Inspirerande om patientinflytande
Under en inspirationsdag möttes patienter, närstående och vårdpersonal inom olika verksamheter vid nyinrättade Vårdforum i entréhallen i Solna. De samtal och möten som pågick hela dagen visar det stora engagemang som finns för att utveckla vården genom ökat patientinflytande.
- Det är tillsammans som vi skapar den bästa vården, sa Andreas Hager, närståenderepresentant i patientflödet Cystisk fibros när han inledde dagen med Nina Nelson Follin, direktör staben Kvalitet- och patientsäkerhet.
- Det är viktigt med patient- och närståendeperspektivet och att vi får patienter och närstående med även i strategiska frågor – det stärker vården. Men även inom forskning behöver vi patientens röst, fortsatte hon och förklarade sedan inspirationsdagen öppnad.
Flera olika verksamheter möttes här. På programmet fanns inblick i patientengagemang i patientflödena, representanter från Karolinskas nystartade Patient- och närståenderåd och korta föredrag om bland annat DöBra-projektet om vård i livets slutskede utifrån patientens önskemål.
Dagens moderator, Anna Schandl, chefsjuksköterska, staben Kvalitet- och patientsäkerhet:
- För vården kan det ta tid att hitta möjligheterna och uppskatta att patienter finns med i vården på det sätt som vi nu utvecklar på Karolinska. Vi tar fortsatta steg i samarbetet och det här mötet är ett sådant steg.
Kvalitet utifrån patienten
Företrädare för olika diagnoser berättade också om ett samarbetsprojekt bland patient- och närståenderepresentanter; det handlar om att ta fram förslag till kvalitetsmått i vården som i större utsträckning speglar patienters behov.
- Kvalitetsregister mäter vanligtvis andra frågor än de som patienter upplever som viktiga och buntar också alltför ofta ihop livskvalitet i en enda fråga. Ur ett patientperspektiv och för den som lever med en sjukdom säger det inte så mycket om kvalitet i vardagen, berättar Henrik Almlöf, patientföreträdare inom Mag- och tarmföreningen Stockholm.
Samarbetsprojektet berör också bland annat behovet av ett fokusskifte i vården, till det som är viktigt för patienten, från det som är viktigt för vården - det vill säga att inte bara utgå från de kvalitetsmått som man nu oftast mäter som till exempel mortalitet och behandlingsresultat. De ringar tillsammans in de kvalitetsfrågor som många olika patientgrupper har gemensamt.
Fler perspektiv i omvårdnad
Helena Thulin, universitetssjuksköterska inom bäckencancer, var en av de som stannade till och pratade om patientperspektivet:
- Som sjuksköterska är det intressant och viktigt att få diskutera omvårdnadsfrågor, och få veta mer och lära om patienternas behov, det är patienterna själva som är expert på sina upplevelser.
Sissi Hamnström Cole, Nätverk för gynekologisk cancer, står bredvid inbegripen i ett samtal med Elizabeth Mårtenson, sjuksköterska inom Trauma och Reparativ medicin:
-Även om vården har patientens bästa för ögonen ser man kanske inte alltid helheten hos patienten, säger Sissi Hamnström Cole.
- Vi som jobbar i vården vill också gärna veta mer om hur vi ska möta patienters behov eller upplevelser av till exempel smärta, säger Elizabeth Mårtenson.
Drivkrafter
Eskil Degsell, närståenderepresentant, maligna hjärntumörer och Anna Blommengren, verksamhetsutvecklare på Karolinska är drivkrafterna bakom inspirationsdagen. Planen är att försöka ordna fler liknande dagar.
Text och foto: Susanne Bergqvist
Se även fler bilder från dagen längre ner i texten:
Läs mer!
Senaste nyheterna
-
Karolinska Universitetssjukhuset tecknar samarbetsavtal med två sjukhus i Ukraina
För att öka utbytet och stödja sjukvården i Ukraina har Karolinska Universitetssjukhuset tecknat Memorandum of Understanding med sjukhusen Kryvyi Rih City Clinical Hospital i ...
-
"Hiv är fortfarande ett stigma"
Till Infektionsmottagning 2 i Huddinge kommer 200-250 hiv-patienter varje vecka. Här får de behandling, information och stöd. – Många tror tyvärr än i dag att hiv är en dödsdom, ...