ALB online

Mottagningarna för Barnneurologi, Barnneurokirurgi, Barnortopedi och Barnreumatologi erbjuder möjlighet till digital kontakt via ALB online. Du godkänner att ALB får kontakta dig genom denna kanal när du godkänner personuppgiftspolicyn. Här kan du få rådgivning och hjälp av personalen på mottagningen. Mottagningen kan även komma att kontakt dig via ALB online för t ex uppföljning av provsvar eller med önskemål om kompletterande uppgifter inför ett besök. Vi har även möjlighet att erbjuda videobesök via ALB online.

För att använda ALB online behöver du:

  • Ett BankID
  • En internetuppkopplad dator, tablet eller smartphone

Har du fyllt 13 år

Har du fyllt 13 år och har ett bankID kan du själv skapa ett ärende och ta emot ärenden. 

Vårdnadshavare

Du kan skapa samt ta emot ärenden för ditt barn 0-18 år.

När du vill kontakta oss:

  • Du kan påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar
  • Ta den tid du behöver för att svara på frågorna
  • Du har möjlighet att skicka in bilder för att ge mer underlag för oss att bedöma
  • Vi återkommer till dig med en bedömning så fort som möjligt
    under tiden då tjänsten är bemannad
  • Du behöver inte vänta kvar på svar, du får ett SMS när vi svarat dig
  • Ärendet avslutas när du fått den hjälp du behöver
  • Du får gott om tid att sätta dig in i de råd du får och möjlighet att ställa
    följdfrågor till oss

 

Så här gör du: 

  1. Starta ALB online genom att klicka på den mottagning du vill kontakta. 
    Barnneurologi
    Barnneurokirurgi
    Barnortopedi
    Barnreumatologi
  2. Logga in med BankID
  3. Välj ärende och följ instruktionerna
  4. Logga ut ur chatten
  5. Du får ett SMS när vi hanterat ditt ärende
  6. Logga in och se svaret

Upplever du en allvarlig försämring ring 1177.
Vid livshotande tillstånd ring 112.

När vi somvårdgivare vill kontakta dig:

  • Du som patient eller vårdnadshavare får ett SMS
  • Logga in med ditt BankID
  • Följ instruktionerna
  • I första hand kontaktas vårdnadshavare om inte annat är överenskommet
  • Ibland sker utskick till båda vårdnadshavarna, observera att bara den som först öppnar ärendet kommer kunna ta del av det

Videobesök

  • Om du får en kallelse för videobesök följer du instruktionerna i den bifogade kallelsen
  • Vid ombokning till videobesök följs givna instruktioner
  • Respektera tiden för besöket och säkerställ att ni kan sitta på en lugn och ljus plats

Frågor och svar:

Varför måste jag logga in med BankID?

Vi är måna om din integritet och därför måste vi kunna identifiera dig. Det säkraste sättet att göra det är genom att du loggar in med ditt BankID.

Tjänsten ALB online fungerar inte – vad gör jag?

Använd vår TeleQ så ringer vi upp dig, se respektive mottagnings telefonnummer nedan. Tacksam om du även mejlar vår funktionsbrevlåda så vi kan förbättra tjänsten. Supportmejl 

Vem får jag medicinsk hjälp av?

ALB online bemannas av personal från respektive mottagning.

Måste jag kunna svenska för att kunna använda mig av ALB online?

Våra frågeformulär finns idag endast på svenska men i fritext och vid videobesök kan du använda engelska om det är lättare för dig.

Kan jag använda ALB online från utlandet?

Om du har tillgång till BankID och internet kan du använda ALB online även från utlandet.

Varför kontaktar ni mig via ALB online?

Vi tar kontakt med er den här vägen för t ex uppföljning av provsvar eller med önskemål om kompletterande uppgifter inför ett besök.

Hur vet jag att mottagningen försöker få kontakt med mig via ALB online?

Du får då ett SMS med information att mottagningen vill kontakta dig som patient eller i egenskap av vårdnadshavare och uppmaning att logga in via en länk. För att logga in krävs BankID. Har du ej BankID eller ej vill använda tjänsten, kontakta oss på telefon.

Varför kan bara en vårdnadshavare ta del av informationen i ett utskick från er via ALB online?

Det pågår utveckling av plattformen för att båda vårdnadshavarna ska kunna ta del av samma information.

Vem tar ni kontakt med vi ALB online?

Vi har som regel att kontakta vårdnadshavare men vid särskilda önskemål kan vi kontakta ungdomen direkt förutsatt att hen har BankID.

Det är problem med ljud och bild vid videobesöket.

Vårdgivaren kommer att ringa dig på angivet telefonnummer om de är tekniska problem vid videobesöket. Tacksam om du även mejlar får funktionsbrevlåda så vi kan förbättra tjänsten. Supportmejl

Jag saknar BankID

Kontakta oss via mottagningens telefon.

Jag vill ej använda tjänsten ALB online

Kontakta oss via mottagningens telefon.

 

Kontakta oss via telefon:

Ni är även välkomna att ringa oss för rådgivning via TeleQ, vänligen se respektive mottagnings telefonnummer nedan.

Mottagning Barnneurologi Solna, telefon 08 - 517 774 61
Mottagning Barnneurologi Huddinge, telefon 08 - 585 814 75
Mottagning Barnortopedi Solna, telefon 08 - 517 776 52
Mottagning Barnreumatologi Solna, telefon 08 - 517 76 43