Alternativ telefoni

Vi erbjuder en alternativ lösning för de personer som på grund av funktionsnedsättning inte kan höra eller tala i vanlig telefon.

Vem kan få hjälp hos oss?

Du som inte kan höra eller tala i vanlig telefon på grund av någon av dessa svårigheter

  • hörselnedsättning
  • kombinerad syn- och hörselnedsättning
  • dövhet
  • talskada
  • röstskada
  • språkskada

En förutsättning är att du bor i Stockholms län (är folkbokförd här).

Vad krävs för att komma hit?

Om du inte tidigare har varit hos oss krävs en remiss. Den kan du få av din husläkare, arbetsterapeut, logoped eller annan vårdgivare. Har du förskrivits telefonihjälpmedel av annat landsting och flyttat till Stockholm, kontaktar du din förskrivande mottagning för en remiss till oss. Om du redan har hjälpmedel från Alternativ telefoni kan du vända dig direkt till oss.

Vad gör alternativ telefoni?

Vi utför utprovning, förskrivning av hjälpmedel, hembesök, support och reparationer.

Förskrivning

Vi kan förskriva texttelefon, bildtelefon eller fax. Tillsammans kartlägger vi dina behov och förskrivning sker utifrån SLL:s förskrivningsprocess.

Hembesök

Vid behov gör vi hembesök för installation av telefonihjälpmedlet, för användarutbildning och support.

Vad kostar det?

Vi tar inte ut någon patientavgift för utprovning, support eller hembesök. Om du däremot uteblir från inbokad tid eller lämnar återbud senare än 4 timmar i förväg så debiterar vi dig 100 kr.

Lån av telefonihjälpmedel är kostnadsfritt.
Reparationer av hjälpmedlen är kostnadsfria för dig som användare.
Du måste själv betala det abonnemang som krävs för hjälpmedlet.

Beroende på hjälpmedel behövs abonnemang för telefoni eller bredband.

Hur används våra hjälpmedel?

 

 

Nationell hemsida för elektronisk kommunikation

Klicka på länken http://www.e-kommunicera.nu/elektronisk-kommunikation för att komma till den nationella hemsidan för elektronisk kommunikation. Du som hjälpmedelsanvändare kan här få tips och vägledning kring hjälpmedel som kan underlätta för dig.

 

Kontakta oss

Postadress: Alternativ telefoni, Box 179 03, 118 95 Stockholm
Besöksadress: Tideliusgatan 12 plan 9, Rosenlunds sjukhus, 118 69 Stockholm

Servicemottagning / Support av text- och bildtelefoner

Besök vår öppna mottagning tisdagar klockan 8.30 - 11.00
Ingen tidsbokning.


Telefon: 08-616 64 50
Telefontid:
Måndag 10:00-12:00
Tisdag 09:00-11:00
Onsdag-Fredag 10:00-12:00
SMS: 070-4845601
Texttelefon: 08-658 21 38 (tel.svarare)
Fax: 08-616 56 28
E-post: alternativ.telefoni@karolinska.se