Sök vård på Karolinska

På Karolinska ger vi vård till patienter i behov av sjukhusets specialistvård. De flesta patienter kommer till oss via remiss från annan vårdgivare. Du har också möjlighet att skicka egen vårdbegäran.

Med en egen vårdbegäran (egenremiss) är det du själv som kontaktar en mottagning för att söka vård.

Här hittar du mer information om olika vägar till vården:

Om du är akut sjuk

Akut sjuk:

  • Ring 112 vid fara för liv.
  • Ring 1177 Vårdguiden för att hitta bästa vården för dig, om du är akut sjuk.

Läs mer på 1177.se för information om närakuter, rätt vårdnivå och om hur du söker vård vid akuta besvär. 

Här hittar du information om akutvården på Karolinska samt i Region Stockholm.

Sök vård med egenremiss

Du har möjlighet att skicka en egenremiss, även kallad egen vårdbegäran, till Karolinska. Du skickar den till den mottagning du vill söka vård på. Den bedöms på samma sätt som remiss från en läkare.

Vanligast är att du skickar egenremiss via post. Du kan också skicka den digitalt via 1177, eller appen Alltid Öppet till några av sjukhusets mottagningar. Det går inte att mejla en egenremiss, då mejl inte uppfyller sekretesskrav.

Här kan du läsa mer om egenremiss och hur du kan skicka en till oss på Karolinska.

Du har fått en kallelse till Karolinska

Om du har fått en kallelse till vård till Karolinska är du välkommen till den mottagning du ska besöka. Läs informationen i din kallelse. Du kan även läsa mer på karolinska.se inför besöket.

Här hittar du sjukhusets mottagningar, sök din mottagning i listan

Dina rättigheter som patient

Det är viktigt du känner till dina rättigheter och möjligheter som patient. Här har vi samlat information som rör dina rättigheter.

Kontakta 1177 Vårdguiden för råd om vård

Kontakta Vårdguiden 1177 om du behöver råd om vård och hjälp med vilken vårdnivå som passar dina behov av vård.

Ring 1177 eller läs mer på 1177.se