Nu blir det enklare för patienter att skicka egenremisser

Nyhet

Inom kort ska Karolinska öppna möjligheten för alla patienter att skicka digitala egenremisser till öppenvården. Vissa verksamheter har redan kommit igång. Gynekologiska mottagningen är en av dem som ser flera fördelar med det digitala arbetssättet.

Karolinska öppnar fler och fler möjligheter för patienter att använda appen Alltid Öppet i kontakt med sjukvården.

Patientlagen från 2015 ger alla patienter rätt att söka öppenvård med egenremiss i hela Sverige. Senast 15 maj i år ska lösningar finnas för detta över hela sjukhuset, antingen genom 177 eller Alltid Öppet.

– Egenremisser är ett sätt att öka tillgängligheten, och även öka vår utomlänsvård. Men vi har inte använt någon bra digital lösning för det tidigare. Många patienter skriver idag egenremisser utifrån ett blankt papper och det blir både mindre patientsäkert och tar mer tid för läkarna att bedöma, säger Marika Ålander som samordnar införandet av digitala egenremisser på Karolinska.

Tekniskt finns nu allt på plats för att införa digitala egenremisser. Gynekologiska mottagningen är en av de verksamheter som redan erbjuder flera digitala tjänster via Alltid Öppet, bland annat för receptförnyelse, sjuksköterskechat, e-kallelser, vårdinitierad kontakt samt egenremisser som de införde för en dryg månad sedan.

Louise Kalholm och Ida Sang, sjuksköterskor på gynekologiska mottagningen i Huddinge.

Färdigt frågeformulär

För att skicka en egenremiss loggar patienten in i Alltid Öppet med bankID och letar upp gynekologiska mottagningen. Där går det att välja egenremiss och fylla i ett färdigt frågeformulär med bland annat en kort beskrivning av sjukvårdshistorik och besvären som patienten söker för. När den sedan skickats in flyttar en medicinsk sekreterare över remissen till TakeCare där den bedöms av en läkare inom tre dygn.

– Vi har alltid tagit emot egenremisser, men tidigare har patienten fått skriva ett eget papper och skickat via vanlig post. Det har ofta varit mer information än vi behöver och det tar mycket längre tid att få in en sådan remiss i TakeCare, säger Ida Sang, sjuksköterska.

Mer patientsäkert och tillgängligt

Sjuksköterska Louise Kalholm berättar att de har sett många fördelar med att ha egenremisserna i Alltid Öppet.

– Alla remisser är nu strukturerade på samma sätt vilket gör att det blir lättöverskådligt och vi kan styra frågorna i remissmallen så vi får svar på det vi behöver. Det blir också mer patientsäkert eftersom du loggar in med ditt bankID och vi har inga pappersremisser som kan komma på avvägar.

Det finns också fördelar för patienter som har varit hos dem tidigare och som nu inte behöver kontakta primärvården först om de behöver komma tillbaka.

– Vi ber alltid om en ny remiss om det var över ett år sedan som patienten var här senast. Och nu kan vi hänvisa dem till att skriva en egen. Det är också smidigt för utomlänspatienter eftersom vi blir tillgängliga oavsett var man bor, fortsätter Louise.

Godkänner bara remisser för specialistuppdrag

Alla som skickar in en egenremiss får ett svar om remissen avslås eller godkänns. Mottagningen är dock inte öppen för alla med gynekologiska besvär.

- Vi är en specialistmottagning och vi godkänner bara de patienter som ingår i det uppdraget. Just nu håller vi på att förtydliga det i Alltid Öppet så det framgår vilka kriterier våra patienter behöver uppfylla, säger Louise Kalholm.