Mottagning Hyperhidros Ersta

03 februari 2024, 13:53

Hyperhidrosmottagningen har flyttat från Södersjukhuset till nya lokaler på Ersta sjukhus, Fjällgatan 45 (Utsikten).

Ring oss

08-123 729 20

Telefontider idag

Inga telefontider idag

mer information

Fler telefontider:

  • Måndag 08:00 - 08:45
  • Onsdag 08:00 - 08:45

Besök oss

Fjällgatan 45, Entréplan (Utsikten), Stockholm

Se karta och reseplanerare Hitta hit

tider

Öppettider för bokade besök

  • Måndag - Tisdag 13:00 - 16:00
  • Måndag - Fredag 07:45 - 12:00
  • Torsdag 13:00 - 16:00
  • Fredag 13:00 - 14:00

Diagnoser:

Hyperhidros, Överdriven svettning

Hyperhidrosmottagningen på Ersta sjukhus tar emot patienter med onormal/överdriven svettning (hyperhidros) för behandling med botulinumtoxin (botox). Du behöver remiss för att komma till oss.

Vi behandlar i huvudsak patienter med svårt rinnande handsvett (överdriven svettning). Armhålor behandlas endast om det föreligger svåra handikappande besvär. Behandling med Botulinumtoxin av andra kroppsdelar utförs i nuläget inte inom offentlig sjukvård i Sverige.

Behandlingen sker under kortvarig och kraftig smärtstillning med ett morfinliknande läkemedel (Rapifen).

För att komma till oss måste du:

  • vara 16 år eller äldre
  • vara utredd med avseende på andra orsaker till hyperhidros - detta utförs av den läkare som kommer att remittera dig till oss
  • ha använt minst två andra godkända behandlingar i minst en månad, till exempel antiperspirant innehållande aluminiumklorid, jontofores* eller antikolinergika utan tillfredställande effekt
  • ha uttalade och funktionella besvär som drabbar arbetet/utbildningen
     

*Jontofores är en behandling som utförs med en speciell maskin som skickar en svag elektrisk ström genom vatten och genom ytligaste delen av huden. Behandlingen görs hemma och behöver upprepas 1 - 3 gånger per vecka. Mer information om jontofores kan man hitta på Hyperhidrosföreningens hemsida.

Inför besöket

  • Anmäl dig i receptionen på Hudmottagningen Utsikten, Fjällgatan 45 innan ditt besök.
  • Ta med dig godkänd legitimation och din kallelse.
  • Behöver du tolk, kontakta mottagningen i god tid före ditt besök.
  • Var ute i god tid då det är ont om parkeringsplatser i området, sjukhuset har ingen egen parkering.
  • Tänk på att inte använda parfym eller starka dofter då många är allergiska.

Vid återbud är det viktigt att du kontaktar oss senast 24 timmar innan ditt planerade besök för att du skall undgå debitering av uteblivandeavgift på 400 kr. Detta gäller även om du har frikort, eller är avgiftsbefriad.
Återbud kan lämnas dygnet runt på telefonsvararen.
Mottagningen kan även kontaktas via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Under besöket

Viss väntetid kan förekomma. Får du vänta mer än 30 min, säg till i receptionen så vi kan utreda varför ditt besök försenats.

Efter besöket

Uppstår frågor efter besöket är du välkommen att kontakta oss.

Praktisk information

Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.

Beställa journalkopior

För att få tillgång till dina journalhandlingar för vårdtiden innan den 1 juni 2022 då mottagningen tillhörde Södersjukhuset rekommenderas du ta kontakt med Journalservice Södersjukhuset via 1177.

Gäller det handlingar efter den 1 juni 2022 ska du vända dig till Enheten för journalservice, Karolinska Universitetssjukhuset och det gör du lättast via appen Alltid öppet. Under "Vårdenheter" kan du söka efter Journalservice Karolinska Universitetssjukhuset.

Vill du läsa mer om vad som gäller angående journalförfrågningar kan du göra det på Karolinskas hemsida "Beställa Journalkopior".

Synpunkter och klagomål

Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig

Nu kan du lämna synpunkter och klagomål på vården digitalt via 1177 Vårdguiden Lämna Synpunkter och Klagomål

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare anonymt

Om du önskar framföra synpunkter på vården anonymt så kan du göra det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Lämna synpunkter och klagomål anonymt hos din vårdgivare.

Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare som ombud eller om du inte kan lämna digitalt.

Om du önskar lämna synpunkter eller klagomål på vården som ombud krävs en fullmakt. Anmälan kan därför ej skickas via 1177. Anmälan hittar du här.

Anmälan tillsammans med fullmakt skickas med vanlig post till adressen nedan:

Sektion Hud med Sexuell hälsa,
Karolinska Universitetssjukhuset
Sektionschef
Ersta sjukhus
Box 4619
116 91 Stockholm