Vårdavdelning Barn 10 Solna
1177 Vårdguiden e-tjänster
Ring oss
Besök oss
Eugeniavägen 23, C10:33, Solna
Se karta och reseplanerare Hitta hittider
Öppettider för bokade besök
- Måndag - Söndag 00:00 - 24:00
Diagnoser:
Neurologi, Ortopedi, Reumatologi
alla
Inflammatoriska sjukdomar i nervsystemet, spasticitet, trauma (akut och rehabilitering), tumörer i centrala nervsystemet, ryggmärgsbråck och hydrocefalus (vattenskalle). Epilepsi, olika syndrom, metabola sjukdomar. Epilepsiutredningar: Video-EEG som är en långtidsregistering med samtidig EEG-registrering och videofilmning. Skador och sjukdomar i rörelseapparaten: frakturer, knä- och höftkirurgi, skolioser, osteogenesis imperfecta. Barnreumatism samt ögon.
På vårdavdelning 10 vårdas barn med sjukdomar i nervsystem och rörelseorgan samt barn med neurokirurgiska diagnoser.
Hit kommer barn från Stockholm, i vissa fall även från andra län och länder. Här utreds och behandlas barn och ungdomar 0 - 18 år med neurologiska diagnoser. Barn med neurokirurgiska diagnoser 0 - 15 år. Barn med skador och sjukdomar i rörelseapparaten 0 - 15 år. Utredning och behandling sker i nära samarbete mellan barneurologer, neurokirurger, ortopeder.
Vi som arbetar på avdelningen är läkare, sjuksköterskor, barn-/undersköterskor, receptionist, omvårdnadschefer, medicinska sekreterare och köksansvarig. Det finns också fysioterapeut, arbetsterapeut, dietist, kurator, lekterapeut och psykolog som är knutna till avdelningen. Dessa yrkeskategorier hjälper till med konsultation och utredning av barn om det skulle behövas.
Inför besöket
Så kan jag förbreda mig på vad som ska hända
Prata gärna inom familjen inför besöket om vad som kan komma att ske på sjukhuset, då information och förbredelser kan minska eventuellt rädsla och oro.
Det här kan jag ta med mig till sjukhuset
Det kan vara bra att tänka igenom om det är något särsklit som du vill ha med till sjukhuset som till exempelvis toalettsaker, inneskor eller en favoritleksak.
Om du använder några speciella hjälpmedel, särskilda läkemedel eller ovanlig sondmat, ta med så att det räcker för första dygnet, resterande beställer vi på plats. I övrigt finns blöjor, medicin, mat och välling på avdelningen.
Hemmalagad och köpt mat kan förvaras i kylskåp i föräldraköket.
Måste jag ringa om jag fått en infektion när jag ska komma till sjukhuset?
Om du eller din närstående blir sjuk innan planerad inskrivning hör av dig till avdelningen eller telefonnumret du har fått i kallelsen.
Var kan vi parkera?
Då parkeringsmöjligheterna på sjukhuset är begränsade är det bäst att, om möjligt, lämna bilen hemma. Om ni ändå behöver ta bilen finns dessa två parkeringsgarage:
Eugeniavägen 23, plan 2. 7-dagarsbiljett kostar 475kr och det krävs ett intyg som finns att få i receptionen på plan 10. Intyg samt parkeringskvitto ska ligga synbart i bilens framruta. Vid kortare tid än 7 dagar kan endast biljett för max sex timmar åt gången lösas, á 20/timme, mellan kl. 06:00-20:00. Totalt dygnskostnad 280kr.
Thoraxgaraget, Framstegsgatan. Här går det inte att lösa 7-dagars biljett men det går att parkera i minst 24 timmar i taget. Det kostar 20 kr i timmen och max 125kr/dygn. Garaget är stängt för att köra in mellan kl. 24-07:30 men det går alltid att köra ut ur garaget. För att få ersättning för sjukhusresa vid dagvårdsbesök krävs parkeringskvitto.
Ytterligare parkeringsinfo finns här
Så hittar jag till avdelningen
Nya Karolinska sjukhuset Solna, Eugeniavägen 23, C10:33. Tag hiss C till plan 10. I den gula korridoren hittar du vårdavdelningen till höger, anmäl er i receptionen inne på avdelningen.
Är dörren låst när jag ska komma in?
Det finns en ringklocka bredvid dörren till avdelningen om dörren skulle vara låst.
Patientbrochyr Astrid Lindgrensbarnsjukhus
Besök gärna vår webbsida: BRON
Under besöket
Så går det till vid inskrivning och planering av behandlingen.
I samband med inskrivningen kommer du träffa läkare och sjuksköterska separat. I samband med detta kan även eventuella undersökningar och provtagningar göras. Skriv gärna ner frågor du önskar ställa och det som känns extra viktigt att du berättar för vården i samband med din inskrivning.
Så fungerar en rond
Varje dag kommer du och dina närstående att träffa det vårdteam som sköter dig. Teamet består av läkare, sjuksköterska samt undersköterska/barnsköterska. På ronden planerar man den fortsatta behandlingen och planen för de kommande dagarna.
Hur kan mina närstående hjälpa till?
En närstående förväntas alltid vara med dig på sjukhuset. Det finns alltid en säng för närstående att sova i. Personalen sköter den dagliga omvårdnaden samt den medicinska vården, men din närstående är den trygga punkten för dig i sjukhusmiljön.
Var kan jag lägga mina ytterkläder och väskor?
Det finns ett skåp på ditt rum.
Var kan mina närstående sova?
En säng till dina närstående finns bredvid din vårdplats. Det är viktigt att personalen kan komma åt att arbeta på ett tryggt och säkert sätt, ställ därför inte ihop sängarna. Om du vårdas på någon av våra övervakningssalar får dina närstående inte sova i salen utan på din ordinare vårdsal eller familjevåningen.
Vad kan jag göra när jag är på sjukhuset?
Det finns en mängd olika aktiviteter som du kan ta del av, här kan du läsa mer. Vi har väl uppbyggda kringteam i form av lekterapi, målar- och pysselverkstad, bibliotek samt sjukhusclowner som vi samarbetar med vilket ger dig möjlighet att fokusera på annat samt att få möjlighet till att bearbeta upplevelserna på sjukhuset.
För dig som ligger inne på sjukhuset en längre tid kan vi erbjuda skola om så önskas. Tv och Wi-Fi finns på alla patientrum. Du får använda telefonen, men inte ta foton utan att fråga personalen först.
Kan jag ha vänner och familj på besök?
Under perioden med Coronapandemin gäller speciella anvisningar. Men i normala fall är dina släktingar och vänner välkomna på besök när du vill och orkar. De kan komma både på dagarna och på kvällen. Du får ha 2–3 besökare åt gången. Har dina vänner en infektion för de vänta med att besöka dig tills de är friska. Ingen får ha blommor på sjukhuset.
Vem kan hjälpa min familj med praktiska saker?
Behöver ni stöd och hjälp med praktiska saker eller sjukintyg kan vår kurator hjälpa till, prata med omvårdnadsteamet så förmedlar de kontakt.
Hur får jag mat?
Du får mat av personalen under tiden du är på sjukhuset.
Hur får min närstående mat?
En närstående får frukost. Vi bjuder på kaffe och te hela dagen. Annan mat och kioskvaror finns att köpa vid sjukhusets huvudentré och även på andra platser på sjukhuset och närområdet. Det finns även möjlighet att köpa enklare måltid eller smörgås på avdelningen.
Så kan ni se till att inga sjukdomar sprids.
Under Coronapandemin råder speciella instruktioner. Men viktiga hygienregler gäller alltid, var noggrann med att sprita och tvätta händerna. Varje gång ni kommer in på rummet eller lämnar rummet ska händerna spritas. Sprita även händerna innan ni går in i lekrummet.
Så kan ni hjälpa de som är allergiska
Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus. Blommor är inte heller tillåtna på sjukhuset.
Annat som är viktigt att veta
Ni hittar mer information på appen BRON
Efter besöket
Vad händer efter att jag har fått lämna avdelningen/sjukhuset?
När det är dags att lämna sjukhuset eller avdelningen får ni möjlighet att ställa frågor och ta del av planeringen för den närmaste tiden. Innan ni lämnar avdelningen för att åka hem ska ni känna er trygga med vad ni kan förvänta er hemma de första dagarna. Ni ska ha fått med ert eventuella recept, intyg samt instruktioner om mediciner.
Har du frågor efter ditt sjukhusbesök kan du kontakta plan 10 på telefonnummer 08-123 780 82. Ring även detta nummer om ni får feber på 38 grader eller mer.
Vem kan jag prata med om hur det var på sjukhuset?
Skriv gärna ner eventuella frågor när ni har kommit hem för att ta med er till nästa mottagning-/inskrivningstillfälle. Ni kan även ringa oss när som helst på dygnet.
Synpunkter och klagomål?
Via detta dokument kan du lämna synpunkter och klagomål.
Ifylld blankett postas och skickas till:
Karolinska Universitetssjukhuset
OVC Jessica Widegren
Barn vårdavdelning plan 10, C10:33
171 76 Stockholm.
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål Vårdavdelning
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
Nu kan du lämna Synpunkter och Klagomål på vården digitalt via vår mottagning på 1177 Vårdguiden.
Mottagning Barnortopedi 2
Mottagning Barnreumatologi
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt
Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt.
Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.
Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.
Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:
Högspecialiserad Barnortopedi och barnmedicin
Q2:07
Karolinska Universitetssjukhuset
Astrid Lindgrens Barnsjukhus
171 76 Stockholm