Karolinskas styrelse stödjer justeringar i verksamhetsmodellen

Nyhet

Karolinska Universitetssjukhusets styrelse tog på sitt möte torsdagen den 29 augusti beslut om att stödja de justeringar i verksamhetsmodellen som sjukhusdirektören föreslagit.

Arbetet med att utvärdera Karolinskas verksamhetsmodell har pågått under lång tid. Många workshops har genomförts för att identifiera problem och gråzoner, flertalet öppna medarbetarmöten med god uppslutning har hållits och nästan 180 förslag om verksamhetsmodellen har skickats från medarbetare till förslagslådan. Den 20 juni presenterade sjukhusdirektör Björn Zoëga vilka justeringar han ville genomföra.

Målbilden för justeringsarbetet har varit att förenkla nuvarande modell, minska gråzoner och otydligheter i organisationen och att behålla grundprinciperna om att ha vård i flöden utifrån Karolinskas patientgrupper. Patientens perspektiv och delaktighet är fortsatt mycket viktigt.

- Det känns bra att vi haft stor delaktighet och mycket engagemang internt kring detta. Fokus på patienten och patientens resa genom vården i flöden har vi kvar som en viktig grundprincip, men nu kan vi börja genomföra flera förbättringar av modellen, säger sjukhusdirektör Björn Zoëga.

Om justeringarna

De förenklingar som görs kan kortfattat summeras som att verksamhetschefsansvaret blir tydligare, att några enheter blir större för att minska fragmentering och stuprör i organisationen samt att två nya enheter skapas med ett tydligt uppdrag att ta hand om multisjuka patienter, varav en för de multisjuka som kommer in akut till sjukhuset. Ytterligare en förenkling är att man genom att förändra chefsroller ska tydliggöra vem som har det yttersta ansvaret för verksamheten samt minska antalet chefer totalt.

Process för förändringsarbetet

När organisationsdesignen har beslutats kan det vidare arbetet delas upp i följande delar:

  • Styrmodell för ekonomi och produktion kopplat till den nya strukturen tas fram
  • De nya chefsrollerna tillsätts
  • Medarbetargrupper slås samman till större enheter

Processen för förändringarna avseende chefsroller och medarbetargrupper leds av respektive tema- och funktionschefer samt förhandlas med de fackliga organisationerna. Tema- och funktionschefer leder också arbetet med sammanslagningar till nya enheter med avstämning inför beslut i tema- och funktionsövergripande ledningsgrupp.

Samverkansprocesser och dialog med fackliga företrädare om ovanstående delar kommer att ske kontinuerligt på både central och lokal nivå enligt ordinarie process.

Arbetet kommer att pågå under hösten och planen är att den justerade organisationen ska träda i kraft från den 1 januari 2020.

Läs mer