Väntetiderna på akuten i Huddinge har minskat med en halvtimme
HUDDINGE. En halvtimme. Så mycket snabbare går det i genomsnitt i dag för patienterna på Huddingeakuten att få sin första läkarkontakt jämfört med för två år sedan. Den positiva utvecklingen beror till stor del på att akutpatienten blivit en fråga för hela sjukhuset.
Sedan början av år 2022 har väntetiderna på akuten i Huddinge minskat stadigt. Nu går det i genomsnitt en halvtimme snabbare för patienten att få sin första läkarkontakt. Malin Mörner är verksamhetschef på Medicinsk enhet Akut, Tema Akut och Reparativ medicin. Hon säger att det finns flera förklaringar till varför, men att en avgörande faktor är att frågan om väntetider på akuten har engagerat hela Karolinska Universitetssjukhuset.
– Medvetenheten om akutpatienten har ökat på hela sjukhuset. Vi har regelbundna samarbetsmöten över verksamhets- och professionsgränser i syfte att förbättra de akuta patientflödena, säger Malin Mörner.
Andra viktiga faktorer är lokala förändringar i arbetssätt på akuten. Det gäller till exempel schemaförbättringar och hur personalen jobbar tillsammans. Numera sitter läkar- och omvårdnadschefer i samma kontor. Det gör det enklare att lösa problem som uppstår i vardagen.
– Vi jobbar mer datadrivet. Det gör det tydligare vad vi ska lägga krut på. Det ger oss också en trygghet när vi testar nya saker. Vi har också flyttat ihop våra kontor. Nu sitter läkar- och omvårdnadschefer ihop. Det gör det enklare att lösa problem som uppstår i vardagen, säger Sara Schulz som är verksamhetschef för omvårdnadsområde Huddinge, Tema Akut och Reparativ medicin.
Sedan i juni finns det dessutom fler specialister på plats under dygnet. Det har gjort det möjligt att ha en ledningsläkare och -sjuksköterska på plats dygnet runt.
– Efter många omstruktureringar, flertal test av olika arbetssätt och omfördelning av personal på golvet så upplever jag också att tiden till att träffa läkare har minskat. Det är mycket positivt, säger Linuz Hultgren som jobbar som sjuksköterska på akuten i Huddinge.
Han upplever dock att akuten har ett stort inflöde. Det blir särskilt tydligen för den som jobbar som omvårdnadspersonal vissa dagar.
– Då känns det som att vi inte alls räcker till. Det är en stor utmaning för sjukhuset, säger Linuz Hultgren.
En annan viktig pusselbit i tidkapningen är Crowdingverktyget. Det är ett digitalt verktyg som tydliggör vilka åtgärder som sätts in när belastningen på akuten når olika nivåer.
– Crowdingverktyget hjälper ledningsteam och avdelningar att hela tiden ligga steget före och sätta in förebyggande åtgärder, säger Malin Mörner.
Räknat på medianen så var väntetiden till läkarbedömning 102 minuter det första kvartalet 2022. I kvartal fyra år 2023 så har väntetiden varit nere på 72 minuter.
– Det är härligt att se den förbättringen. Vilken kraftsamling! Sjukhuset omfamnar frågan på ett helt annat sätt än för bara några år sedan. Det ger resultat för våra patienter. Att vi vågar testa, ändra och hela tiden utvärdera vad vi gör är positivt. Det gör att vi kommer kunna fortsätta förbättra ledtiderna och därmed kvaliteten för patienterna, säger Malin Mörner.
Senaste nyheterna
-
Ugandisk vårdpersonal på besök hos Astrid Lindgrens Barnsjukhus
Besöket är del av stöttningen kring implementering av akutpediatriska riktlinjer i Uganda som ALB hjälper till med.
-
Medarbetarmingel med nya sjukhusdirektören
Underbart. Spännande. Och lite läskigt. Sjukhusdirektör Christophe Pedroletti tar sig an sitt nya uppdrag med lika delar förväntan som ödmjukhet. En sak är han säker på: ”Vi ska ...