Tillgänglighetsredogörelse för karolinska.se

Karolinska Universitetssjukhuset står bakom den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Detta dokument beskriver hur karolinska.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Läs under rubriken Innehåll som inte är tillgängligt för att se vilka brister vi har upptäckt.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från karolinska.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du skicka ett mejl till Vårdforum på Karolinska.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, vänligen fyll i denna anmälan om bristande tillgänglighet så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är endast delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service bygger på webbtillgänglighetsdirektivet (som gäller för hela EU). Denna bygger i sin tur på internationellt överenskomna webbstandarder som finns i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1). Nedan beskrivs våra brister uppdelat på de fyra grundprinciperna i WCAG 2.1 - att en webbplats ska vara: möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. 

Möjlig att uppfatta

1.4.13 Popup-funktioner ska kunna hanteras av alla.

På sidan Jobba hos oss finns en chattbot för kontakt med avdelningen Human Resources. Den fungerar inte fullt ut med hjälpmedel.

1.4.4 Se till att text går att förstora utan problem.

Tyvärr flyter ibland ikoner ihop med text vid förstoring av sidor på webbplatsen.

1.4.1 Använd inte enbart färg för att förmedla information.

Vissa länkar är identifierbara endast med sin färg, som har för låg kontrast.

1.4.3 Använd tillräcklig kontrast mellan text och bakgrund.

Texten i våra sökfält har inte tillräcklig kontrast. Även vissa filtreringsalternativ på så kallade listsidor har för låg kontrast.

1.1.1 Innehåll som inte är text.

Eventuella kartbilder som finns på mottagningarnas och avdelningarnas sidor för patienter saknar alt-beskrivning. Det finns även andra bilder som inte bara är dekorativa men ändå saknar alt-beskrivning.

1.3.5 Märk upp vanliga formulärfält i koden.

Vi har ingen autocomplete på våra inmatningsfält på webbplatsen.

1.2.1 Erbjud alternativ om en inspelning enbart består av ljud eller video.

Det finns vissa videos vars innehåll inte är presenterat i annan form.

1.2.2 Texta inspelad rörlig media (video, ljud, animationer...)

Många av våra filmer har undertext men inte alla.

1.2.3 Erbjud alternativ till videoinspelningar.

Det finns vissa videos vars innehåll inte är presenterat i annan form.

1.2.5 Syntolka videoinspelningar.

Det finns videos vars innehåll skulle behöva syntolkas som inte är syntolkade.

1.3.1 Ange i kod vad sidans olika delar har för roll.

Inte alla våra html-element presenteras på rätt sätt, vilket kan medföra att information inte alltid presenteras korrekt.

Hanterbar

2.4.2 Skriv beskrivande sidtitlar.

En hel del sidor med innehåll som kontaktuppgifter, utbildningar har samma namn.

2.4.4 Skriv tydliga länkar.

På en del sidor förekommer otydliga länkar som inte är tillräckligt informativa om dess innehåll.

2.4.6 Skriv beskrivande rubriker och etiketter.

För och på en del sidor förekommer otydliga rubriker. I vissa formulär, särskilt med alternativknappar, saknas korrekt beskrivning, vilket kan medföra problem om du använder hjälpmedel när du fyller i dem.

2.1.1 Utveckla systemet så att det går att hantera med enbart tangentbordet.

Vissa av våra formulär, särskilt med alternativknappar, går ej att fylla i enbart med tangentbord. Vissa pdf-dokument har ej full tillgänglighet för tangentbordsnavigering.

2.1.2 Se till att markören inte fastnar vid tangentbordsnavigation.

Vissa av våra formulär och pdf-dokument, särskilt med alternativknappar, går ej att navigera i med tangentbord.

2.4.7 Markera tydligt vilket fält eller element som är i fokus.

Markeringen för element eller fält i fokus är inte tillräckligt tydlig. För vissa webbläsare, i vissa skärmupplösningar och beroende på vilken sida som kollas så syns inte markeringen alls.

2.5.3 Möjliggör röststyrning av knappar och kontroller.

Vissa knappar kanske inte fungerar för den besökare som använder röststyrning.

Begriplig

3.2.3 Var konsekvent i navigation, struktur och utformning.

Sidtypen Understartsida används olika. Ibland presenterar den dess undersidor och ibland kan besökaren skickas till annan del av webbplatsen utan att det anges. Om du bläddrar bland sidor i pagineringsfunktionen på Lediga jobb så märks det inte ut vilken sida du står på.

3.2.1 Utför inga oväntade förändringar vid fokusering.

Tryck på Enter-tangent gör att formulär skickas in oavsett var markören står i formuläret. På söksidan så aktiveras en ny sökning direkt om besökaren byter med piltangenten mellan Ja och Nej gällande inkluderandet av dokument (inget Enter-slag behövs) dock utmärks det inte att en ny sökning sker förutom att antalet träffar ändras när sökningen är klar.

3.2.4 Benämn funktioner konsekvent.

Vid sök i en lista så finns ingen sök-knapp. Detta skiljer sig från övriga sökfält på webbplatsen. Söket i en lista aktiveras så fort besökaren börjar skriva i sökfältet. Texten på Skicka-knappen är inte lika för alla formulär.

3.3.2 Skapa tydliga och klickbara fältetiketter.

Lokala sökfält på listsidor, provtagningsanvisningar och på sidan Lediga jobb saknar beskrivning vilket kan ställa till problem för besökare som använder hjälpmedel. Även rullgardinslistan på sidan Lediga jobb saknar beskrivning. Även vissa formulär, särskilt med alternativknappar, är otillgängliga för hjälpmedel.

3.2.2 Utför inga oväntade förändringar vid inmatning.

Vid sökning i ett lokalt sökfält - "Sök i lista" – så aktiveras sökningen direkt när användaren börjar skriva. Detta skiljer sig från webbplatssöket där sökningen påbörjas först när användaren aktiverat det genom att klicka på knappen Sök.

3.3.1 Visa var ett fel har uppstått och beskriv det tydligt.

I vissa av våra formulär får inte besökaren tillräcklig information om ett fel har uppstått.

3.3.3 Ge förslag på hur fel kan rättas till.

I vissa av våra formulär får inte besökaren tillräcklig information om ett fel kan rättas till.

3.3.4 Ge möjlighet att ångra, korrigera eller bekräfta vid viktiga transaktioner.

Användare kan tyvärr inte kontrollera inskickade formulär eller automatiskt ångra.

3.1.1 Ange sidans språk i koden.

Det finns sidor på språk som inte anges i koden.

3.1.2 Ange språkförändringar i koden.

Det finns sidor på språk som inte anges i koden.

Robust

4.1.1 Se till att koden validerar.

För vissa formulär på webbplatsen kan problem uppstå vid de så kallade radioknapparna.

4.1.2 Se till att skräddarsydda komponenter fungerar i hjälpmedel.

Vissa hjälpmedel kan få problem vid presentationen av våra sökrutor, rullistor samt enstaka formulär.

4.1.3 Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus.

På sidan Lediga jobb finns en chattfunktion som inte fungerar optimalt för vissa hjälpmedel. Tyvärr erbjuds inte webbplatsens egna Lyssna-funktion på alla sidor.

 

Åtgärder

Vi kommer att försöka åtgärda alla ovan nämnda tillgänglighetsproblem med början under 2021. 

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av karolinska.se.

Senaste bedömningen gjordes under augusti 2020 och är godkänd av Hanna Mellbin, chef för Strategisk kommunikation på Karolinska Universitetssjukhuset.

Webbplatsen publicerades 18 december 2014.