Simulatorträning i världsklass ger CAMST ytterligare fem år som ackrediterat utbildningscentrum av American College of Surgeons

Nyhet

15 år som ackrediterat utbildningscentrum blir snart 20 år för Centrum för Avancerad Medicinsk Simulering och Träning (CAMST) efter att American College of Surgeons har ackrediterat verksamheten i fem år till.

Föreståndaren Li Felländer Tsai och instruktören Ann Kjellin har varit med sedan starten 2002.

Genom avancerade simulatorer, erfarna instruktörer och evidensbaserade arbetssätt förbereder CAMST studenter och sjukvårdspersonal för olika scenarion och moment inom högteknologisk sjukvård. Här finns allt från virtuell HLR-träning, bildstyrda interventioner och robotkirurgi till teamträning inom anestesiologi och akutsjukvård – förutsättningar som är grundläggande för att öka patientsäkerhet och minska risken för felbehandling.

Att kontinuerligt utveckla en verksamhet som befinner sig i gränssnittet mellan människa och maskin ställer särskilt höga krav på kvalitet och innovationsförmåga. För att säkerställa att CAMST ligger i internationell framkant ackrediteras verksamheten kontinuerligt, den senaste kom tidigare i december från American College of Surgeons (ACS).

– Inför en ackreditering bedöms saker som organisation och ledning, faciliteter, utrustning, kursdeltagare, kurs- och curriculumutveckling, kursuppföljning samt instruktörskompetens och fortbildning av instruktörer. Det hjälper oss inte bara att arbeta i framkant, det ger oss också möjlighet att inleda internationella samarbeten, förklarar Li Felländer Tsai, föreståndare vid CAMST.

– Vi har varit ackrediterade av ACS i 15 år och att vi nu fick ytterligare fem år är ett kvitto på det goda arbete som utförs i verksamheten, både strategiskt och praktiskt, säger Li.

CAMST startades 2002 och Li var med från början som projektledare. Sedan dess har det hänt mycket inom både medicin och teknik.

– Förutom den stora utveckling som skett inom teknik och IT sedan starten, finns nu en ökad medvetenhet om vikten av simuleringsträning i sjukvårdens utbildning och fortbildning. Simuleringsträning har även skrivits in målbeskrivningarna för flera ST-utbildningar, säger Li.

Den tekniska utvecklingen går allt fortare och att ha en tydlig koppling mellan utbildning och forskning kommer troligtvis bli ännu viktigare framöver. Men Li påpekar att vissa saker ändå består.

– I takt med att nya generationer av sjukvårdspersonal examineras och fortbildas blir det uppenbart att träning och fortbildning måste justeras eftersom IT-kunskaper och förmågan att hantera olika gränssnitt utvecklas. Dator- och IT-mognaden utvecklas ju ständigt. Men kommunikationsförmåga, självinsikt och manuella färdigheter måste ständigt tränas i relevanta och motiverande miljöer, avslutar hon.

 

Om CAMST

CAMST Simulatorcentrum i Huddinge erbjuder kurser i både avancerad färdighetsträning och teamträning inom högteknologisk vård. Målgrupper är studenter, ST-läkare samt specialistutbildade läkare och sjuksköterskor. CAMST har två verksamhetsinriktningar där den första är individuell färdighetsträning i bildstyrda medicinska interventioner med virtual reality-simulator inklusive robotkirurgi. Den andra inriktningen är avancerad simulering fokuserad på samverkansträning (crew resources management) i realistiska miljöer för anestesi-, intensivvårds-, och akutvårdsteam (fullskalesimuleringar).

CAMST Simulatorcentrum