Internetförmedlad Acceptance and Commitment Therapy vid långvarig smärta hos ungdomar - en randomiserad kontrollerad studie

Akronym K 2025-3096
Syfte Projektet syftar till att utvärdera en digital behandling för ungdomar med långvarig smärta. Behandlingen kombinerar smärtutbildning och en variant av kognitiv beteendeterapi (KBT); Acceptance and Commitment Therapy (ACT), något som idag rekommenderas i riktlinjerna men där det fortfarande finns behov av att stärka evidensläget. Genom att erbjuda behandlingen digitalt vill vi förbättra tillgängligheten för fler ungdomar och familjer. Projektet undersöker också effekten av smärtutbildning som en enskild insats. Vi vill undersöka om ökad kunskap kan påverka ungdomars upplevelse av smärta och hjälpa dem att hantera den bättre.
Urvalskriterier Till studien rekryteras ungdomar med långvarig smärta (duration ≥ 3 månader) mellan 13-19 år vilka 1) genomgått läkarundersökning rörande smärttillståndet 2) är utan smärtlindrande medicin, alternativt stabilt inställda avseende sådan medicinering sedan 2 månader, utan planerade medicinändringar 3) ej genomgått ACT- eller KBT-behandling under det senaste halvåret 4) obehindrat kan läsa och skriva på svenska, 5) har tillgång till en smartphone/dator med internetuppkoppling samt e-ID (Mobilt BankID eller Freja e-ID), 6) har minst en vårdnadshavare som är villig och har möjlighet att delta i parallell föräldrastödsbehandling. Vidare rekryteras vårdnadshavare till inkluderade ungdomar som även uppfyller punkt 4 och 5 ovan. Deltagare exkluderas från deltagande i studien om de 1) har annan planerad behandling eller utredning (medicinsk eller psykiatrisk) kommande tre månader 2) bedöms lida av allvarlig psykiatrisk störning eller ha hög suicidrisk 3) uppfyller kriterier för smärttillstånd där multimodal insats krävs (t.ex. CRPS) 4) uppfyller mottagningens kriterier för behov av förtur till behandling.
Sökord

långvarig smärta

Tema/Funktion, Medicinsk Enhet Tema Kvinnohälsa och Hälsoprofessioner, ME Hälsoprofessioner

Tillbaka

Uppdaterad: