterska. Vi presenterar oss, ger er information om hur ni kontaktar oss och vi bestämmer tid för ett första besök i hemmet. Då kommer oftast en läkare, en sjuksköterska och en barn/undersköterska. Vi stämmer av med er och ansvarig personal på avdelningen hur vårdtiden har varit på sjukhuset och vad vårt uppdrag är när det gäller er vård i hemmet.
- Första besöket. Vid vårt första besök i hemmet har vi mer tid att samtala om era förväntningar, frågor ni har och vi planerar tillsammans hur vården ska bedrivas i ert hem, hur ofta vi ska besöka er m m. Vi går igenom utrustning och förhållningssätt så att ni ska känna er trygga i vården av ert barn. Det är viktigt att ni känner er trygga och att ni vet att ni kan kontakta oss under dygnets alla timmar. Vi försöker i största möljiga mån skapa kontinuitet när det gäller vilka som kommer hem till er.
Vilka förberedelser behöver du som förälder och ditt barn inför vårt besök?
- Hur känns det att ha kommit hem? Finns det några önskemål och förväntningar från er och ert barn på oss och vården i hemmet?
- Behöver du eller ditt barn något stöd eller speciella hjälpmedel i vår kommunikation, t ex annat språk, bilder eller tecken för att vi ska förstå varandra?
- Finns det något särskilt barnet tycker om att göra under en vårdbehandling, t ex titta på Ipad, lyssna på musik eller något annat?
- Var vill du och barnet vara, sitta eller ligga under vårt besök? Vad är bästa platsen för dig och ditt barn?
- Är det någon tid som passar er bättre eller sämre? Vi försöker så gott vi kan att tillgodose era önskemål.
Vanliga frågor
Vilka patienter tar vi emot?
- Nyfödda barn som behöver näringsstöd eller ljusbehandling (gulsot)
- För tidigt födda barn i behov av syrgas- eller näringsbehandling
- Nyfödda barn med medfödda missbildningar eller sjukdomar
- Barn med akuta eller kroniska sjukdomar
- Barn med maligna sjukdomar där vi hjälper till med provtagning, antibiotikabehandling, TPN (total parenteral nutrition) och viss cytostatika som Cytosar
- Barn som behöver rehabilitering
- Barn med svåra kroniska sjukdomar där en komplikation har tillstött som kräver sjukhusvård
- Barn som behöver palliativ vård
Vad är SABH? Är det samma sak som att vara inlagd på sjukhuset?
Ja, det är samma förutsättningar som gäller när ditt barn är inskrivet hos oss som när barnet är inlagt på sjukhus. Vi är en del av sjukhuset, men vi utför istället vården i hemmet.
Har vi båda föräldrar rätt att vara hemma som vi var när vårt barn var inlagt på sjukhuset?
Om det är så att vården av ert barn kräver att båda föräldrarna är hemma så kommer ni att få ett intyg för detta. Sedan är det Försäkringskassan som beslutar om detta ska gälla. Har ni frågor om vad som gäller kan ni kontakta Försäkringskassan direkt eller ta hjälp av en kurator som kan hjälpa er med det praktiska kring detta.
Vem ringer jag på natten?
Vi arbetar dygnet runt och det går bra att ringa oss på natten. Är det en fråga som inte är akut så är det lättare att få svar på din fråga under dagtid då övrig personal finns på plats. Om det är akut och ditt barn kräver akut vård så är det 112 du ringer.
När kommer ni på dygnet?
Tillsammans med er bestämmer vi tid för vårt besök. Vi försöker i största möjliga mån anpassa oss till era behov och önskemål. Ibland kan det kräva att vi måste planera utifrån hur många inskrivna barn vi har och vilka tider på dygnet de behöver vård, t ex bestämda tider för behandling, provtagning m m.
Blir det samma personal som kommer vid varje besök?
Vi försöker skapa kontinuitet i vilka som kommer hem till er, ofta de som är ansvariga och som ni har träffat på vårdplanering eller på vårt första hembesök.
Hur snabbt kan ni komma om det är något akut?
Det kan bero på vilken tid på dygnet det är och var i regionen vi befinner oss. Självklart gör vi allt vi kan för att komma till er så snabbt vi kan, men vi har inte blåljus så om det barn behöver akut vård ska ni ringa 112.
Vad ska jag som förälder göra under ert besök?
Det viktiga är att ni finns för ert barn/er ungdom om det vill ha er nära under vårdbehandlingen eller om vi i vissa fall behöver er.
Om jag inte känner mig säker att vara hemma med mitt barn, vad gör jag då?
Då vill vi att ni talar om det för oss så samtalar vi om hur vi kan hjälpa er att känna er säkra i vården kring ert barn.