Karolinska-medarbetare blir ny ordförande för Nobelkommittén
Överläkaren Per Svenningsson blir ordförande för Nobelkommittén för Nobelpriset i fysiologi eller medicin.
Stort grattis! Hur känns det att få den här utnämningen?
– Det är ett stort erkännande och en av finaste positioner en forskare kan erhålla. Det är väldigt prestigefullt, men innebär också ett stort ansvar och mycket arbete.
Vad gör du i rollen som ordförande?
– Det är ordföranden i Nobelkommittén som leder arbetet med att ta fram ett förslag för Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Förslaget presenteras sedan den första måndagen i oktober för Nobelförsamlingen som får rösta om de godtar förslaget.
I Nobelkommittén för priset sitter förutom Per en vice ordförande som under 2026 är professor Sten Linnarsson, och fem ledamöter.
Per Svenningsson är överläkare inom Tema Hjärta Kärl och Neuro vid Karolinska Universitetssjukhuset och professor i neurologi på Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet.
Senaste nyheterna
-
Nytt läkemedel mot kronisk hjärtsvikt testad i tidig studie
Ett nytt läkemedel som tas i tablettform har i en tidig klinisk studie visat sig vara säkert och väl tolererat hos patienter med kronisk hjärtsvikt. Studien, som letts av Lars ...
-
Immunbehandling kan återaktivera fertilitet vid för tidigt klimakterium
En ny pilotstudie visar att immunbehandling kan stimulera äggmognad hos kvinnor med autoimmun prematur ovariell insufficiens (POI), en sjukdom som ofta leder till kraftigt nedsatt ...