Extern utredning om konsultkostnader är klar

Nyhet

Utredningen ”Särskild utredning – Upphandling av strategi- och managementkonsulter för Karolinska Universitetssjukhuset och projektet Nya Karolinska Solna” av Setterwalls presenterades torsdagen den 22 november.

Mot bakgrund av att Karolinska Universitetssjukhusets hantering av konsultkostnader har ifrågasatts initierade dåvarande sjukhusdirektör Melvin Samsom en översyn av processen för inköp av externa konsulter i december 2017. Internutredningen leddes av sjukhusets internrevisor och resulterade i ett åtgärdsprogram våren 2018. Även Karolinska Universitetssjukhusets styrelse gav sjukhuset några kompletterande åtgärder att genomföra med anledning av revisionen. Åtgärderna har genomförts på sjukhuset under året och löpande kontroll av efterlevnaden sker.

I tillägg till dessa åtgärder tillsatte landstingsdirektör Malin Frenning en extern utredning av Karolinskas hantering av konsultkostnader avseende perioden 2011 – 2017. Advokatbyrån Setterwalls har genomfört utredningen och nu presenterat resultaten i en rapport.

- Vi välkomnar rapporten, den är gedigen och genomarbetad. Det är viktigt att en genomlysning nu skett och att man inte kunnat konstatera några fall av jäv, brott, mutbrott eller trolöshet mot huvudman. Vissa felaktigheter när det gäller upphandlingsrättsliga överträdelser, speciellt direktupphandling har dock skett, vilket är allvarligt, och det tar vi till oss. Att följa lagar och rutiner är en självklarhet och vi ser allvarligt på om överträdelser sker.

Setterwalls har granskat de åtgärder som Karolinska Universitetssjukhuset genomfört och funnit att de är ändamålsenliga i förhållande till utredningens resultat.

- Vi kommer att studera rapporten mer i detalj och lägga till de rekommendationer som ännu inte genomförts i vårt eget åtgärdsprogram. Vår målbild är att det ska vara lätt att göra rätt när det gäller inköp och upphandling för medarbetarna på sjukhuset, säger Margareta Fast, ekonomidirektör, Karolinska Universitetssjukhuset.

Fakta

Övergripande slutsatser från Setterwalls utredning

  • Beslut kring inköp tas på många olika ställen på Karolinska (sjukhusdirektör, upphandlingschef, temachefer, funktionschefer, stabschefer, patientområdeschefer, funktionsområdeschefer)
  • Det finns ett antal överträdelser av upphandlingslagstiftningen, dessa rör otillåtna direktupphandlingar
  • Det finns inga tecken på systematisk korruption eller någon jävskultur
  • Det har inte konstaterats några fall av jäv, brott inom brottsbalken, mutbrott eller trolöshet mot huvudman
  • Det rör sig inte om någon särskild del av Karolinska eller någon särskild person utan är spritt över tid och beslutsfattare

Åtgärder inom Karolinskas åtgärdsprogram hittills:

  • Stärkt styrning och ledning i processen från inköp till betalning exempelvis genom att beslutsnivån för inköp av management- och projektkonsulter lyfts till sjukhusdirektören
  • Tätare uppföljning med de verksamhetsansvariga som använder konsulter, "superusers" utbildas i hur man kontrollerar underlag och fakturor rätt.
  • Löpande oberoende systematiska interna kontroller med stickprov för att kontrollera att de är utförda korrekt genomförs
  • Förbättringsåtgärder i Karolinskas inköps- och ekonomisystem, så att det blir enklare att använda och göra rätt
  • Utbildning i rutiner kring jäv och delegationsordning
  • Sjukhuset har en skarpare uppföljning och hantering av de leverantörerna som inte lever upp till kraven vid upphandling och fakturering. Leverantörerna följs också upp tätare, löpande avtal omförhandlas regelbundet för att få ner kostnader och avtal som inte fungerar tillfredsställande avslutas
  • En Compliance Officer har anställts som har ett övergripande uppdrag att ansvara för regelefterlevnad, främja och följa upp intern kontroll samt att granskning, utvärdering och rapportering sker på ett systematiskt sätt.

 

Bakgrund

  • När Karolinska fick uppgiften att driftsätta ett helt nytt och högteknologiskt sjukhus, krävdes mer resurser och andra kompetenser än vad sjukhuset hade tillgång till. Det blev också klart att Karolinska behövde värna den kliniska personalens tid så att de kunde ägna sig åt att ta hand om patienter, istället för att exempelvis agera projektledare inom driftsättningsprojektet.
  • Dessa orsaker sammantagna ledde till att sjukhuset behövde använda konsulter inom olika områden, t ex projektledning, analys, projektsupport samt upphandling av medicinteknik och IT.
  • Konsulterna användes bara under en övergångsperiod, antingen tills sjukhuset rekryterat egen kompetens, eller tills projektarbetet och driftsättningen var klar
  • Karolinska arbetar generellt med att göra sjukhuset mindre konsultberoende så att konsulter växlas ut och egen personal anställs i de fall det är långsiktigt befogat
  • Under den aktuella tiden har det funnits processer, regler och rutiner på plats, men Karolinskas interna utredning visade att tillämpningen och efterlevnaden av dessa hade brustit i vissa fall. Åtgärdsprogrammet syftar därför till ett mer strukturerat arbetssätt med bättre systematik så att inga steg i processerna ska missas.
  • När man köper tjänster i offentlig verksamhet är det flera olika delar som behöver följas. Det finns ramavtal som landstinget tecknat med olika leverantörer. Utöver det kan förnyade konkurrensutsättningar, behövas. Därutöver behöver den som köper tjänsten göra tydliga inköpsuppdrag på varje avrop.

Läs mer