IT och IT-system

Här hittar dukontaktuppgifter till IT-avdelningar samt information om server, skrivare och telefoner i BioClinicum.

Helpdesk IT

SLL-IT

SLL IT hanterar supportärenden gällande SLL IT:s utrustning. Detta innefattar SLL-da­torer (laptops, stationära, all-in-one), SLL-skrivare (MFP och dokumentskrivare av märket Sharp) samt fasta telefoner. Kontakta dem på 08-517 777 77.

Karolinska Institutets IT-support

Information om KIs IT-support hittar du på: https://ki.se/medarbetare/it-och-telefoni. Beroende på användarens instituionstillhörighet finns support på olika platser.

KIs IT-avdelningen, KI-ITA, hanterar supportärenden gällande utrustning inköpt via KI ITA. Detta innefattar skrivare i BioClinicum av märket Ricoh. Du kan även kontakta avdelningen via it-support@ki.se eller 08-525 822 22.

IT vid Karolinska Institutets institutioner

Respektive institution hanterar supportärenden gällande utrustning inköpt via institutionens IT-funk­tion. Kontaktuppgifter till IT-ansvariga vid respekti­ve institution hittar du här: http://ki.se/medarbetare/kontakt-till-it-ansvariga-vid-kis-institutioner.

Centrum för Molekylär Medicins IT-avdelning, CMM IT

CMM IT hanterar supportärenden gällande utrust­ning inköpt via CMM IT. Kontakta Helpdesk på helpdesk@cmm.ki.se eller på 08-517 723 53.

Servicecenter FM-tjänster

Servicecenter är en verksamhet som hanterar be­ställningar och felanmälningar för bland annat eTjänstekort och badge. Du når Servicecenter via kunportalen Navet eller på telefon 08-123 71 000.

Skrivare

Felanmälan 

I mediarummen i de administrativa miljöerna finns det skrivare som antinignen tillhör Region Stockholm eller KI, felanmälan sker till olika aktörer.

  • Ricoh skrivare - tillhör KI - felanmälan till KI-ITA på 08-524 822 22
  • Sharp skrivare - tillhör Region Stockholm - Felanmälan till Serviceförvaltningen Region Stockholm på tel. 08-517 777 77

KI-skrivare (Ricoh)

Det finns ett tjugotal skrivare av märket Ricoh på plan 5–10 i BioClinicum. Dessa skrivare är uppkopplade mot Karolinska Institutets nätverk och nås endast från KI-datorer. En skrivare per våningsplan har faxfunktionalitet. Utskrift sker via eTjänstekort och respektive insti­tution debiteras per antal utskrifter som görs. Som användare kan du nyttja en så kallad "pull print"-lösning som innebär att dokumentet skickas till en gemensam utskriftskö.

Läs mer på sidan https://medarbetare.ki.se/skriva-ut-skanna-och-kopiera-for-medarbetare

Toner

Vid låg toner signalerar skivaren en beställning till Rioch. Toner levereras till våningsplanets BIM-punkt vid lunchrummet.

Region Stockholm-skrivare (Sharp)

För att skriva ut på SLL-skrivare behöver skrivarfunktionen "Safe Print" installerats på din dator av SLL-IT. Därtill behövs ditt eTjänstekort. Alla SLL-skrivare i BioClinicum är kopplade till det nya utskriftssystemet "Safe Print". Det innebär att användaren skickar dokumentet till en gemen­sam utskriftskö. Med hjälp av ditt eTjänstekort har du sedan möjlighet att hämta utskriften på vilken SLL-skrivare som helst kopplad till funktionen. Utskrifter som skickats för utskrift men som inte skrivits eller hämtats ut raderas efter en viss tid.

Server i BioClinicum

Servrar är inte tillåtna i BioClinicum.

Fast telefoni i BioClinicum

Fast telefoni i BioClinicum hanteras via Serviceforvaltningen SF IT, Region Stockholm, tel 08-517 777 77.