IT och IT-system
Här hittar dukontaktuppgifter till IT-avdelningar samt information om server, skrivare och telefoner i BioClinicum.
Helpdesk IT
SLL-IT
SLL IT hanterar supportärenden gällande SLL IT:s utrustning. Detta innefattar SLL-datorer (laptops, stationära, all-in-one), SLL-skrivare (MFP och dokumentskrivare av märket Sharp) samt fasta telefoner. Kontakta dem på 08-123 777 77.
Karolinska Institutets IT-support
Information om KIs IT-support hittar du på: IT-support | Medarbetare. Beroende på användarens instituionstillhörighet finns support på olika platser.
KIs IT-avdelningen, KI-ITA, hanterar supportärenden gällande utrustning inköpt via KI ITA. Detta innefattar skrivare i BioClinicum av märket Ricoh. Du kan även kontakta avdelningen via it-support@ki.se eller 08-525 822 22.
Centrum för Molekylär Medicins IT-avdelning, CMM IT
CMM IT hanterar supportärenden gällande utrustning inköpt via CMM IT. Kontakta Helpdesk på helpdesk@cmm.ki.se eller på 08-7127222.
Servicecenter FM-tjänster
Servicecenter är en verksamhet som hanterar beställningar och felanmälningar för bland annat eTjänstekort och badge. Du når Servicecenter via kunportalen Navet eller på telefon 08-123 71 000.
Skrivare
Felanmälan
I mediarummen i de administrativa miljöerna finns det skrivare som antinignen tillhör Region Stockholm eller KI, felanmälan sker till olika aktörer.
- Ricoh skrivare - tillhör KI - felanmälan till KI-ITA på 08-524 822 22
- Sharp skrivare - tillhör Region Stockholm - Felanmälan till Serviceförvaltningen Region Stockholm på tel. 08-517 777 77
KI-skrivare (Ricoh)
Det finns ett tjugotal skrivare av märket Ricoh på plan 5–10 i BioClinicum. Dessa skrivare är uppkopplade mot Karolinska Institutets nätverk och nås endast från KI-datorer. En skrivare per våningsplan har faxfunktionalitet. Utskrift sker via eTjänstekort och respektive institution debiteras per antal utskrifter som görs. Som användare kan du nyttja en så kallad "pull print"-lösning som innebär att dokumentet skickas till en gemensam utskriftskö.
Läs mer på sidan https://medarbetare.ki.se/skriva-ut-skanna-och-kopiera-for-medarbetare
Toner
Vid låg toner signalerar skivaren en beställning till Rioch. Toner levereras till våningsplanets BIM-punkt vid lunchrummet.
Region Stockholm-skrivare (Sharp)
För att skriva ut på SLL-skrivare behöver skrivarfunktionen "Safe Print" installerats på din dator av SLL-IT. Därtill behövs ditt eTjänstekort. Alla SLL-skrivare i BioClinicum är kopplade till det nya utskriftssystemet "Safe Print". Det innebär att användaren skickar dokumentet till en gemensam utskriftskö. Med hjälp av ditt eTjänstekort har du sedan möjlighet att hämta utskriften på vilken SLL-skrivare som helst kopplad till funktionen. Utskrifter som skickats för utskrift men som inte skrivits eller hämtats ut raderas efter en viss tid.
Server i BioClinicum
Servrar är inte tillåtna i BioClinicum.
- KI-användare - se information på https://medarbetare.ki.se/servrar-och-lagring
- Region Stockholm-användare - se information på Inuti
Fast telefoni i BioClinicum
Fast telefoni i BioClinicum hanteras via Serviceforvaltningen SF IT, Region Stockholm, tel 08-517 777 77.