Mottagning Lekterapi Huddinge
Inför besöket
Denna information gäller för dig som kommer på remiss till Beredd på behandling.
Hur hittar jag till sjukhuset och var kan vi parkera?
Hur hittar jag till mottagningen?
När ni kommer in genom stora huvudentrén så tar ni första vänster in på Kirurgigatan. Vid den andra hisshallen ligger lekterapin på avd K:57.
Var anmäler jag att jag har kommit?
Registrera er på någon av skärmarna i entrén.
Hur kan jag förbereda mig?
Vi kontaktar dig via telefon inför ditt barns besök.
Ska jag ta med något särskilt?
Du behöver inte ta med något särskilt.
Kan jag köpa mat på sjukhuset om jag blir hungrig?
Mat och kioskvaror finns att köpa vid sjukhusets huvudentré och även på andra platser på sjukhuset och närområdet.
Finns det något kul att göra när jag är på sjukhuset?
Det finns många olika aktiviteter som du kan ta del av. Här kan du läsa mer!
Du får använda telefonen, men inte ta foton utan att fråga personalen först.
Finns det Wifi?
Ja det finns Wifi på sjukhuset.
Hjälp dem som är allergiska!
Ingen får använda parfym eller röka på sjukhuset, varken inomhus eller utomhus.
Vad ska jag göra om jag känner mig förkyld?
Om du, eller den som ska följa med dig till mottagningen, har förkylningssymtom eller andra symtom på infektion ska ni alltid kontakta mottagningen för att höra hur ni ska göra med besöket. Skulle ni inte få tag på någon innan besöket – stanna hemma och kontakta mottagningen så snart det är möjligt.
Har du särskilda behov som du vill att vi ska känna till?
Hör gärna av dig till mottagningen för att vi ska kunna göra besöket så bra som möjligt. Vi kan till exempel boka en tolk eller på annat sätt anpassa besöket efter dina unika behov.
Det går bra att använda rullstol på sjukhuset.
Om tiden inte passar
Kontakta mottagningen så snart som möjligt, men senast 24 timmar innan besöket. Kontaktuppgifter finns på kallelsen och högst upp på den här sidan. Om ni inte kommer alls eller inte avbokar i tid får ni betala en avgift, läs mer om avgifter på 1177.se.
Patientbroschyr för Astrid Lindgrens barnsjukhus
Under besöket
Vad kommer att ske vid besöket och vilka kommer jag att få träffa?
Har du fått en remiss till oss?
Då kommer du få träffa en av våra lekterapeuter när du kommer till sjukhuset. Tillsammans går vi in i det rum som vi kallar för "Beredd på behandling".
Du får berätta lite om hur du känner inför den undersökning du senare ska göra. Tillsammans lägger vi upp en plan för vad vi ska göra de olika gångerna vi kommer träffas.
Steg för steg bekantar vi oss med det material som kommer användas vid just din undersökning.
Vi förklarar och visar hur undersökningen kommer gå till. Ofta använder vi dockor av olika slag och du kan själv få pröva att använda materialet på dockan.
Vi har också många bilder som vi tittar på och du får ställa hur många frågor du vill – vi kommer göra allt för att du ska känna dig trygg och lugn inför din behandling.
Hos oss sker ingen provtagning eller behandling. Den görs först när du känner att du fått svar på alla frågor och när du känner dig tillräckligt förberedd för att ta ditt prov eller genomgå din behandling.
Vårt mål är att du ska känna dig väl förberedd=mindre rädd.
Flera av de undersökningar som görs på sjukhuset finns att titta på här:
Kanske finns det bildstöd till just den behandling du ska göra.
Beredd på behandling
På den här sidan finns information om provtagning på barn.
Du är huvudperson
Det är du som är huvudpersonen vid besöket. Personalen på mottagningen finns där för dig och de kommer att berätta för dig vad som ska ske. Var inte rädd för att ställa frågor och berätta om du har några särskilda önskemål!
Hur lång tid tar besöket?
Besöket hos os tar cirka 1 timme.
Efter besöket
Personalen kommer att berätta för dig vad som kommer att ske efter besöket och om det är något särskilt du behöver komma ihåg. Be gärna om att få informationen nedskriven.
Ibland kommer man på frågor efter besöket och då går det bra att kontakta mottagningen, antingen via 1177.se eller genom att ringa på telefonnummer 08-585 815 67.
Praktisk information
Besök sidan För Patienter för allmän patientinformation: service på sjukhuset, dina rättigheter som patient, vanliga frågor och svar samt din journal med mera.
Synpunkter och klagomål - hit vänder du dig
-
Blankett att skriva ut och skicka till patientområdeschef
Ifylld blankett postas till: Karolinska Universitetssjukhuset, Charlotte Elf, C3:34, Visionsgatan 4 171 76 Stockholm
-
Mer information om hantering av klagomål
Läs mer om bland annat försäkring och sjukhusets patientsäkerhetshandläggare