Karolinska Universitetssjukhusets flytt in i den nya sjukhusbyggnaden i Solna
Alla verksamheter som har flyttat in i den nya sjukhusbyggnaden under 2016 är på plats. Varje dag under flyttperioden har Karolinska Universitetssjukhuset gjort en uppdatering kring hur flytten fortskrider. Därefter har denna rapportering skett mer sporadiskt ungefär en gång per vecka. Här kommer veckans uppdatering.
Uppdatering 9 mars
Frågor som behandlats vid möten förstärkt ledningsstöd under veckan:
- Tester med telefonikvalitet och batteritid fortsätter inom telefonigruppen.
- Inga falsklarm har rapporterats på larmpanelerna sedan införande av panelskydd under vecka 7.
- Förslag kring justering av accesser till dörrar tas till taskforce under veckan.
- Återrapportering att jourrum är i ordning har skett till alla jourer.
- Rutin om loggning av tekniska uppdateringar följs inte fullt ut så påminnelse skickas ut i denna vecka.
- Som komplement till e-learningsmoduler om NKS så har även en egen sida skapats på intranätet med NKS specifika rutiner.
Övergripande bedömning av läget
De möten som behandlar inflyttningsrelaterade problem träffas nu tre gånger i veckan och kommer ytterligare att tunnas ut. Den taskforce som bildades träffas regelbundet för att lösa uppkomna problem och ta beslut kring åtgärder.
Både avseende hjärtpatienter och barnsjukvården är alla delar driftsatta. Det dagliga arbetet sker enligt ordinarie verksamhetsplan.
Uppdatering 22 februari
Frågor som behandlats vid möten förstärkt ledningsstöd under veckan:
- Enstaka rapporter om problem med telefoni, både avseende samtal och spontan utloggning, förekommer och alla inrapporterade avvikelser utreds och återkopplas till morgonmötet.
- En standardisering av ljudsignal och text på patientkallelsesystemet har gjorts.
- Ett antal olika problem rörande dörrar arbetas med i olika grupper. Genomgång av dörrar i huset har skett och åtgärder pågår t ex ses accesser till kodlåsen över och rutiner för extrakort.
- Vid morgonmötena lyfts nya praktiska/tekniska problem från verksamheten, utredning sätts igång och under veckan, eller veckan efter, sker återkoppling. Allt detta för att få snabbare lösningar och tydlig återkoppling till medarbetare.
Övergripande bedömning av läget
De olika mötesfora som hanterar frågor kring både tekniska och husrelaterade problem leds av verksamheten. Detta ger en ökad tydlighet och prioritering.
Både avseende hjärtpatienter och barnsjukvården är alla delar driftsatta. Det dagliga arbetet sker enligt ordinarie verksamhetsplan.
Uppdatering 9 februari
Frågor som behandlats vid möten förstärkt ledningsstöd under veckan:
- De dagliga morgonmötena fortsätter med rapportering och återkoppling enligt definierad struktur där både tekniska och husrelaterade frågor tas upp. Mötet leds nu av en tema/funktionschef från de inflyttade verksamheterna. Detta skapar ökad tydlighet i feed back tillbaka till medarbetare.
- Processen kring rapportering, analys och utförande kring olika frågor som rör nya sjukhusbyggnaden förbättras och måste bli snabbare.
- Skydd framför larmpanelerna fortsätter att monteras även under denna vecka, detta för att undvika falsklarm.
- Några händelser där låsfunktionen på dörrar inte fungerat har rapporterats. Verksamheten ska få hjälp direkt av jourpersonal i sjukhusbyggnaden och på lite längre sikt arbetar en partsammansatt grupp med att se över funktionen och styrningen av dörrar.
Övergripande bedömning av läget
Den task force som skapades för att med ökad kraft arbeta med att lösa de tekniska problemen fungerar väl och träffas regelbundet. Leds nu av verksamheten och sedan en tid tas även andra övergripande husrelaterade frågor upp i samma grupp.
Ledningen informeras kontinuerligt om läget kring aktiviteter i nya sjukhusbyggnaden.
Hjärtpatienter inklusive telemetri följer plan.
Hela barnsjukvårdens slutenvårdsdel nu inflyttad och driftsatt.
Uppdatering 2 februari
Frågor som behandlats vid möten förstärkt ledningsstöd under veckan:
- Enligt tidsplan fortsätter uppgradering av mjukvaran i Myco-enheterna för att förbättra telefonin.
- Enstaka rapporter om telefonistörningar förekommer fortfarande.
- För att undvika falsklarm sätts nu ett nytt framtaget plexiglasskydd upp framför larmpanelerna. Detta monteras under kommande veckor samtidigt som en ny stabilare browser introduceras.
- Staben för kvalitet- och patientsäkerhet ökar stödet ytterligare till vårdavdelningarna för händelseanalyser.
Övergripande bedömning av läget
Ledningen informeras kontinuerligt om läget kring de tekniska problemen.
Hjärtpatienter inklusive telemetri följer plan, totalt 48 patienter.
Hela barnsjukvårdens slutenvårdsdel nu inflyttad och driftsatt.
Läs även mer i artiklar:
om samvård inom neonatalvården
om nyöppnade barnmottagningen Albatross i Huddinge
Uppdatering den 27 januari
Frågor som behandlats vid möten förstärkt ledningsstöd under veckan:
- Som en fortsättning på arbetet med att förbättra telefonin uppgraderas nu mjukvaran i Myco-enheterna enligt en med verksamheten överenskommen tidsplan.
- För att undvika oavsiktlig påverkan på telemetriövervakningen flyttas den centrala datorenheten in i ett låst skåp, efter med samråd verksamheten.
- Ett skydd att sätta upp framför larmpanelerna för att undvika falsklarm arbetas fram.
- Arbete pågår med att långsiktigt säkerställa den dygnet runt service för medicinteknik (MT) som etablerats och varit uppskattad under etableringsfasen.
- Rutiner för strukturerad återkoppling till chef, via loggbok, efter att tekniska åtgärder gjorts på vårdenhet har införts.
- Arbetet med att utveckla lösningar på de olika tekniska problemen fortsätter tillsammans med leverantörer och insatser för att återkoppla från det arbetet till verksamheten har förbättrats.
Övergripande bedömning av läget
Ledningen ser fortsatt allvarligt på läget och får kontinuerliga uppdateringar.
Hjärtpatienter inklusive telemetri fortsätter trappa upp enligt plan, nu totalt 48 patienter.
Barnsjukvården är i ett ansträngt läge då infektionshögsäsongen går mot sin topp. Åtgärder görs för att möta patienternas behov.
De första studentvalda 5-veckorskurserna i nya sjukhusbyggnaden har genomförts med mycket god utvärdering från deltagarna.
Uppdatering den 19 januari
Frågor som behandlats vid möten förstärkt ledningsstöd under veckan:
- Störningar i telefoni med avbrutna samtal och svårigheter att koppla fram samtal sker fortfarande.
- Driftstörningar i larmpanelernas funktion har förekommit och basrutinen att larma via växeln tydliggörs kontinuerligt.
- Telemetrin är stabilare genom en rad åtgärder i nätverket. Övervakningscentralerna uppdateras med ny mjukvara i slutet av januari för att ytterligare minimera avbrott i övervakningen.
- Arbetet med att hitta lösningar på de olika tekniska problemen fortsätter tillsammans med leverantörer.
- Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra supportfunktioner.
- Ny utomhusskyltning av mer permanent karaktär är nu uppsatt med bland annat tydlig hänvisning till barnakuten.
Övergripande bedömning av läget
Ledningen uppdateras kontinuerligt på läget och den task force som bildades före jul träffas regelbundet.
Barnsjukvården fortsätter trappa upp enligt plan.
Hjärtpatienter inklusive telemetri fortsätter enligt plan på totalt 44 patienter.
Uppdatering den 12 januari
Frågor som behandlats vid mötet förstärkt ledningsstöd:
- Störningar i telefoni liksom avbrott på telemetri och på larmpanelerna förekommer fortfarande.
- Åtgärder med fasta telefoner och förstärkt reservrutin med icke-växelanknutna mobiltelefoner har genomförts. Ljudsignaler används nu inom enhetens kallelsesystem och komplettering med displayer i korridorer och andra utrymmen genomförs under januari. Parallellt fortsätter arbetet med felsökning och åtgärder med oförminskad styrka.
- Telemetrin är stabilare genom en rad åtgärder i nätverket. Övervakningscentralerna uppdateras med ny mjukvara i slutet av januari för att åtgärda de avbrott som inträffat.
- Reservrutiner säkras fortlöpande.
- Efter undersökning av möjligheter planeras ett personsökarsystem vara på plats under kvartal 1.
Övergripande bedömning av läget
Ledningen ser allvarligt på att upprepade störningar i de olika systemen förekommer och följer åtgärderna för att komma tillrätta med de tekniska problemen mycket nära.
Barnsjukvården fortsätter trappa upp enligt fördefinierad plan.
Hjärtpatienter inklusive telemetri trappas under denna veckan upp till totalt 44 patienter i nya sjukhusbyggnaden i Solna.
Uppdatering den 3 januari 2017
Frågor som behandlats vid mötet förstärkt ledningsstöd:
- Under nyårshelgen har nya störningar uppstått i systemen för larmning i nya sjukhusbyggnaden i Solna där det samtidigt förekom problem att ringa till vissa mobiltelefoner.
- Ett antal omedelbara åtgärder genomfördes under gårdagen:
- Ett antal fasta telefoner installeras på intensivvårdavdelningar/operation och i nästa steg på slutenvårdsavdelningar.
- Som förstärkt reservrutin distribueras nya icke-växelanknutna mobiltelefoner till centrala funktioner i larmkedjor.
- Bemanningen ökas i växeln under nattetid.
- För att stärka funktionalitet av kallelsesystemet införs displayer i korridorer på samtliga slutenvårdsavdelningar samt i pausrum och läkemedelsrum.
- Ett inriktningsbeslut har tagits för att undersöka möjligheten och tidsplan att ansluta nya sjukhusbyggnaden till personsökarsystemet på den övriga Solna-siten.
- Den taskforce för vårdnära tekniska miljöer som skapades innan jul har arbetat såväl med omedelbara åtgärder för att stabilisera de nuvarande systemen som analys och planering för högre driftsäkerhet. Därför läggs nu en plan för att ytterligare öka driftsäkerheten genom komplettering med etablerad teknik, enligt ovan. I gruppen finns företrädare för vård och tekniska funktioner på Karolinska, SLL IT och våra leverantörer för att ytterligare förstärkas samarbetet.
Övergripande bedömning av läget
Ledningen ser allvarligt på att de tekniska problemen fortsätter och följer detta noga.
Upptrappningen av barnsjukvården går enligt plan. Många besök på barnakuten och högsäsongen för infektioner har nu tydligt startat.
På grund av tekniska problem är antalet platser för hjärtövervakning på Karolinska Solna neddraget till tio platser.
Uppdatering den 22 december
Detta blir den sista uppdateringen innan julhelgen och en ny uppdatering planeras till efter helgerna. Därefter övergår kommunikationen till ordinarie kanaler.
Frågor som behandlats vid mötet förstärkt ledningsstöd samt på taskforce- möten under veckan:
- För att komma till rätta med de kvarstående tekniska problemen skapades förra veckan en taskforce för vårdnära tekniska miljöer. I denna arbetsgrupp ska samarbetet mellan företrädare för vård och tekniska funktioner på Karolinska, SLL IT och våra leverantörer ytterligare förstärkas. Till gruppen kopplas även externa experter. Den nybildade gruppen har under veckan haft ett flertal möten.
- Larmpanelernas funktion är fortfarande behäftad med vissa brister som är föremål för djupgående analys och justeringar. Larmpanelerna på NKS är en tilläggsfunktion som ger möjlighet till ännu snabbare larm än sjukhusets basrutin – att larma via växeln.
- Samtliga larmrutiner har gåtts igenom inför helgerna. Information till medarbetare, om sjukhusets olika larmrutiner förstärks och en förtydligande text kring användning och basrutinen larm via växeln, placeras vid larmpanelerna.
- Förstärkning av support till verksamheten kring IT/telefoni/MT under de kommande helgerna planeras för att snabbt och dygnet runt ge stöd till medarbetare.
- För medarbetare som behöver komplettera sin utbildning inför arbete i NKS finns möjlighet att göra det även inför helgerna.
Övergripande bedömning av läget
Många besök på barnakuten och högsäsongen för infektioner har nu tydligt startat. Stor belastning på barnsjukvården.
Inom vuxenvården är beläggningen oförändrad. På grund av tekniska problem är antalet platser för hjärtövervakning på Karolinska Solna för närvarande reducerat från tolv till åtta platser. Karolinska utökar denna kapacitet from fredag em till tisdag morgon med två ytterligare platser samt gör interna omprioriteringar för att upprätthålla kapacitet för den akuta hjärtsjukvården.
Uppdatering den 15 december
Nu har de verksamheter som ska flytta in i den nya sjukhusbyggnaden under 2016 genomfört sina flyttar. Varje dag under flyttperioden har Karolinska Universitetssjukhuset gjort en uppdatering kring hur flytten fortskrider. Nu avvecklas detta gradvis.
En uppdatering kommer att skickas ut vid ett tillfälle även under nästa vecka och upphör sedan inför julhelgen. Kommunikationen övergår då till ordinarie kanaler.
Frågor som behandlats vid mötet förstärkt ledningsstöd under veckan:
- Patientsäkerhetsdialog med lung/hjärta/thorax genomfördes i veckan. Teknikproblemen påverkar verksamheten men patientvården fungerar. En reduktion av antalet patienter i samband med flytten in i den nya miljön är viktig.
- För att komma till rätta med de tekniska problemen som kvarstår skapas en taskforce för vårdnära tekniska miljöer. I denna grupp ska samarbetet mellan företrädare för vård och tekniska funktioner på Karolinska, SLL IT och våra leverantörer stärkas. Till gruppen kopplas även externa experter. Diskussion med experter som har erfarenheter av start av nya sjukhus i andra länder visar att denna typ av problem initialt inte är ovanliga vid uppstart av en ny miljö.
- Problemen med mobiltelefoni/nätverk/telemetri är påfrestande för medarbetarna. Under veckan genomförs ett lokalt internt informationsmöte kring telefonin.
- Förstärkt support för att lösa olika typer av lokala problem är uppskattat av de kliniska verksamheterna och kommer att finnas även under jul- och nyårshelgerna.
- Coor och Karolinskas enhet för Service och logistik gör uppföljande platsbesök för att tydliggöra gränssnitten mellan verksamhet och Coor, och vid behov göra tilläggsbeställningar för ytterligare behov av service.
- Skyltningen till barnakuten är nu bättre.
- Rapport från de första erfarenheterna av arbetet på de nya gemensamma vårdnära administrativa ytorna på NKS visar att de upplevs som positiva och stimulerar till dialog.
Övergripande bedömning av läget
Barnakuten har fortsatt många besök och för hela barnverksamheten följer man den uppsatta planen. Stor belastning på barnsjukvården med många utomlänspatienter och tidig start av infektionshögsäsongen.
Inom vuxenvården är beläggningen oförändrad. Vad gäller vården av hjärtpatienter påverkas den av de kvarstående tekniska problemen och en viss neddragning kan bli aktuell inför helgen.
Läs mer, länkar till artiklar:
Om ny patienflödeschef vid Tema hjärta och Kärl som berättar om rollen och nya sätt att jobba på, här: http://karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/12/patientflodeschef---ny-yrkesroll-under-utveckling/
Om patientens egen provhantering. Patient berättar hur det fungerar. Patienten är också patientkonsult och hjälper nya patienter att komma igång med PEP (patientens egen provhantering):
http://karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/12/egen-provhantering/
Uppdatering den 8 december
Frågor som behandlats vid mötet förstärkt ledningsstöd torsdag den 8 december:
- En första genomgång genomförs med serviceleverantör Coor kring samarbetet efter några veckor i ny miljö. Det är viktigt att hitta de nya rutinerna och att det finns en gemensam bild av serviceavtalets tjänster.
- Skyltning i kulvert görs mer permanent. Ett särskilt fokus läggs på sambandet mellan verksamheterna i nya sjukhusbyggnaden och de barnmottagningar som är kvar i gamla lokalerna (i Q-huset).
- Enligt ordinarie rutiner planeras för hygienronder när verksamheterna flyttat in.
- Tillgång till parkering för bakjour vid akut inställelse ses över.
- Åtgärder kring mobiltelefoni och nätverk/telemetri fortsätter med oförminskad styrka. Ett antal förbättringar har gjorts men flera problem kvarstår. I nästa vecka genomförs lokala interna möten, som komplement till information på intranät, för att berätta om åtgärderna.
Övergripande bedömning av läget
Kring barn är läget som tidigare att barnakuten har fortsatt många besök och för hela barnverksamheten följer man den uppgjorda upptrappningsplanen.
Detsamma gäller för avdelningarna för hjärt-, lung- och thoraxpatienter där beläggningen fortsätter att gradvis öka och även antalet operationer.
Läs mer: länkar till artiklar där patienter berättar kring nya samarbetsformer med Karolinska i den nya verksamhetsmodellen.
http://karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/12/patientens-rost-starkare-i-vardebaserad-vard/
http://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/11/patienter-deltar-i-den-vardebaserade-varden/
Uppdatering den 6 december
Uppdatering kommer att skickas ut tisdag och torsdag denna vecka, varefter denna specifika rapportering glesas ut och upphör inför julhelgen. Kommunikationen övergår sedan till ordinarie kanaler.
Frågor som behandlats vid mötet förstärkt ledningsstöd tisdag den 6 december:
- Efter en vecka i nya sjukhusbyggnaden skickas en utvärdering ut till barnverksamheten, precis på samma sätt som gjordes efter inflytt av hjärt-och kärl.
- Patientsäkerhetsronder genomförs nu i verksamheten, dessa ronder är en del av sjukhusets process vid större förändringar. Aktiviteter från dessa ronder initieras efter prioritet.
- Störningar i mobiltelefonin är noggrant analyserade, flera förbättringsåtgärder är genomföra men arbetet fortsätter med fokus på kvarstående problem.
- Avseende kortvariga nätverksstörningar så fortsätter det intensiva arbetet med att mäta, analysera och lösa problem tillsammans med expertis från de olika leverantörerna. Arbetet pågår i nära samverkan mellan verksamhetsföreträdare, chefläkare och projektansvariga. Även inom detta område har situation förbättrats.
- Skyltning bedöms fortfarande som ett problem och frågan är prioriterad.
- Låsfunktion på en del dörrar behöver finjusteras liksom funktionen i vissa hissar.
Övergripande bedömning av läget
Barnakuten har fortsatt många besök och för hela barnverksamheten följer man den uppgjorda upptrappningsplanen.
Beläggningen på avdelningarna för hjärt-, lung- och thoraxpatienter fortsätter att öka och operationsverksamheten fungerar väl.
Uppdatering den 2 december
Nu har de verksamheter som ska flytta in i den nya sjukhusbyggnaden under 2016 genomfört sina flyttar. Varje dag under flyttperioden har Karolinska Universitetssjukhuset gjort en uppdatering kring hur flytten fortskrider. Uppdateringen baseras på det möte som hålls varje morgon kl 07:30 med ledarna för olika projekt och flyttande vårdverksamheter, bland annat tema- och funktionschefer. Denna typ av möten upphör nu och ersätts av ett förstärkt ledningsstöd till ordinarie verksamhet, en mindre gruppering som leds av chefläkare och som initialt träffas dagligen.
Uppdatering kommer att skickas ut måndag, onsdag och fredag denna vecka, varefter denna specifika rapportering glesas ut och upphör inom någon vecka. Kommunikationen övergår sedan till ordinarie kanaler.
Frågor som behandlats vid flyttmötet fredag den 2 december:
- De senaste dagarna har vi vidtagit en rad åtgärder för att förbättra de störningar som funnits i mobiltelefonin, bl a rörande samtalskvalitet och störande ljud.
- Kortvariga störningar i nätverket i nya sjukhusbyggnaden. Intensivt arbete pågår för att mäta, analysera och lösa problem tillsammans med expertis från de olika leverantörerna. Arbetet pågår i nära samverkan mellan verksamhetsföreträdare, chefläkare och projektansvariga. Distansövervakningen på hjärtintensiven påverkas av dessa kortvariga nätstörningar. Etablerade reservrutiner finns och används om störningar uppkommer.
- Skyltning från Solnavägen till barnakuten förstärks. En grupp har startats där Locum, Trafikverket, Karolinska är med.
Övergripande bedömning av läget
Beläggningen på hjärt-, lung- och thoraxavdelningarna har fördubblats sedan inflytt och flera olika typer av operationer har genomförts. På grund av störningarna i nätverket kommer antalet patienter inom hjärtsjukvården inte ytterligare ökas för närvarande. De övriga sjukhusen i nätverkssjukvården stödjer och tar emot patienter med behov av hjärtövervakning.
Upptrappningen för barn följer den plan som gjorts. Ett stort antal patienter söker sig till barnakuten i Solna.
Mer information:
http://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/11/patienter-deltar-i-den-vardebaserade-varden/
http://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/12/en-av-de-forsta-patienterna-i-nya-sjukhusbyggnaden/
Uppdatering den 30 november
Astrid Lindgrens Barnsjukhus är nu i drift i den nya sjukhusbyggnaden. Den 27 november genomfördes flytten av barnakutmottagningen, slutenvården och delar av öppenvården för barn in i den nya sjukhusbyggnaden.
Frågor som behandlats vid flyttmötet onsdag den 30 november:
- Fortsatt stort fokus på att åtgärda kvarstående störningar i mobiltelefonin samt enstaka störningar i nätverket. Under de senaste två veckorna har ett antal störningar i mobila telefonin inträffat, vilket påverkat hela Karolinska Solna. Dessa har löpande åtgärdats i samarbete med samtliga inblandade leverantörer. I dagsläget kvarstår störningar som föreligger i den nya sjukhusdelen. Det handlar bland annat om att medarbetare rapporterar att vissa samtal inte kopplas fram, att samtal bryts och att ljudkvaliten ibland är dålig. Intensivt arbete pågår för att analysera och lösa återstående problem.
- Reservrutiner för nätverksberoende patientmonitorering har gåtts igenom och förtydligats.
- Avseende larmfunktioner har sjukhuset larm inom vårdenheten, där larmet går till flera olika mottagare och paneler i olika rum. Dessutom finns sjukhusövergripande larm som mottas på speciella mobiltelefoner. Dessa larm testas dagligen och har fungerat väl. Under den första tiden efter driftsättningen har vi även infört att dessa mottagande mobiltelefoner övervakas centralt för att ytterligare säkerställa nåbarhet.
- Skyltning från Solnavägen till barnakuten förstärks.
- Wifi SLL-guest, Karolinskas gästnätverk, har för närvarande begränsad access till 6 timmar. Möjlighet att utöka access till längre sammanhållen tid ses över.
Övergripande bedömning av läget
Stigande antal patienter söker sig till barnakuten i Solna. Planen är att beläggningen på barnavdelningarna inte bör överstiga ca 60%. Inom vuxenvården, har beläggningen fördubblats sedan inflytt, det bedöms i dagsläget att beläggningen bör ligga på dagens nivå under kommande helg.
Mer information:
http://karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/11/flytt-av-barnpatienter-ger-battre-vard/
Uppdatering den 28 november
Astrid Lindgrens Barnsjukhus är nu i drift i den nya sjukhusbyggnaden. Den 27/11 genomfördes flytten av barnakutmottagningen, slutenvården och delar av öppenvården för barn in i den nya sjukhusbyggnaden.
Kort summering av flyttdagen 27 november
-
49 patienter flyttades, med start 07.30
- Ett 80-tal besökare på barnakutmottagningen under första dygnet
- Samarbetet med övriga sjukhus fungerade mycket bra
- Positiva kommentarer från patienter och föräldrar
- God atmosfär och lugn stämning på avdelningarna
Lärdomar inför kommande flyttar 2018
- Medarbetarnas engagemang i förberedelser och flytt har varit helt avgörande
- Anpassad vårdverksamhet med bibehållen bemanning har varit viktigt för en kontrollerad och lugn flytt
- Flytta utrustning så tidigt som möjligt
- Viktigt med hög närvaro av olika supportfunktioner
- Viktigt att i flyttplaneringen ta hänsyn också till effekter för icke flyttande verksamheter
- Tät samverkan med andra vårdgivare inom länet, samt andra universitetssjukhus viktigt
- Stort fokus på att säkra tekniska kommunikationssystem
Frågor som behandlats vid flyttmötet måndagen den 28 november:
- Fortsatt fokus på att åtgärda kvarstående störningar i mobiltelefonin
- Skyttelbussen fortsätter mellan gamla och nya barnakuten ytterligare minst ett dygn
- Skyltning och hänvisningsskyltning förbättrades under dagen och kommer fortsatt att förstärkas
Mer information:
http://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2016/11/flyttdag-27-november1/
http://www.karolinska.se/for-patienter/astrid-lindgrens-barnsjukhus/astrid-lindgrens-barnsjukhus-i-solna-flyttar-27-november/
Uppdatering den 25 november
I slutenvården för barn ligger vi enligt plan i förhållande till målvärdet vi satt för flytten på cirka 70 patienter. Patientlistan stäms av kontinuerligt fram till söndag morgon. I akutverksamheten är det rimliga nivåer just nu med fortsatt bra samarbete och stöd från Huddinge och Sachsska.
Frågor som behandlats vid flyttplaneringen fredag den 25 november:
- Telefoner och larm fortsätter att testas med gott resultat.
- En telefonistörning uppstod i samband med en ändring i gamla telefonväxeln som påverkade hela Karolinska i Solna under delar av onsdagen och torsdagen. Felet är identifierat och åtgärdat. Därefter har vi haft normal funktionalitet.
- Vårdverksamheten fortsätter att informera föräldrar och barn om flytten och hur den kommer att gå till.
- Under flyttdagen kommer "fråga-mig"-personer att finnas från 06.00 till 22.00 vid barnakuten. Dessutom finns väktare från 06.00 flyttdagen till 10.00 påföljande dag. En shuttle-buss finns för transporter mellan gamla och nya barnakuterna från 06.00 till påföljande dag 06.00. Vid behov kommer dessa resurser att finnas under längre tid.
- Ett stort antal hänvisningsskyltar har satts upp för att ledsaga patienter och närstående från nuvarande barnakut till barnakuten i nya byggnaden. Skriftlig information på sex språk och karta placeras också vid ingången till den stängda akutmottagningen.
Övergripande bedömning av läget
Vid mötet den 25 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot planerad flytt enligt plan.
- I morgon lördag 26 november kommer de sista delarna att förberedas.
- Alldeles före kl 06 på söndagen då barnakuten fysiskt flyttar, kommer hänvisningsskyltning att avtäckas.
- Denna rapport skickas inte ut under lördagen, men under flyttdagen, söndag 27 november, skickar vi specifik rapportering kring flytten.
- Under nästa vecka hålls uppföljande möten varje morgon.
- Dessa rapporter skickas ut måndag, onsdag och fredag, varefter denna specifika rapportering glesas ut i takt med att verksamheten går över i normal drift
Mer information:
http://www.kmagasin.se/artikel/fortsatt-fokus-pa-patienten/
http://www.karolinska.se/for-patienter/astrid-lindgrens-barnsjukhus/astrid-lindgrens-barnsjukhus-i-solna-flyttar-27-november/
http://www.karolinska.se/om-oss/hitta-till-karolinska/karolinska-solna/
Uppdatering den 24 november
I slutenvården för barn börjar vi närma oss målvärdet inför flytten på cirka 70 patienter. Nu stäms patientlistan av dagligen och justeringar i tidschema och planering av flytten görs kontinuerligt fram till söndag morgon. I akutverksamheten är det fortsatt bra samarbete och stöd från Huddinge och Sachsska.
Frågor som behandlats vid flyttplaneringen torsdag den 24 november:
- Driftsättning av våra nya digitala larmpaneler har kategoriserats i tre nivåer; driftsättningskritiska paneler som behövde finnas på plats för att möjliggöra inflytt, prioriterade paneler och övriga. Under dagen slutförs driftsättningen av de sista panelerna i den lägst prioriterade gruppen.
- Uppdaterad lathund distribueras för de nya telefonerna.
- Våra medarbetare som flyttat in har lämnat synpunkter på att matutbudet är begränsat i den nya sjukhusbyggnaden. Matutbudet för personalen kompletteras och utökas gradvis med start imorgon.
- I anslutning till söndagens flytt kommer huvudentrén vid Eugeniavägen 23 att stängas för att hindra att obehöriga rör sig i byggnaden. Närstående kommer att släppas in via väktare.
- Vårdverksamheten fortsätter att dagligen informera föräldrar och barn om flytten och hur den kommer att gå till.
Övergripande bedömning av läget
Vid mötet den 24 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot planerad flytt enligt plan.
Uppdatering den 23 november
De verksamheter som redan har flyttat in rapporterar att operationsverksamheten går bra, så även bild och funktion. Man börjar nu skala upp till fler operationer. Detta avstäms kontinuerligt med övrig verksamhet.
Idag 23/11 fanns 75 barnpatienter inlagda vilket ligger i linje med plan. Samarbetet med övriga sjukhus fungerar bra.
Frågor som behandlats vid flyttplaneringen onsdag den 23 november:
- Telefonin testats nu även i barnverksamheten och handhavandet finslipas
- En ny funktion har införts som övervakar att kritiska blocklarmstelefoner kontinuerligt är inloggade
- 2800 utrustningsdelar håller på och flyttas över, viktigt att flytta så mycket som möjligt före patientflytt
- Söndagens flytt kommer att omfatta betydligt fler patienter och därmed ta längre tid
- Söndagens utrustningsflytt kommer att avslutas först under kvällen
Övergripande bedömning av läget
Vid mötet den 23 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot planerad flytt enligt plan.
Uppdatering den 22 november
Sammanfattande rapport ges dagligen från redan inflyttad verksamhet. Första operationerna genomfördes igår utan problem.
Frågor som behandlats vid flyttplaneringen tisdag den 22 november:
- Nya larmpaneler funktionalitetstestas kontinuerligt under flyttperioden
- Schemalagda dagliga larmövningar med personal på Thorax och nu även Barn
- Påminnelse till flyttande enheter om att säkerställa att e-tjänstekort och koder fungerar i nya sjukhusbyggnaden före flytt
- Vid behov av ommöblering av utrustning efter installation krävs eventuellt omkonfiguration, varför Medicinsk Teknik ska vara inkopplade
Övergripande bedömning av läget
Vid mötet den 22 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot planerad flytt enligt plan.
Länkar med mer information:
http://www.karolinska.se/for-patienter/astrid-lindgrens-barnsjukhus/astrid-lindgrens-barnsjukhus-i-solna-flyttar-27-november/barnakutmottagningen/
Uppdatering den 21 november
Flyttplaneringsmöte måndag den 21 november:
Den 20/11 genomfördes den första flytten av vuxna hjärt-, lung- och thoraxpatienter. Nu fokuserar mötet på att följa upp erfarenheter från de redan inflyttade enheterna samt göra de sista förberedelserna inför söndagens flytt av barnverksamhet.
Planen är att minska antalet barnpatienter till ca 60 procents beläggning inför flytt. Detta är viktigt för att göra en patientsäker flytt. Barn har idag på morgonen cirka 80 patienter, vilket följer plan. Ökad buffertkapacitet på andra sjukhus från idag. Fortsatt relativt låg intensitet på infektionsläget.
Kort summering av flyttdagen 20 november
- Ett 20-tal patienter flyttades, med start 07.30
- Positiva kommentarer från patienter och närstående
- God atmosfär och lugn stämning på avdelningarna
- Utrustningsflytt flöt på bra
- Supportfrågor hanterades snabbt, medarbetare uppskattade den förstärkta supporten
Lärdomar inför kommande vecka
- Anpassad vårdproduktion möjliggör en kontrollerad och lugn flytt
- Flytta utrustning tidigare i veckan
- Viktigt med hög bemanning i klinisk verksamhet och supportorganisation
Erfarenheter delas kontinuerligt från de som genomförde flytten 20/11 till kommande flytt.
Inför flytt av barnsjukvård
- Större flytt - fler patienter att flytta, högre beläggningsnivå och mer utrustning
- Flytt av akutmottagning
- Viktigt med fortsatt gott samarbete i vårdnätverket
Övergripande bedömning av läget
Vårt fokus ligger nu på fortsatt stabil drift i nya sjukhusbyggnaden och planering inför flytten av barnsjukvård på söndag. Vid mötet den 21 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot planerad flytt enligt plan.
Länkar med mer information
- Läs mer om flytten den 20 november.
- Första kranskarlsröntgen i nya byggnaden.
- Patienter undersökts i nya sjukhusbyggnaden.
Uppdatering den 18 november
Varje dag under flyttperioden skickar Karolinska Universitetssjukhuset en uppdatering kring hur flytten fortskrider. Uppdateringen baseras på det möte som hålls varje morgon kl 07:30 med ledarna för olika projekt och för flyttande vårdverksamheter, bland annat tema- och funktionschefer. Vid mötena diskuteras hur flytten fortskrider och utestående frågor hanteras. Dessutom inventeras nya frågor för återrapport nästa dag.
Frågor som behandlats vid flyttplaneringen onsdagen den 18 november:
- Reduktionen av patienter till ca 50 procents beläggning i flyttande verksamheter inför flytt går enligt plan, vilket är viktigt för att göra en patientsäker flytt. Hjärta-kärl har i dagsläget 32 patienter inskrivna, vilket följer den lagda planen.
- Ökning av vården efter inflytten görs organiserat efter sjukhusgemensamma dagliga avstämningar.
- Verksamheterna som ska flytta rapporterar idag att de är väl förberedda. Några sista tester görs före inflytt. Patienter och närstående börjar nu förberedas. Informationsmaterial tillhandahålls ihop med muntlig information från vårdpersonal.
- Kuratorerna finns representerade under flyttdagen för att bistå vid behov för patienter/närstående.
- Omstyrning av patienter inom SLL fungerar och det finns ett nära samarbete i sjukvårdsnätverket.
Övergripande bedömning av läget
Vid mötet den 18 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot den planerade flytten enligt plan. Under flyttdagen är sjukhuset i planerat stabsläge.
Nästa steg
- Imorgon lördag 19 november kommer de sista delarna att förberedas, där till exempel skyltar inom området börjar avtäckas.
- Under flyttdagen, söndag 20 november, skickar vi specifik rapportering kring flytten
- Nästa rapport från morgonmötet kommer på måndag 21 november inför nästa veckas förberedelser för inflytt av barnsjukvården
Uppdatering: 17 november 2016
Frågor som behandlats vid flyttplaneringen onsdagen den 17 november:
- För att maximera medicinsk teknisk support, kommer supportstöd till nya sjukhusbyggnaden att prioriteras under flyttperioden. Det betyder att övrig verksamhet i Solna och i Huddinge får något lägre stöd, men alla ärenden tas om hand och hanteras i medicinsk prioritetsordning.
- Flytt av medicinteknisk utrustning pågår under hela veckan och en stor del av utrustningen har redan flyttats. Viss kritisk utrustning kan inte flyttas tidigare än i ett sent skede. Planering av detta följs upp varje dag.
Telefoni & Datakommunikation – särskild genomgång:
- Efter tidigare identifierade telefonistörningar på sjukhusets nuvarande lokaler i Solna, fortsätter testning och felsökning. Säkerhetsåtgärder har vidtagits i verksamheten
- En störning i det mobila nätverket som används för datatrafik identifierades igår. Nätverksoperatören har genomfört åtgärder, och verifierar att problemet är löst.
Övergripande bedömning av läget
Vid mötet den 17 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot den planerade flytten enligt plan
Läs mer om hur Karolinska förbereder inför flytten.
Läs mer om den första kranskärlsröntgen i nya byggnaden.
Uppdatering: 16 november 2016
Varje dag under flyttperioden skickar Karolinska Universitetssjukhuset en uppdatering kring hur flytten fortskrider. Uppdateringen baseras på det möte som hålls varje morgon kl 07:30 med ledarna för olika projekt och för flyttande vårdverksamheter, bland annat tema- och funktionschefer. Vid mötena diskuteras hur flytten fortskrider och utestående frågor hanteras. Dessutom inventeras nya frågor för återrapport nästa dag.
Frågor som behandlats vid flyttplaneringen onsdagen den 16 november:
- Reduktionen av patienter till cirka 50 procents beläggning inför flytt går enligt plan, vilket är viktigt för att göra en patientsäker flytt.
- Lathund om larm har tagits fram för ökad tydlighet och sätts upp vid larmpaneler.
- Alla läkemedelsrum har kodlås. Som extra säkerhetsåtgärd vid t ex elavbrott finns nycklar som delas ut under veckan. Detta är samma rutin som i befintlig verksamhet.
Telefoni & larm – särskild genomgång:
- Alla larmlösningar på NKS har genomgått omfattande tester och de problem som tidigare identifierats är åtgärdade.
- Under gårdagen identifierades ett problem som påverkade vissa mobiltelefoner i nuvarande verksamhet. Felsökningen indikerar att problemet inte ligger i mobilenheterna utan orsakas av bakomliggande strukturer hos nätleverantör. Felsökning pågår hos leverantören och säkerhetsåtgärder har vidtagits i verksamheten.
Övergripande bedömning av läget
Vid mötet den 16 november rapporterade samtliga verksamheter att arbetet fortskrider mot den planerade flytten enligt plan.
Senaste nyheterna
-
Karolinska Universitetssjukhuset startar studie för ny behandling vid hjärtstopp
Tidig nedkylning av patienter som drabbats av hjärtstopp ska öka chanserna att överleva och ge bättre återhämtning. Det hoppas forskare på Karolinska Universitetssjukhuset och ...
-
Nytt avsnitt av Neopodden!
I det här avsnittet dyker vi ner i ämnet amning och jämställdhet tillsammans med Sofie Lindblad och Mats Berggren.