Att tänka på vid vård på Karolinska

Här hittar du information som är bra att veta och känna till inför ditt besök på Karolinska Universitetssjukhuset. Informationen finns också som en kortare sammanfattning i informationsbladet "Bra att veta inför ditt besök". För Astrid Lindgrens barnsjukhus heter informationsbladet Välkommen till Astrid Lindgrens barnsjukhus och kan laddas ner via länken till höger.

Informationsbladet Bra att veta inför ditt besök kan du välja att skriva ut eller läs informationen på denna sida. 

Karolinska Univsersitetssjukhusets mottagningar, avdelningar, provtagningsenheter och Astrid Lindgrens Barnsjukhus finns på flera platser i Stockholm. Läs därför din kallelse noga så du åker till rätt plats.

Adresser och kontaktuppgifter till alla avdelningar och mottagningar hittar du på respektive mottagnings/avdelnings sida som ni hittar i listan Alla mottagningar och avdelningar A-Ö.

Kartor, parkering och vägbeskrivningar finns på sidan Hitta till Karolinska. Observera att inne i sjukhuset i Huddinge används korridorsnamn, till exempel Medicingatan och Kirurgigatan, som inte finns i kartorna.

Både i Huddinge och Solna pågår byggprojekt som kan påverka framkomligheten och parkering. Ha därför god tidsmarginal vid besök hos oss.

Om tiden inte passar

Om tiden inte passar, kontakta mottagningen eller avdelningen så snart som möjligt. Kontaktuppgifter finns i din kallelse, på karolinska.se eller 1177.se. Du ska meddela mottagningen senast 24 timmar före ett besök i öppenvården och senast 72 timmar före en operation om du inte kan komma. Om du uteblir utan giltigt skäl skickas en faktura på en uteblivandeavgift. Detta gäller även om du har frikort eller är under 18 år.

Vid ombokning av besöket mer än två gånger, kan det krävas att en ny remiss skickas till oss.

Ibland ställs ingrepp in

Vi bedriver både planerad och aktu vård. Ibland kommer många akut sjuka patienter in på kort tid och platssituationen på avdelningen kan förändras. Då kan vi tyvärr med kort varsel behöva flytta fram tiden för ditt planerade besök.

Om en planerad operation ställs in mindre än 48 timmar för den planerade operationstiden finns möjlighet att söka ersättning.

Förhindra smittspriding på sjukhuset

För att förhindra smittspridning på sjukhuset ber vi dig kontakta din mottagning om du har förkylningssymtom, säsongsinfluensa, har mag- och tarmsymtom eller andra virussjukdomar.

Ta hänsyn till varandra

Av hänsyn till varandra, ber vi dig att inte ta med dig eller använda allergiframkallande produkter när du besöker oss. Det kan finnas andra besökare som kan få besvär, exempelvis nötallergiker. Tänk även på att undvika starkt parfymerade produkter.

Rökfritt sjukhusområde

Karolinska Universitetssjukhuset är ett rökfritt område. All slags rökning, inklusive elektroniska cigaretter, är inte tillåtet på sjukhusets område. Om du har svårt att avstå från rökning kan du tala med personalen om nikotinersättning.

Här kan du läsa om den policy och de regler som gäller för rökning för patienter och besökare:

Policy om rökfritt sjukhusområde

Regler om rökning för patienter och besökare

Kvalitetsregister

För att utveckla och säkra vårdens kvalitet registreras patientuppgifter i olika kvalitetsregister. Om du inte vill att detta ska ske ber vi dig meddela vårdpersonalen. 

Uppgifterna kan också komma att användas i forskning. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter enligt GDPR.

Sammanhållen journalföring

Vi har sammanhållen journalföring och gör vissa uppgifter i din patientjournal tillgängliga för andra vårdgivare. Fråga oss om vilka som kan läsa din journal. Läs mer om din journal på 1177.se.

Vi sparar gärna dina prover

Ibland önskar vi spara blod- eller vävnadsprover för din framtida vård samt för forskning och utveckling av nya behandlingsmetoder. Proverna sparas då i en biobank och skyddas med stöd av biobankslagen. Om det blir aktuellt, kommer vårdpersonalen att fråga dig hur just du vill göra. 

Läs mer om Biobanker på biobanksverige.se

Vårdgaranti

Vårdgarantin innebär att du inte ska behöva vänta mer än 30 dagar, från det att remissen skrevs, på att få komma på nybesök till oss. Behandling ska påbörjas senast inom 90 dagar efter beslut om behandling.

Om du har frågor gällande din väntetid, kontakta gärna Vårdgarantikansliet, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen på telefonnummer 08-123 134 00.
Läs mer på om vårdgarantin på 1177.se.

Digitala tjänster på Karolinska

För att enklast komma i kontakt med din mottagning, om du till exempel vill boka om tid eller kolla om din remiss kommit fram, använd Karolinskas digitala tjänster. Logga in på e-tjänsterna via denna sida eller läs mer om Digitala tjänster på Karolinska.

Vårdforum - en öppen mötesplats

Vårdforum är en öppen mötesplats i huvudentréerna i Solna och Huddinge, där du kan sitta ned inför eller efter ditt besök på sjukhuset.

Har du förbättringsförslag kan du lämna dem till Vårdforum som för dem vidare till ansvariga inom Karolinska Universitetssjukhuset.

Du hittar Vårdforum i sjukhusets huvudentré i Solna och i Huddinge. Här kan du läsa mer om Vårdforum.

Vanliga frågor och svar

Läs svar på de vanligaste frågorna som kommer till oss 

Synpunkter och klagomål

Har du synpunkter, klagomål eller förbättringsförslag på den vård du har fått, vänder du dig i första hand till din mottagning som kan ta emot dina synpunkter och klagomål samt besvara dem. Kontaktuppgifter till mottagningen hittar du på din kallelse eller på mottagningens egen sida som du hittar i denna lista.