Stora vinster med egen transportambulans på barnsjukhuset

Nyhet

Under vintern kan det vara hårt tryck på Karolinska Universitetssjukhusets barnakutmottagningar. Tack vara en egen ambulans har vårdvolymen kunnat balanseras bättre mellan Solna och Huddinge. Resultatet: Kortare väntetider, ökad patientsäkerhet och lugnare arbetsmiljö.

Under infektionshögsäsongen, vintermånaderna med stor spridning av bland annat RS- och influensavirus, är det ofta högt tryck på barnsjukhusets akutmottagningar. Barnakuten i Huddinge avlastas till viss del av Södersjukhuset, men i Solna är söktrycket ofta högre och väntetiden längre på grund av det större upptagningsområdet. Även på barnsjukhusets vårdavdelningar med inneliggande patienter är beläggningsgraden för det mesta högre i Solna än i Huddinge.

Som en del i ett pågående arbete med att balansera vårdvolymer mellan lokalerna i Huddinge och Solna får utvalda patienter som sökt vård i Solna sin vård på en avdelning i Huddinge. De som är friska nog flyttas med hjälp av sjuktransport eller i vårdnadshavares egen bil, men patienter som behöver till exempel syrgas eller smärtlindring under resan får sin transport i ambulans.

På plats inom en halvtimme

För att underlätta transporter mellan Solna och Huddinge har Astrid Lindgrens barnsjukhus (ALB) haft en egen transportambulans till förfogande under vinterns infektionssäsong. Erika Allder Usakova och Olivia Sawme Danielsson är omvårdnadschef respektive ledningssjuksköterska på barnakuten i Solna. När infektionshögsäsongen nu går mot sitt slut och satsningen utvärderas är det tydligt för dem att vinsterna med tillgången till en egen transportambulans varit många.

– Den stora skillnaden är väntetiden. Tidigare lade vi beställningen via nätet och sen kunde det vara väntetid på uppemot sex timmar. Nu är ambulansen bara ett telefonsamtal bort och kan komma inom en kvart, säger Olivia Sawme Danielsson.

Ökar patientsäkerheten

Eftersom SOS Alarm, som ansvarar för de ordinarie ambulanserna, behöver prioritera personer som är i akut behov av vård och snabbt behöver transporteras till sjukhus kan väntetiden bli lång för de uppdrag som rör patienter som redan befinner sig i trygga händer på ett sjukhus – men som behöver flyttas till en annan avdelning. Med en egen transportambulans till förfogande har man under vintern haft helt andra möjligheter att snabbt ordna transporter. För det mesta är den på plats inom en halvtimme och det har fört med sig stora vinster både för patienterna och den egna personalen.

– Transportambulansen ökar patientsäkerheten genom att patienterna snabbare kommer fram till rätt vårdinstans. Det kommer ständigt in nya patienter och avflödet från akutmottagningen är avgörande för att inte skapa stockning. Transport till avdelningarna blir då en viktig pusselbit i vårdkedjan. Även arbetsmiljön förbättras för våra kollegor då stressen minskar när rätt patient är på rätt plats, säger Erika Allder Usakova.

På andra sidan stan

Maria Forss är omvårdnadschef på barnakutvårdsavdelningen, BAVA, i Huddinge. Många av patienterna som flyttas med transportambulansen från barnakuten i Solna hamnar på hennes avdelning. På BAVA vet de sällan om en patient kommer till dem med ALB:s transportambulans eller en vanlig ambulans, men även här har de märkt av att transporterna under vintern skett betydligt snabbare än normalt.

När de vet att de ska ta emot en patienttransport håller de en plats öppen tills patienten anländer. En transport som dröjer innebär därför att en vårdplats står tom.

– Fördelen för oss när transporterna går snabbare är att vi kan börja ta hand om patienten direkt. Tidigare kunde en plats stå tom ett helt arbetspass och då hade vi kunnat ta hand om en annan patient under tiden. Dessutom frigör vi vårdplatser i Solna där vi kan ta hand om andra barn som är i behov av högspecialiserad vård som bara finns där, säger Maria Forss.

Färre tomma vårdplatser

Snabbare transporter underlättar även överlämningen av patienter och gör kommunikationsarbetet smidigare. Om det dröjer 5–6 timmar att få en transport kan en patients hälsotillstånd hinna förändras från tidpunkten när transporten beställts tills att ambulansen anländer till Huddinge. Ibland har patienten hunnit behandlas i väntan på transport och anländer mycket friskare än vad som rapporterats från barnakuten. Ibland är patienten inte längre i behov av vård alls och BAVA har hållit en plats tom som hade kunnat nyttjas av en annan patient. Andra gånger hinner patienten bli sämre, ibland till den grad att en transport inte längre är möjlig.

Används flitigt

ALB:s transportambulans har bemannats av AISAB – Ambulanssjukvården i Storstockholm AB och har funnits tillgänglig för uppdrag mellan 18 december och 29 februari, klockan 11–19. När projektet startade sattes målet att ambulansen skulle göra tre transporter per dag och både på BAVA och barnakuten har man bilden av att ambulansen använts mer med tiden i takt med att kännedomen ökat. Vissa dagar har det saknats kapacitet i Huddinge att ta emot omfördelade patienter men i resten av januari och februari har ambulansen transporterat 1–4 patienter per dag. Det förs nu en dialog mellan sjukhuset och AISAB kring hur ambulansens personal vid en eventuell nästa omgång kan användas på bästa sätt under dagar med färre körningar.

Stor skillnad för patienterna

På barnakuten i Solna har tillgången till transportambulansen varit till stor hjälp under en tuff infektionshögsäsong. Om Erika och Olivia får bestämma hade upplägget behållits även under lågsäsong.

– Det gör verkligen stor skillnad för patienterna. De får bättre vård på en avdelning och att få komma i väg på en kvart i stället för till exempel fyra timmar, det gör en väldigt stor skillnad, säger Erika Allder Usakova.

Text: Olle Borg.