Servicefunktioner
Här hittar du som är verksam i BioClinicum information om serviceenheter och tjänster som erbjuds i huset.
- För support, se avsnitt Support och kontakt för guidning.
- E-kurser för servicefunktioner och infrastruktur hittar du på sidan om e-kurser.
- Information om service(core)faciliteter som driftas av forskningsverksamhet i BioClinicum finner du på sidan Service(core)faciliteter.
- Beredskapsplan för servicetjänster vid händelse av coronavirussmitta
Supply Center
Supply Center hittar du i BioClinicum på plan 2, J2:20
Öppettider: måndag-fredag kl. 9:00-11:00 och 13:00-15:00
I BioClinicums Supply Center hittar du produkter från upphandlade KI-leverantörer. Du handlar via ett KI-projektnummer. Har du inget tidigare konto så kan du gå ner till butiken under öppettider och startar upp ett.
Disk- och sterilgodshantering
Disk- och autoklaveringsservice finner du på plan 10, J10:30.
Se nedan information om hur glasvaror hanteras.
Använt labortorieglas
Disk som ska gå i BioClinicums diskflöde samlas i ljusblå plastbackar på labb. Lämna in fulla backar till disken via diskvagnar i transporthisshallarna. Disk som ska gå i diskflödet hämtas endast i diskvagnarna, inte på labb. De ljusblå backarna ska endast användas till disk.
Ta bort text och tejprester samt skölj glaset ordentligt innan ni lämnar in det!
Biokontaminerat glas
- Hämta en gul låda med ränder från disken på J10:30. Locket är justerat (bortklippt).
- Dekontaminera biologiskt material enligt befintlig riskbedömning (t.ex. avdöda bakterierna med Virkon).
- Skölj av disken och lägg den i en gul box med ränder, sätt på locket och lämna in i rum U230 10 4700 på J10:30.
- Markera locket med post-it eller autoklavtejp med följande information: namn, forskargrupp och adress till labbet (t.ex. J5:20).
Rena glasvaror för autoklavering
- Skriv namn samt intern adress (t.ex. J5:20).
- Lämna glaset i skåp markerat "Osterilt" på J10:30 före kl.11:00.
- Hämta glaset senare samma dag i skåp markerat "Sterilt".
Leveranser
Post och paket
Post levereras via Coor till postboxar på plan 2 i BioClinicum. Där hämtar BioClinicums vaktmästare post och paket för vidare utdelning på våningsplanen. För adressinformation se längs ner på denna sida.
Post lämnas i postfack sorterad på namnen på forskargruppsledare. Paket lämnas på avsedd plats vid pentryn, nära transporthissarna.
Skrymmande paket på lastpall
Transporteras upp till respektive våningsplan av Coor.
Kyl- och frysvaror
Transporteras av Coor upp till våningsplanen och avlämnas direkt till mottagaren eller i kyl/frys placerad vid pentryn, nära tranporthissarna.
Gastuber
Gastuberna levereras till BioClinicums egna godsmottagning på plan 3, Framstegsgatan 11. Där hämtar mottagaren själv gastuberna. Vagn för gastubstransport finns att låna, kontakta BioClinicums vaktmästare: 072-254 23 44.
Bud
En leverantör från det aktuella företaget levererar direkt till mottagare. Om leverantören kommer upp till våningsplanet används personhissarna i södra delen av byggnaden.
Förbrukningsvaror via just-in-time-systemet "JIT"
Allt JIT-material tillhandahålls av Medicarrier. Kursen "Materialförsörjning JIT på NKS" på Lärtorget, beskriver hur försörjningen av förbrukningsvaror fungerar på Karolinska Universitetssjukhuset.
Adresser
Nedan exempel visar hur post och paket ska adresseras till BioClinicum.
Post
Namn, Forskargrupp
Karolinska Universitetssjukhuset Solna, internadress (t.ex. J5:20)
171 76 Stockholm
Post och Paket
Namn, Forskargrupp
BioClinicum, internadress (t.ex. J5:20)
Visionsgatan 4
171 64 Solna
Gastuber- endast för gastuber använder man godsmottagningen i huset
Namn, Forskargrupp
BioClinicum, internadress (t.ex. J5:20)
Framstegsgatan 6
171 64 Solna
Besöksadress samt adress för budleveranser
Namn, Forskargrupp
BioClinicum, internadress (t.ex. J5:20)
Akademiska stråket 1
171 64 Solna
Receptioner och helpdesk
Receptioner
Nya Karolinska Universitetssjukhuset i Solna har en bemannad reception som ligger i huvudentrén på Eugeniavägen 3.
Receptionen för Coors konferens- och utbildningscenter ligger på plan 3 i BioClinicum.
Helpdesk
Coors helpdesk är öppen dygnet runt. Du kan antingen använda Coors Serviceportal vid felanmälningar, beställningar samt bokning av lokaler i Konferens- och utbildningscentret. Det går även bra att ringa helpdesk på telefonnummer: 08-517 780 90 eller kontakta via mail: helpdesk.karolinska@coor.com.
Vaktmästare
I BioClinicum har vi en vaktmästare.
Vaktmästarna är bland annat behjälpliga med:
- Post- och paketleveranser (ej paket med kyl/frysvaror)
- Dirigera och öppna för bud
- Avlägsna frost på inner- och ytterdörrar på BioClinicums -80C frysar
- Dammsuga filter på BioClinicums -80C frysar
- Utlåning av vattendammsugare
- Utlämning av vagnar för transport av gastuber
Kontaktinformation Vaktmästare
Vardagar kl. 07:30-15:00 Tel: 072-254 23 44 Epost: vaktmastare.bioclinicum.karolinska@regionstockholm.se
Lokalvård
Städning av lokaler utförs av Coor. Generellt gäller att laboratorium, pentryn och WC städas varje dag. Kontorsytor städas två gånger per vecka. Om du är missnöjd med städning ska du kontakta Coors helpdesk för att gå igenom de kvalitetsförbättringar som önskas på städningen.
Beställning av extra städning ska ske i samråd med BioClinicums husråd, FoU-lokalsamordning och Facility Management (FM) på Karolinska Universitetssjukhuset som i sin tur förmedlar till Coor. Vid frågor kontakta foulokaler.karolinska@regionstockholm.se.
Coor tömmer endast de återvinningskärl och papperskorgar som är utplacerade av Skanska eller Coor. Om du har egna papperskorgar behöver du själv tömma dessa i avsedda påsar i sopsugen i miljörummet.
Kontinuerlig lokalvård
Varje lokal på sjukhuset definieras med en kvalitetsnivå och en kvalitetsfrekvens enligt svensk standard. Kontinuerlig lokalvård planeras därefter under tiderna måndag-söndag 06:00–18:00 (till största del 07:00–16:00). Tvål, handdukspapper och toalettpapper ingår i lokalvårdsleveransen, handdesinfektion tillhandahålls av verksamheten själv.
Periodisk lokalvård
Exempel på periodisk lokalvård är:
- Golvvård
- Fönsterputs
- Konst
- Svårtillgängliga ytor
Arbetet utförs enligt en underhållsplan och ska planeras i samråd med verksamheterna innan arbetet påbörjas. Vid frågor kontakta Coors helpdesk.
Omklädningsrum
Det finns två omklädningsrum med duschar i BioClinicum: en för damer och en för herrar. Omklädningsrummen ligger på våningsplan 2. Skåpen i omklädningsrummen är generella och kan därmed inte bokas utan ska endast användas vid ombyte och dusch.
På varje våningsplan finns dock låsbara klädskåp som kan användas för förvaring av kläder.
Fördelningen av skåp i omklädningsrummen baseras på antalet fast anställda per avdelning/våningsplan med behov av att byta om för det dagliga arbetet:
Plan 1–2 |
19 (Dam) + 20 (Herr) |
Plan 3 |
5 (Dam) + 3 (Herr) |
Plan 4 - KERIC |
9 (Dam) + 4 (Herr) |
Plan 4 - Human |
9 (Dam) + 10 (Herr) |
Plan 5–10 |
10 (Dam) + 10 (Herr) |
Textilhantering
Personalkläder
Personalkläder hämtas i klädautomater, så kallade textilskåp, i BioClinicum på plan 2. Kläderna lämnas tillbaka på samma ställe eller i de tvättkorgar som finns i miljörummen på varje våningsplan. Tvättkorgarna töms vid behov av Coor. Alla kläder på Karolinska Universitetssjukhuset är chipmärkta och kan därför spåras. Om personalkläder försvinner ur cirkulationen blir den person som hämtat ut kläderna ersättningsskyldig.
OBS! När kläder som hämtats ut inte har tvättats inom 90 dagar räknas dessa som försvunna ur cirkulationen.
Kursen Textilhantering personal (Kurs-ID 11939) i Lärtorget beskriver klädflödet för personal på Karolinska Universitetssjukhuset.
Övriga textilier (handdukar, lakan)
Placerad på plan 10 i BioClinicum finns en tvättvagn med ett antal textilier. Där kan verksamheterna på plan 5–10 hämta kökshanddukar, badhanddukar och lakan m.m. Vagnen fylls på av Coor vid behov.
Rörpost
Ett rörpostsystem för transporter av prover inom sjukhuset finns på alla våningsplan i BioClinicum. Systemet förvaltas av Coor och vid eventuella problem eller felanmälan ska detta göras till Coor. Instruktioner för hantering av rörpostsystemet finns i anslutning till rörpoststationen.
AGV-service
AGV (Automatic Guided Vehicle) transporterar i princip allt gods i den nya sjukhusbyggnaden. AGV kör vagnar i skenor i förprogrammerade körbanor. Genom en laserstråle i taket informeras AGV om att det finns vagnar som väntar på transport. Vagnarna stannar om något eller någon står i vägen - därför är det viktigt att hisshall och kulvert inte blockeras.
Högra hissen på norra sidan i BioClinicum är tillägnad till AGV-trafik. Det finns två avlämningsplatser för AGV-gods per våning, utanför hisshall i gången mot pentry.
Serviceavtal
Servicetjänster på Karolinska Universitetssjukhuset regleras av ett OPS-avtal (Offentlig Privat Samverkan) där ett basutbud av servicetjänster ingår. Det finns även tilläggstjänster som förhandlats fram på central nivå. Behöver du någon extra tjänst från Coor ska du kontakta BioClinicums kansli som sedan tar ärendet vidare för förhandling i samråd med NKS Bygg, FM-tjänster och Coor.